0Marketingul local recenzie
Rating: Marketingul local rating - recenzii carti
Editura: All
Anul apariţiei: 2008
Traducător: Roxana Vidican
174 pagini
ISBN:978-973-571-705-6

Cred că foarte mulţi dintre noi ştiu cât de important este să ai un curs bine făcut; că altfel înveţi de pe un curs tipărit şi scris cu drag şi pasiune de profesor şi altfel de pe notele de curs adunate în grabă. E clar că şi Brigitte Arms are o pasiune- de fapt, dacă mă gândesc mai bine, are mai multe. Prima ar fi pentru marketing, pe care mie (ca neprofesionistă, ce-i drept) mi-a lăsat impresia că îl stăpâneşte foarte bine. Din păcate nu am reuşit să găsesc informaţii despre ea pe Web-ul mare cât lumea, să fi văzut măcar ce experienţă are, pentru a îmi proba afirmaţia.

O altă pasiune, pe care o recunoaşte chiar ea, este pentru psihologie (este una dintre susţinătoarele împletirii acesteia cu marketingul). Probabil din pasiunea asta izvorăşte şi talentul ei de pedagog- spun asta pentru că Marketingul local este scris în aşa fel încât oricine să poată învăţa din el: ideile principale scrise pe marginea paginii, trimiteri bibliografice inserate în firul "povestirii", lucrurile importante scrise cu majuscule şi încadrate, scheme şi exemple cât cuprinde. Mă întreb dacă este dat măcar lectură suplimentară la facultăţile de profil.

Când am început să citesc cartea lui Brigitte Arms aveam însă o oarecare nelămurire: aşa cum spune şi ea, conceptul de bază al marketingului local este acţiunea de marketing în spaţiul local- atât de banal şi de logic. Şi atunci de ce era nevoie de o carte care să vorbească despre adaptarea practicilor marketingului global la o piaţă mai restrânsă?

Pentru că pe piaţă nu există numai firme-gigant care trebuie să îşi gândească strategiile la nivel global. Pe piaţa mai există şi firme mici care, pentru a supravieţui ar trebui să înceapă să facă şi puţin marketing. Iar Marketingul local este de fapt o carte pentru micii întreprinzători, care trebuie să înveţe cum să îşi promoveze produsele, şi asta la nivelul la care acţionează, adică la cel local. Plus că au nevoie şi de câteva sfaturi în format "tips", pe care autoarea le împărtăşeşte din belşug.

Cartea are două subtitluri: Outdoor marketing şi PR la nivel local. Nici nu se putea, dealtfel, ca o carte despre marketing să nu includă şi un capitol despre comunicare, mai ales că cea de faţă este structurată după elementele mixului de marketing: produsul, preţul, distribuţia şi promovarea. Capitolul despre promovare atinge cred cele mai importante mijloace de comunicare a produsului: anunţuri şi articole publicitare, reclama externă, marketingul direct, anunţurile publicitare cu feed-back, spoturile radio şi tv, PR-ul şi internetul.

Dacă restul discuţiei se bazează pe principii de bun-simţ pe care ar trebui să le aplice micii întreprinzători, trebuie să recunosc că din subcapitolul despre internet am rămas cu impresia de incomplet. Ce e drept, autoarea nici nu concepe o firmă fără un website, menţionează importanţa permission marketing şi în plus vorbeşte deja (cartea e scrisă în 2004) despre rata redusă (0.5%) de click a bannerelor; însă posibilităţile de comunicare pe internet sunt limitate la cele tradiţionale.

Se prea poate totuşi că Brigitte Arms să fi avut în gând şi în acest caz targetul cărţii ei, care trebuie mai întâi să deprindă tehnicile tradiţionale. Privind din acest punct de vedere, Marketingul local se încheie triumfal ca un <<reader-oriented book>>.

Scris de Raluca Alexe

Categorie: | Editura: