Gândește mai serios și nu alege acum

Scris de • 13 June 2013 • in categoria

Titlu: Mintea opozabilă - Cum să te bucuri de succes prin gândire integrativă
Numar pagini: 208
ISBN: 978-606-8360-34-8

„Testul unei inteligențe de primă mână este capacitatea de a avea în minte, în același timp, două idei opuse și de a continua să funcționeze.” F. Scott Fitzgerald

Inteligent mod de a începe o carte fix cu concluzia ei, pentru că fără doar și poate gândirea lui Fitzgerald coincide cu ceea ce este în esență gândirea integrativă, născută dintr-o minte opozabilă – respingerea lui „ori ori” pentru „și și”.

Dar nu vă lăsați induși în eroare că Roger Martin s-ar mulțumi cu ideea pe care un scriitor a emis-o acum câteva decade. Cartea sa este o incursiune captivantă în mințile unora dintre cei mai mari CEO de companii la nivel mondial ( TATA, Four Seasons, Red Hat, Toronto Film Festival sau P&G) în încercarea de a fora după un model valabil și reproductibil a ceea ce înseamnă să nu te mulțumești cu un compromis dintre două variante, ci să ai răbdare, calm și creativitate și să descoperi soluția care le îmbină pe amândouă dar cu un dram de schepsis.

Pornind de la o primă afirmație care susține că nu toți liderii de succes sunt specialiști în gândire integrativă, Martin ne îndeamnă prin intermediul poveștilor adunate în urma interviurilor să ne reprogramăm modul de a gândi, să ne descotorosim de „setările de fabrică” care ne împing involuntar spre simplificarea problemelor cu care ne confruntăm și spre specializare „pentru că trăim într-o lume înfricoșător de complexă și de ambiguă, plină de inconsistență cauzală”.

resized_schema mintea opozabila

Și aici apare a doua jumătate a problemei minții convenționale și totodată modalitatea de a o trata. Suntem încurajați să gândim liniar, să găsim o relație de cauzalitate între perechi de termeni aleși aproape aleatoriu și care formează o situație mai complexă dar înfricoșătoare la prima vedere. Astfel ajungem să ne focalizăm pe unele aspecte ale realității, așa cum o percepem și nu în mod neapărat așa cum este, și să ignorăm complet imaginea de ansamblu.

Roger Martin, alături de mințile excepționale care-și oferă o parte din înțelepciune în paginile cărții, ne încurajează să nu pierdem din vedere niciodată clusterul de atomi, itemi, cerințe, probleme care formează necunoscuta „x” – soluția optimă pentru situația cu care ne confruntăm. Suntem încurajați să ne bazăm pe intuiție și experiență în detrimentul cunoștințelor scolastice. În fond așa a reușit Four Seasons să devină vârf de lance în domeniul hotelier, Red Hat să devină lider de piață deși oferea un soft gratuit sau P&G să susțină o creștere constantă și organică de-a lungul mai multor ani fără a investi sume astronomice în cercetare dar și fără a renunța complet la cercetare și dezvoltare.

Un sfat evident și bine de știut, dar pe care simt nevoia să îl reamintesc este că toate aceste cazuri de reușită nu au fost atribuite unui singur individ. Nu există un singur ego care trebuie deservit. „Nu mai putem fi personalități renascentiste, pentru ca este imposibil ca o persoană să facă tot ce este nevoie. Dar poți aduna o echipă renascentistă.” Așa că înconjoară-te cu cei mai inteligenți și creativi oameni care nu-și pierd capul atunci când se lovesc de o problemă mai amplă, a cărei rezolvare la prima vedere rezidă în compromis. Avântă-te pe calea mai puțin bătută și vei găsi punctul de decompresie pentru tensiunea generată de ciocnirea a două idei aparent contradictorii.

resized_ball

Ajunsă la finalul cărții m-am trezit tânjind după anii de studenție pe care mi i-aș fi dorit altfel, mai puțin axați pe teorie și mai mult pe jocuri practice care imită realitatea, asemeni celor descrise în Mintea Opozabilă.

Așa că sfatul de final e evident și un îndemn răspicat spre a lectura cartea lui Roger Martin, fie că o faceți din postura de student curios și dornic de a-și lărgi sau completa setul de cunoștințe sau din cea a unui manager sau specialist dornic de a-și îmbunătăți performanța și de a ieși din labirintul nesfârșit și iluzoriu, marcat de-a stânga și de-a dreapta de ori-ori, când de fapt cel mai rapid drum spre ieșire e un limpede și-și.

Prezentarea, explicarea și oferirea unei modalități de a ne forma mintea opozabilă. Plus poveștile din spatele succeselor repurtate de companii de renume care pot satisface curiozitatea cititorului.

Mici scăpări în redactare.

Studenților, managerilor sau celor interesați în a-și upgrada procesul de gândire pentru a face față exigențelor și confruntărilor cu multitudinea de probleme din viața de zi cu zi, la birou sau în afara sa.