„Mamă, mi-am făcut o prietenă!”

Scris de • 27 July 2020 • in categoria ,

Titlu: Femei de Oscar
Anul aparitiei: 2020
Numar pagini: 390
ISBN: 978-606-779-643-8

Am citit Soția Aviatorului și Lebedele de pe Fifth Avenue, așa că m-am așteptat ca noua carte a lui Melanie Benjamin să fie o încântare. Așteptare riscantă atunci când pornești să citești o carte, dar total justificată și împlinită de data aceasta.

Femei de Oscar este o carte frumoasă, ca o bijuterie. O citești și îți dorești să nu se termine, să mai poți sta încă un pic în lumea fascinantă a Hollywood-ului filmelor mute și a femeilor sale minunate. Povestea începe cu un sfârșit, în anul 1969, pentru a ne purta înapoi în 1914, atunci când la Holloywood apare o actriță minionă, cu bucle blonde de care se va îndrăgosti America și lumea întreagă.

Mary Pickford a fost numită „logodnica Americii”, fiind mai mult decât o actriță... un star, o legendă a lumii filmului. Ea este cea despre care s-a folosit prima dată sintagma „o iubește camera”, transformată într-o calitate la care au râvnit toate actrițele de atunci încoace. Dar Mary Pickford a fost mai mult decât atât. În plină epocă a supremației masculine la Hollywood, ea a fondat și condus cel mai important studio cinematografic al lumii la acel moment, United Artists, împreună cu actorii Charlie Chaplin și Douglas Fairbanks (care îi va deveni soț mai târziu).

Cartea lui Melanie Benjamin este povestea prieteniei dintre Mary Pickford și Marion Frances, o cunoscută scenaristă, câștigătoare a două premii Oscar și prima femeie corespondent de război (în timpul primei conflagrații mondiale). În fapt, este povestea a două femei care au avut ambiția și forța de a scrie istoria cinematografului american și de a-și depăși atât limitele personale, cât și pe cele impuse de societatea vremii. Este o relație complexă, fluctuantă care trece de la admirație și iubire, la neîncredere și reticență. Dar este o relație vie, autentică (așa cum este descrisă în carte) și foarte umană.

Autoarea creionează cu măiestrie o lume a Hollywood-ului în care femeile plătesc un preț important pentru a reuși. Sunt umilite, abuzate (sexual și emoțional), ideile le sunt fie respinse în  modul brutal, fie batjocorite de către bărbații care dețin puterea în lumea cinematografiei americane. Și totuși, Mary și Marion reușesc în această lume complicată și insensibilă. Succesul are un preț ? Desigur. Dar niciun moment, ele nu își pun la modul real problema valorii acestui preț. Îl constată și îl tratează ca atare... și merg mai departe în această fascinantă călătorie a descoperirii de sine și a împlinirii unui potențial personal și profesional.

Cartea poate fi citită în mai multe chei: din perspectiva psihologiei relațiilor umane, din perspectiva relațiilor de cuplu și prietenie, din perspectiva istoriei cinematografiei, a unei anumite perioade istorice, a modului în care femeile își câștigă dreptul de a sta la masa puterii. Această multitudine de perspective și de voci face romanul unul fascinant. O lectură care nu trebuie ratată, mai ales în epoca #metoo.

Stilul narativ al lui Melanie Benjamin care reușește să contureze strălucirea Hollywood-ului, dar și nuanțele fine ale relațiilor interumane.
    Cercetarea minuțioasă pe care autoarea a făcut-o și care conferă cărții multă autenticitate.

O mărturie binevenită despre puterea prieteniei, a ambiției și a rezilienței femeilor.