Rating:  rating - recenzii carti
Editura: Humanitas şi Gazeta Sporturilor
Anul apariţiei: 2009
Traducător: Sorin Paliga
571 pagini
ISBN:978-973-50-2588-5

"Pentru că nu puteam sta să citesc chiar tot timpul şi pentru că dacă nu ieşeam la aer aveam noaptea sufocări şi coşmaruri, ieşeam să mă plimb zilnic, înainte de căderea serii. O luam pe Galaţi şi Domniţa Ruxandra, ajungeam în piaţa Galaţi şi mă înfundam apoi pe străduţele tăcute şi aurii de dincolo de strada Toamnei, până înspre Moşilor. Priveam casele bătrâneşti, cu balcoane sub formă de alveolă periculos suspendată deasupra străzii, cu stucaturi, ciubuce şi mascaroane, cu atlaşi de ipsos muced sub arcade".

Cei mai mulţi dintre voi aţi citit probabil măcar una din cărţile lui Mircea Cărtărescu. Din cele două pe care le-am încercat eu, Visul (titlul iniţial al acestei cărţi) l-am savurat cel mai mult. Descrierile Bucureştiului fac din Cărtărescu un îndrăgostit iremediabil de urbea noastră prăfuită, dar care are uneori sclipiri aproape consternante. Vă veţi lăsa purtaţi fără împotrivire printr-un univers populat de magherniţe cu cai, fetiţe în rochii albastre, culoare subterane comunicând cu muzeul Antipa, colorate şi fantasmagorice.

Limbajul este precis, ochiul naratorului vede totul şi înregistrează totul cu o acuitate care dă povestirii un iz ireal. Astfel, eşti cuprins de senzaţii ciudate, se pune accent pe detalii, realitatea e distorsionată, personajele capătă proporţii neaşteptate, indiferent că sunt copii cu pistrui şi ochii ieşiţi afară din orbite, ţărani mirosind a usturoi, femei cu fuste creţe, demimondene. Olfactivul şi mai ales, vizualul, dau forţa acestei cărţi. Este imposibil să nu cazi vrăjit de forfotă, de vise, de iubiţi care-şi schimbă trupurile între ei, de jocurile copilăriei, de dorinţe aspre şi dragi.

Toate nuvelele (Rulestistul, Mendebilul, Gemenii, Rem şi Arhitectul) sunt de o complexitate fascinantă, descrierile sunt deconcertante pe alocuri şi poţi trece de la admiraţie la încântare de la o pagină la alta. Deşi lectură densă, aşteptaţi-vă ca mintea să treacă de la o analogie la alta, anticipaţi simboluri, lăsaţi-vă angrenaţi în ludic; o să vă placă!

O să încerc acum câteva cuvinte despre formatul cărţii, "răspunsul curajos al industriei de carte la ascensiunea eBook-urilor gen Kindle", aşa cum l-a numit Gabriel Liiceanu. Personal, nu ştiu dacă formatul va avea neapărat succes în România, şi aiurea, de altfel, deşi reacţiile par mai mult pozitive. Cei care n-au citit până acum, probabil că nici nu vor citi, indiferent că acest format e mai trendy, mai cool, că e un hibrid între o carte obişnuită (miroase ca una) şi un e-reader.

Avem deci o carte care se desface" invers, un concept tipografic olandez, cu o hârtie asemănătoare celei din biblii, care "garantează că producţia [ei] nu a contribuit la distrugerea pădurilor". Pe scurt, o carte - cărticică, care poate încăpea cu uşurinţă în buzunarul de la haină, editată de Gazeta Sporturilor.

Probabil că alăturarea ziarului de sport de numele lui Cărtărescu vă poate suna puţin dubios, dar ţinând seama de succesul autorului, oficialii ziarului s-au gândit că va avea avea impact printre cititorii tineri, publicul-ţintă al Gazetei. Însuşi scriitorul a ţinut să precizeze că îi place la nebunie formatul cărţii, că va avea succes şi că magia ei este "că o poţi ţine în palmă. Ca un palm computer, dar care miroase ca o carte adevărată". Rămâne totuşi de văzut cât de mult va fi apreciat conceptul miniaturizant al cărţii într-o lume sufocată de gadgeturi care mai de care mai performante!

Scris de: Ioana Ristea

Citeste cele 10 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. Marius spune:

Mircea Caratarescu…bune carti. :D

2. Anca Giura spune:

Nostalgia? O, da. Ştiu că mi-a plăcut cartea asta. Am intuit de pe atunci despre Cărtărescu că are un stil învăluitor, plin de forţă. Era primul scriitor român care scria despre urbanul terifiant al epocii comuniste. Bucureştiul? O, nu. Mie nu-mi place Bucureştiul. N-aş da Clujul, Sibiul, Aradul pe Bucureşti. Dar îmi place o parte dintre bucureşteni, că doar locuitorii fac sufletul unui oraş. Iar Cărtărescu iubeşte Bucureştiul şi deja l-a nemurit un pic.

3. Trifoi spune:

Nu am incercat noul format de carte, dar am citit Nostalgia acum cativa ani si cu siguranta o s-o reiau in curand. Toate bucatile din puzzle sunt cu adevarat magice. Mai ales pentru mine au fost, pentru ca eu am crescut in zona despre care scrie Cartarescu, la doi pasi de strada Toamnei, Mosilor si Galati. :)

4. ilie madalina spune:

Este o carte care te vrajeste, o carte care trezeste in tine senzatii si ganduri unice. Iar personajele parca sunt rupte din piese de teatru – atat de vii si in acelasi timp parca ireale. Sunt legata de aceasta carte – in randurile ei mi-am regasit inspratia de fiecare data cand credeam ca am pierdut-o…

5. Stefan spune:

Nu gasesc (librarii, depozite, comenzi online) aceasta carte (Nostalgia); ma poate ajuta cineva? L-am descoperit tarziu pe MC. Acum trebuie sa nadusesc ( nu ma vait, imi place “cauza” :))

6. Liviu spune:

@Stefan, iti recomanda sa incerci pe la anticariate sau pe site-ul okazii, au zeci de mii carti de vanzare.

7. Emily In Paris S02 Lily Collins Silver Coat, which she wore in the Netflix series “Emily in Paris,” was specially made for the programme. The colour and design of this coat are stunning. Avoid wasting time and purchase this coat right away from Jacket-Hub because they have the best price.

8. Running a business isn’t easy. From managing orders to keeping track of your finances, you need the right tools to help keep everything running smoothly. That’s why our ERP solution service is the perfect fit for businesses looking to get organized and reach their goals faster payroll software in pakistan. Our innovative platform streamlines operations and automates workflows to make sure your business is running at its best. Plus, we provide free consultations to help customize the perfect ERP solution for your specific needs. Watch our video now and learn how you can supercharge your business today!

9. Abdul Kareem spune:

We follow the newest trends in fashion and have a keen interest in clothing. The best website for leather clothing is Jacket Ware

10. Faux Jacket spune: