Mica enciclopedie a Marelui Război (1914 -1918)

Scris de • 12 February 2015 • in categoria

Titlu: Mica enciclopedie a Marelui Război (1914 -1918)
Autor: , ,
Numar pagini: 208
ISBN: 978-606-8609-81-2

Nu am avut noroc de profesori de istorie care să știe cum să le trezească elevilor interesul pentru materia pe care o predau, așa că timp de ani întregi, istoria a rămas în mintea mea drept o materie plictisitoare, plină de șiruri de date și alianțe fără sens.

01

A fost nevoie să treacă ani buni până ce gradul de curiozitate să îmi crească brusc și să mă trezesc cu ceva ce aduce de-a dreptul a obsesie față de trecut și în special față de secolul XX. Deși cel de-al Doilea Război Mondial și regimurile dictatoriale din acea perioadă sunt momentan obiectul obsesiei mele, am fost curioasă să înțeleg mai clar cum a început totul, pentru că rădăcinile celui de-al Doilea Război par să se tragă din Primul.

Mica enciclopedie a Marelui Război (1914-1918) părea să fie cartea perfectă pentru a-mi (re)începe documentarea, însă, la finalul lecturii am impresii destul de amestecate față de aceasta. Volumul oferă o gamă largă de informații variate, însă din punctul meu de vedere, acestea nu sunt așezate într-un mod ideal. Primele 80 de pagini sunt pline cu scurte biografii ale celor mai importanți militari și oameni politici implicați, din fiecare țară ce a participat la această confruntare internațională. Presupunând că volumul a fost scris în special pentru cititorii care nu sunt foarte familiarizați cu acest subiect, aceste zeci de pagini pot fi un adevărat test de răbdare. Neavând mai întâi în minte o schemă a conflictului, este imposibil să înțelegi importanța acelor nume prezentate. Există la finalul cărții o Cronologie care mi-a oferit parcă mai multe lămuriri în doar câteva pagini decât a făcut tot restul cărții. Cred că dacă această Cronologie, sau cel puțin o variantă prescurtată a sa ar fi fost poziționată la început, următoarele capitole ar fi avut o claritate mult mai mare.
02
Desigur, volumul pune accent pe luptele ce au avut loc, pe tacticile de război și strategiile pentru care a optat fiecare țară, mai ales că acesta a fost primul război în care s-au utilizat o mulțime de arme, echipamente, mașini și tehnologii noi. Se menționează și tehnicile experimentale, încercările de a crea gaze toxice care să lase cât mai multe victime, dar și numerele uriașe ale celor căzuți după fiecare confruntare importantă.

Mi-aș fi dorit ca autorii să analizeze mai detaliat motivațiile țărilor intrate în război și modul în care au ajuns la decizia de a lua parte la o astfel de confruntare devastatoare. Avem ocazia să observăm care țări s-au aruncat primele în luptă - atât cele care erau atacate și, practic, obligate să o facă, dar și cele care ar fi putut evita poate implicarea. Însă nu ni se oferă și informațiile care au dus la aceste decizii.

Capitolele care tratează viața din timpul războiului sunt în același timp satisfăcătoare și dezamăgitoare. Satisfăcătoare pentru că autorii menționează descoperirile importante făcute în acea perioadă, precum și modul general în care războiul influența cultura, economia și producția fiecărei țări. Dezamăgitoare pentru că se trece destul de repede peste aceste aspecte, iar cititorul nu ajunge să înțeleagă ce însemna cu adevărat pentru omul obișnuit viața în timpul războiului.
03
Volumul aduce o gamă largă de informații interesante cititorilor care nu sunt destul de familiarizați cu subiectul Primului Război Mondial, dar nu știu dacă este cea mai inspirată alegere pentru a pătrunde cu adevărat istoria acelei perioade. Cumva, tonul și abordarea subiectului aduc a istorie predată în școală, lăsându-ți impresia de manual, nereușind să atingă aspecte care pot interesa cititorii curioși să descopere mai mult despre traiul de atunci și mai puțin despre mișcările armate, alianțe, pacte și decizii strategice.

Informațiile vaste despre personalitățile istorice care au influențat soarta războiului precum și despre cursul propriu-zis al confruntărilor, tehnologiile folosite și desfășurarea operațiunilor militare.

Tratatea insuficientă a modurilor în care războiul a schimbat viața oamenilor.

Celor interesați de evoluția celui de-al Doilea Război Mondial.

Categorie: | Autor: , , | Editura: