0Vladimir Nabokov - Lolita - recenzie

Rating: Vladimir Nabokov Lolita - recenzie - recenzie
Editura: Penguin Classics
Anul apariţiei: 2006
361 pagini
ISBN: 9780141023496

(ediţia în limba engleză aici)

În 2005 s-au împlinit exact 50 de ani de când Lolita a văzut lumina tiparului la Paris, şocând şi încântând cititorul. Avea să devină o capodoperă a literaturii moderne, vândută în 50 de milioane de copii. Miezul scandalului l-a constituit desigur povestea deja arhi-cunoscută a pasiunii unui bărbat de 37 de ani (Humbert Humbert la vocea întâi) pentru fiica sa adoptată în vârstă de 12 ani (Lo-li-ta), cu toate implicaţiile morale şi sexuale ce decurg dintr-o asemenea legătură.

Subiectul rămâne controversat şi astăzi. Roadele romanului se culeg astfel numai dacă anulăm acuzaţia principală adusă autorului, şi anume, o presupusă romanţare a unui astfel de comportament, privindu-l critic din perspectivă literară. Meritul Lolitei este cu atât mai mare cu cât reuşeşte să se ridice deasupra obscenului şi vulgarului, oferind în schimb un spectacol uneori amuzant, deseori răvăşitor şi mereu delicios de interzis.

Lirismul naraţiunii salvează Lolita din pornografie - măiestria cu care Nabokov, un exilat rus în America de după război, stăpâneşte limba engleză şi vocabularul ei poetico-expresiv este remarcabil. Textul curge nespus de melodios. Luciditatea autorului alternează într-un joc fascinant cu neputinţa de a-şi stăpâni pornirile, vinovăţia amestecată cu uitarea de sine, topirea în extaz şi infern în confruntare cu plictiseala, indiferenţa şi suferinţa Lolitei. În nici un caz reconfortantă, intriga romanului încalcă toate regulile bunului simţ şi mai mult, nu oferă vreo morală sau căinţă.

Mai mult, tristeţea profundă ce domină peisajul mental şi emoţional al autorului devine molipsitoare, iar umorul impregnant al vulnerabilităţii sale patetice şi obsesive in faţa imaginii nimfetei desăvarşite şi seducătoare nu face decât să accentueze sentimentul deprimării.

Nu doar subversivă, ci şi penetrant de inteligentă, Lolita rămane astfel o plăcere vinovată, ce se citeşte aproape pe ascuns, aşa cum se consumă o îngheţată în zi de post sau o ciocolată la cură de slăbire.

Scris de Olga Deleanu

Citeste cele 15 COMENTARII si spune-ti parerea!