Mister și taină prin ochiul atotvăzător

Scris de • 8 December 2021 • in categoria

Titlu: Warren al XIII-lea și ochiul atotvăzător
Anul aparitiei: 2020
Numar pagini: 224
ISBN: 978-606-44-0654-5

Într-o lume a adulților obosiți și chinuiți de rutină, cărțile pentru copii sunt un adevărat leac de nostalgie și dureri lăuntrice. Citind cărți pentru cei mici, ne tratăm rănile lăuntrice, devenim mai curați spiritual și mai deschiși spre acest experiment numit viață. Cumva, în aventura mea de cititor de cursă lungă, am tot evitat să citesc romane pentru copii și adolescenți, pentru că evitam să devin cumva puerilă. Toate s-au schimbat când mi-am cunoscut fiica. Am știut atunci că aceste cărți își vor croi drum spre rafturile mele și se vor așeza cuminte în rândul listelor mele de lecturi. Și am ghicit bine. În acest an am îndrăgit cu tot sufletul cărțile picilor, găsind ascunse în ele multe mesaje cu miez, idei care valorifică și validează bunătatea din noi.

O astfel de carte minunată este Warren al XIII-lea și ochiul atotvăzător, cu text scris de Tania del Rio și ilustrații de Will Staehle, tradusă la editura Curtea Veche. Romanul, pe care l-aș încadra ușor în literatura destinată copiilor și preadolescenților, ne spune istoria unui hotel aflat în paragină și a unui băiat pe nume Warren al XIII-lea. Acesta este hamal, valet, grădinar și curier, dar mai ales este moștenitorul întregii pensiuni, un moștenitor care, sub tutela unui unchi hapsân, ajunge să fie prins în capcana unor personaje malefice.

Plină de simboluri ascunse, taine, enigme, cu o narațiune fluentă, sinceră, pe alocuri tenebroasă, iar pe undeva luminoasă, cartea este magică, în toată deplinătatea acestor cuvinte. O să descoperiți alături de micii cititori ce înseamnă credința, fidelitatea, prietenia și curajul. Veți empatiza cu personajul principal și îi veți detesta pe eroii negativi, iar aceste fapte vor fi absolut normale.

Este un roman pe care să-l citiți în vacanțe sau weekend-uri prelungite, despre care să discutați cu copiii și să îi ajutați să descopere înțelesurile ascunse. O să mă opresc și asupra ilustrațiilor care sunt, trebuie să o zic, dragoste pură. Cu tușe ferme, Will Staehle execută o transpunere impecabilă a istoriei într-o dimensiune vizuală. De fapt, chiar voi spune că identitatea vizuală este aici o completare organică a istoriei. Grație acestor desene executate cu măiestrie, am avut vaga impresie că privesc o dioramă artistică.

Schimbările bruște de situație, amestecul de suspans și energia cu care Tania del Rio își plăsmuiește narațiunea este de-a dreptul de invidiat, or riscul de a scrie literatură pentru copii vine chiar din tentația de a face prea mult pentru prea puțin. Fără teribilism și trucuri ieftine, romanul se parcurge ușor, este interactiv (deci, îl puteți citi alături de cei mici, jucând piese de teatru), este memorabil și, mai ales, este o porție bună de inspirație pentru copii. În cazul meu, acest roman deja o va aștepta cuminte pe fiica mea, până la vârsta la care va înțelege cum să citească astfel de cărți și să primească o porție sănătoasă de energie pozitivă. Cui o recomand? Celor mici și celor mari, celor aflați la începutul vieții, cât și celor mai maturi. Lecturi frumoase!