Kindle-ul împușcat și viața unui librar

Scris de • 30 June 2021 • in categoria

Titlu: Jurnalul unui librar
Anul aparitiei: 2020
Numar pagini: 349
ISBN: 978-606-978-315-3

Dacă iubești cărțile e foarte posibil să fi visat la un moment sau altul că ești proprietarul unei librării... eu încă mai visez la asta... așa că mă bucur foarte mult că am citit cartea lui Shaun Bythell. Din mai multe motive...

Un motiv ar fi acela că povestea pe care ne-o împărtășește pare, la prima vedere, făcută să dărâme mitul romantic al proprietarului de librărie. Și sunt sigură că există acest mit... O librărie e un spațiu al tuturor posibilităților, nu ? Un refugiu în fața lumii dezlănțuite, un loc în care poți citi oricât, fără să fi deranjat de alte responsabilități profesionale (pentru că... te afli într-o librărie al cărei proprietar ești, deci nimeni nu îți monitorizează timpul și activitatea, nu ?) și întâlnești în fiecare zi spirite înrudite, iubitori de cărți rătăciți în acest paradis. Shaun Bythell, proprietar al magazinului de cărți vechi The Bookshop din Wigtwon, Scoția, ne invită să ne îndepărtăm puțin (sau mai mult) de viziunea aceasta romantică și ne arată realitatea unui asemenea business.

O librărie este și un loc unde nu intră doar iubitori ai cărții, ci și oameni cu preocupări ciudate, vânători de chilipiruri, o întreagă galerie de personaje pe care autorul o descrie cu ironie fină și umor tipic britanic. O altă latură importantă este faptul că o librărie trece prin toate dificultățile și obstacolele specifice oricărei afaceri mici (lipsa de resurse financiare, lupta continuă cu marile companii cum ar Amazon, care sunt gata să înghită oricând jucătorii mici din piață, comenzi neonorate de către clienți dificili, probleme administrative cu spațiul în care librăria se află etc.). De multe ori, noi, cei care iubim cărțile și cochetăm cu ideea de a avea o librărie uităm aceste lucruri și avem o perspectivă romantică asupra unei asemenea realități.

Nu e suficient să fii un cititor pasionat pentru a deveni proprietar de librărie, trebuie să ai o serie întreagă de abilități și cunoștințe comerciale pe care antreprenorii le știu foarte bine. Aici am avut sentimentul că visul meu de a avea o librărie s-a cam împotmolit și încerc să mă gândesc că nu e atât de rău să fii doar un cititor pasionat care folosește librăriile altora pentru a-și oferi câteva momente de liniște și visare 😊 Reality check 😊

Un alt motiv pentru care mi-a plăcut cartea lui Shaun Bythell este acela că reușește să atragă atenția asupra problemelor reale cu care se confruntă proprietarii afacerilor mici din industria cărții în relația lor cu giganți cum ar fi Amazon. Acești oameni merită toată aprecierea și recunoștința noastră pentru modul în care reușeșc să păstreze micile librării în viață, în contextul în care noi, clienții, nu le facem întotdeauna viața ușoară. După ce am citit această carte, cu siguranță voi comanda mai puțin de la marile companii și voi cumpăra mai mult din librăriile independente.

Și încă ceva... aș încerca să sparg un Kindle și îl bat în cuie pe un perete precum Shaun Bythell... deși mă voi mai gândi la asta ! 😊

Stilul narativ plin de umor și ironie fină și modul în care autorul reușește să te facă să vizualizezi locuri și personaje.

O carte despre micile librării și lupta lor pentru supraviețuire.