Miss Peregrine

Scris de • 1 July 2014 • in categoria

Titlu: Miss Peregrine
Numar pagini: 392
ISBN: 978-973-124-773-1

Având în vedere modul în care a fost creat romanul lui Ransom Riggs, era imposibil ca acesta să treacă neobservat. Totuși, deși îl aveam în wish list de multă vreme, nu aveam idee la ce să mă aștept. Nu citisem recenzii despre acesta și, în afară de descrierea editurii și de impresiile pozitive pe care le aveau în general cititorii, nu știam nimic despre Miss Peregrine.

18

Trebuie să vă spun că odată ce am deschis cartea, am fost imediat captivată. În primul rând pentru că volumul arată incredibil! Nu doar datorită fotografiilor împrăștiate prin toată cartea - fotografii reale, despre care se știe că au reprezentat sursa inspirației autorului, ci și pentru designul general al romanului. Pe lângă poze, acesta conține desene, scrisori, extrase din alte cărți, iar paginile de la început și dintre capitole sunt acoperite de modele care fac ca lectura să fie una specială. Iar apoi, începe povestea aceasta care te hipnotizează și te absoarbe în ea după doar câteva pagini. Am avut la început o senzație confuză: deși știam că citesc o poveste imaginară, nu puteam scăpa de impresia că parcurg de fapt o mărturie reală. În plus, cu greu m-am obișnuit cu ideea că povestea se petrece în prezent, deși autorul subliniază foarte clar acest lucru. Dar probabil pozele vechi sunt cele care crează sentimentul acesta de confuzie la începutul poveștii.

07

Îl cunoaștem pe Jacob, protagonistul cărții, un adolescent normal, a cărui copilărie a fost mereu influențată de poveștile incredibile ale bunicului său și a cărui viață va fi în curând complet dată peste cap de aceleași istorisiri fanteziste. Iar acestea îl vor purta în scurt timp spre locul copilăriei bunicului său: o insulă izolată pe care se află acum ruinele unui vechi orfelinat. Însă prezentul banal, lipsit de magie începe să se împletească aici cu trecutul fermecat, iar Jacob primește infinit mai mult decât spera atunci când a pășit pentru prima dată pe insulă.

Povestea este incredibilă! Am citit-o cu sete, am savurat fiecare pagină și mi-am păstrat zâmbetul larg pe tot parcursul lecturii. Desigur, mai puțin în momentele în care suspansul te lasă cu respirația tăiată. De multe ori, cartea devine aproape amețitoare și trebuie să recunosc faptul că încă există câteva aspecte cu privire la modul de funcționare a lumii în care pășește Jacob care mi-au rămas destul de neclare.

19

Misterul este întreținut în permanență pe toată durata cărții, chiar și în momentele în care se fac dezvăluiri. Pentru că fiecare răspuns dă naștere altor întrebări, așa că mereu ai impresia că va urma altceva pentru care nu ești deloc pregătit. Iar senzația este accentuată în ultimele capitole, atunci când totul o ia la vale cu viteză, iar ceea ce părea o alegere și așa destul de dificilă, se dovedește a fi acum o decizie ce poate face diferența între viață și moarte și de care depinde soarta majorității personajelor pe care le-am cunoscut.

Nu știu dacă este din cauza poveștii în sine, adică a lucrurilor pe care le afli despre copiii deosebiți ai domnișoarei Peregrine sau dacă acest lucru se datorează strict talentului scriitorului, însă am fost conștientă de-a lungul întregii cărți de portretele cumva duale ale personajelor. Îi percepi ca fiind în același timp tineri și bătrâni, le simți entuziasmul copilăriei odată cu înțelepciunea adusă de ani, curiozitatea specifică adolescenței laolaltă cu maturitatea dobândită în timp. Cât despre partea de romance, poate că unora dintre cititori li se va părea puțin... ciudată din cauza modului în care se naște relația dintre Jacob și una dintre fetele domnișoarei Peregrine. La drept vorbind, până și protagonistului i se pare așa! Însă este în același timp conturată cu atâta finețe, încât este imposibil să nu zâmbești descoperind emoțiile primei iubiri, teama amestecată cu bucuria, senzațiile oferite de o atingere accidentală sau speranța că totul va fi bine până la urmă.
Foto 1, 3, Foto 2

Ideea unică, designul interesant și construcția nemaiîntâlnită a cărții sunt completate cu succes de povestea propriu-zisă, așa că cititorii pot lua cu încredere cartea de pe rafturile librăriilor. Nu este deloc, așa cum se mai întâmplă uneori, doar un ambalaj frumos cu un conținut îndoielnic.

Singurul aspect care m-a dezamăgit întrucâtva a fost reacția tatălui protagonistului la aflarea adevărului despre propriul lui tată și totodată și despre fiul său. Mi-ar fi plăcut să văd o reacție mai puternică, însă cum Miss Peregrine va fi urmat de un al doilea volum, sper ca acesta să ne ofere ocazia de a descoperi comportamentul tatălui lui Jacob după ce momentul de șoc a trecut.

Așa cum scrie și în descrierea romanului, sunt convinsă că volumul va fi devorat cu aceeași sete atât de cititorii tineri cât și de cei adulți. Este captivant, construit pe o idee extrem de originală, excelent scris și nu cred ca exagerez când spun că pe alocuri, este de-a dreptul magic.

Citeste cele 6 COMENTARII si spune-ti parerea!