O inimă care știe și o minte care ascultă

Scris de • 25 May 2017 • in categoria

Titlu: O inimă inteligentă
Numar pagini: 205
ISBN: 978-973-50-5512-7

Despre cum să învățăm despre natura umană și tarele ei dintr-o sursă mereu aproape: literatura.

Citit capitol cu capitol sau pe sărite, direct despre autorul pe care îl vrei atent disecat, volumul lui Alain Finkielkraut te invită să îl parcurgi în liniște deplină, pe îndelete. Cu fraze complexe, numeroase trimiteri literare și culturale, autorul se joacă în O inimă inteligentă cu sensuri, paragrafe și un fel de „ce a vrut să spună scriitorul” într-o manieră onestă și ușor pedantă, ceea ce poate fi tocmai deliciul acestei cărți.

„Și m-am străduit să pun în lecturile mele întreaga seriozitate, întreaga atenție pe care o cere descifrarea enigmelor lumii.”, ne spune Alain încă de la început, iar promisiunea se împlinește cu fiecare pagină parcursă. Nouă cărți sunt supuse lecturii acute a scriitorului pe măsură ce ni se dezvăluie Kundera, Roth, Camus sau Dostoievski, atât persoana, cât și personajul. Căci cheia de lectură vizează atât contextul personal al scriitorului, cât și romanul pe care alege să îl scrie și protagoniștii în care pare să-și „exorcizeze” viața netrăită ori risipită.

Astfel, Panta rhei sau Însemnări din subterană devin pretextele necesare pentru a învăța despre psihicul uman, defecte și alegeri, destin, istorii și Istorie, dar și lecturi în profunzime, analiză de secvențe și personaje sau cum viața și literatura se împletesc până la confundare. Să luăm de exemplu acest fragment: „Altfel spus, omul este o ființă care se definește nu prin ceea ce face - proiectele sale, produsele sale, curajul său, edificiile sale, monumentele sale -, ci prin scrupulele sau rușinea care îl opresc să le facă. Și asta este valabil pentru oricine. Regula nu are excepție. Omul care se revoltă trebuie să fie, de asemenea, un om care își rezistă.” Analiză a volumului lui Camus, acest fragment, ca multe altele sau, mai bine zis, majoritatea din O inimă inteligentă, se află la granița dintre ficțiune și filozofie, luând ce-i mai bun din toate pentru a ne educa, nouă-cititorii, inima.

Un volum plin de învățăminte și filozofie, care te face să descoperi sau redescoperi literatura și micile sale comori ascunse, merită savurat în tihnă, căci nu este genul de volum care se lecturează, ci care se citește activ, cu creionul în mână și mintea, dar, mai ales, inima deschise.

Scriitura complexă, plină de trimiteri și referințe culturale, un deliciu pentru cititor.

Poate deveni obositoare.

Iubitorilor de eseistică și critică literară, de citit pe îndelete.