Scris de • 10 April 2023 • in categoria

O fetiță deloc obișnuită… Regina

Titlu: Regina
Anul aparitiei: 2022
Numar pagini: 459
ISBN: 978-606-43-1453-6

S-a scris și s-a vorbit foarte mult despre Regina Elisabeta a IIa a Marii Britanii, femeia care a întrupat vreme de multe decenii conceptul de regalitate și pe acela de Regină. Iar fascinația oamenilor este de înțeles pentru că avem de-a face cu un mister, care, paradoxal, și-a trăit lunga viață pe scena publică, în luminile reflectoarelor și în fața Istoriei. Paradoxal… pentru că deși știm atât de multe lucruri despre cea mai cunoscută Regină a tuturor timpurilor, ea a păstrat mereu o aură de mister, un “ceva” care a scăpat înțelegerii publicului. De aceea, poate se și scriu atât de multe cărți, se fac filme și documentare despre ea... în încercarea de a înțelege cum a fost posibil ca o femeie să reușească să reziste tentațiilor și timpurilor, să rămână egală cu ea însăși, conștientă de propria datorie și hotărâtă să își ducă misiunea până la capăt.

Cartea lui Matthew Dennison, care nu se află la prima biografie regală, vine să aducă o nouă perspectivă asupra Reginei Elisabeta a IIa, creionând traseul vieții acestei femei remarcabile, care a ajuns în fruntea monarhiei britanice, printr-un joc al sorții și al întâmplării.

O fetiță deloc obișnuită…Regina

Născută în 1926, în familia celui de-al doilea fiu al regelui George al V-lea și al soției sale, Regina Mary, Elisabeth Alexandra Mary era destinată unei vieți liniștite în sânul aristocrației britanice, preocupându-se, probabil, de cai, câini și casele de la țară ale familiei sale. Unchiul fetiței, prințul de Wales (avea să devină Regele Edward al VIII-lea) era moștenitorul tronului și așteptarea era că acesta se va căsători cu o persoană potrivită și va avea, la rândul său, moștenitori. Dar destinul avea alte planuri. Edward al VIII-lea a abdicat, la câteva luni, de la moartea tatălui său, pentru a se putea căsători cu femeia iubită, Wallis Simpson, de naționalitate americană și divorțată deja de două ori, ceea ce era inacceptabil pentru standardele morale ale vremii. Tatăl Elisabetei devine rege, iar micuța prințesă, moștenitoarea coroanei britanice.

Familia foarte unită și fericită a Elisabetei primește această nesperată și nedorită promovare în familia regală ca pe o sentință. Își vor asuma responsibilitatea, cu tot regretul și nostalgia pentru pierderea unei vieți normale, departe de atenția publică. Și vor face tot ce vor putea mai bine pentru stabilitatea țării și a dinastiei.

Elisabeta înțelege de la o vârstă foarte fragedă și aproape instinctual că cel mai important lucru în viață este să își facă datoria.

Mai presus de toate, nu-și pierdea cumpătul. Probabil înțelesese dintotdeauna, chiar inconștient și doar până la un punct, că viața ei de familie „obișnuită” era cel mult un adevăr parțial – această fetiță fotografiată ori de câte ori ieșea din casă, în fața căreia își fluturaseră batista și își scoseseră pălăria toți trecătorii încă de la prima ei plimbare prin Hyde Park, care străbătuse drumul prin mulțimea adunată cu ocazia Jubileului de Argint și mersese cu automobilul de-a lungul străduțelor înguste din East End ce răsunau de aclamațiile în cinstea lui George al V-lea și a reginei Mary, care știa să salute mulțimile, înainte să învețe să meargă și să facă plecăciuni înainte să știe să citească, care pozase portretiștilor și sculptorilor, ale cărei zile de naștere erau marcate de mesaje de felicitare de la necunoscuți (...). Elisabeta știa că nu era deloc o fetiță obișnuită”.

O fetiță deloc obișnuită…Regina

Ceea ce putem remarca în cartea lui Matthew Dennison este modul elegant și inteligent în care autorul relatează lunga viață a reginei, punctând atât realizările, cât și eșecurile unei existențe aflate mereu în slujba unei națiuni. Relațiile reginei cu cei care au ocupat funcția de prim-ministru al Marii Britanii, din 1952 până în 2022, sunt absolut fascinante și completează portretul unei femei care a reușit să navigheze cu succes și înțelepciune apele tulburi ale politicii și ale evenimentelor internaționale.

Elisabeta a II-a a Marii Britanii va rămâne în istorie ca una dintre figurile emblematice ale Marii Britanii și ale lumii, fiind întruchiparea unor valori care, astăzi, mai mult decât oricând, sunt în pericol de a fi uitate: datoria, serviciul în slujba celorlalți, stoicismul, înțelepciunea, și mai ales a unei perspective pe termen lung a vieții și a Istoriei, într-o lume care aleargă către satisfacerea nevoilor imediate.

Cartea lui Matthew Dennison este o lectură necesară, care oferă un model de viață personală și publică, în contradicție cu ceea ce se practică azi, dar în concordanță deplină cu Adevărul și Binele.

Text scris de Raluca Elgyar

Stilul narativ elegant și echilibrat care aduce o lumina blândă și de o mare claritate asupra celei care a fost, prin excelență, Regina.