O privire aruncată în spatele cortinei

Scris de • 11 July 2013 • in categoria

Titlu: Între acte
Numar pagini: 344
ISBN: 978-973-724-699-8

Între acte nu este un roman în adevăratul sens al cuvântului, nu are o poveste construită pe un fir epic, ci este o colecție de observații - asupra teatrului și asupra lumii în general, de întâmplări din viața lui Radu Beligan și de istorioare culese de acesta de-a lungul vremii.

Intre acte 1

O scriere elegantă, caldă, adesea încărcată de nuanțe filozofice dar surprinzător de ușor de urmărit în același timp. A fost o reală plăcere să citesc volumul, chiar dacă uneori anumite aspecte mi-au mai scăpat tocmai din cauza faptului că nu sunt foarte familiarizată cu lumea teatrului. Însă autorul reușește să își fascineze cititorii, chiar și pe aceia pentru care dramaturgia nu a surescitat vreun interes deosebit. Pentru că Între acte nu este neapărat o carte care să îl prezinte pe Radu Beligan actorul, ci mai degrabă pe omul Radu Beligan. Nu ni se predau teorii sau lecții de viață, ci ni se oferă ocazia de a culege singuri mesajele care ne captează atenția, de a nota informațiile ce ne interesează pentru a le descoperi mai apoi în detaliu. Sunt oferite atât de multe informații interesante încât e imposibil să nu te trezești la finalul cărții cu o serie de lucruri pe care vrei să le cercetezi. Stilul este de o naturalețe fermecătoare, adesea ai senzația că asculți de fapt vocea autorului povestindu-ți întâmplările narate în carte.

Așa cum se specifică încă de la început, din prefață, notațiile ce formează cartea sunt însemnări ale actorului scrise de-a lungul vremii și adunate acum în acest volum. Nu urmează așadar un anumit fir, nu există un plan bine definit spre care să se îndrepte povestea. Sunt pur și simplu însemnări de jurnal, fragmente dintr-un dialog pe care actorul l-a purtat de-a lungul vremii cu sine însuși. Trecerile de la melancolie la fericire sunt bruște, entuziasmul și dezamăgirea alternează fără a respecta vreun ritm stabilit, capitolele lungi sunt urmate de pagini completate cu doar câteva idei sumare.

intre acte 2

Însă cu fiecare cuvânt parcurs se formează tot mai clar imaginea unui om pe care este imposibil să nu îl admiri. Cu o curiozitate continuă, o sete de cunoaștere și de perfecționare nestăpânită, cu o educație și un stil impecabil, cu o deschidere surprinzătoare pentru noutate, pentru schimbare, cu o speranță de nezdruncinat pentru viitorul noilor generații și o energie nețărmurită, cu bucurii sincere născute din lucruri mărunte, succese uriașe învăluite într-o modestie demnă, cu ironii jucăușe, observații fine și o înțelepciune încântătoare, Radu Beligan ni se dezvăluie într-o manieră mai intimă decât aș fi crezut atunci când am început volumul. Deși sunt evitate memoriile prea personale iar autocaracterizarea directă lipsește total, Între acte oferă un portret șarmant, extrem de viu și de bine definit al autorului. Pe alocuri, există pasaje aproape înduioșătoare și per total, volumul face ca portretul de monstru sacru, intangibil, pe care îl ai categoric în minte atunci când te gândești la Radu Beligan să înceapă să se clatine, lăsând să se întrevadă o imagine fermecătoare a acestuia.

intre acte 3

Nu vă așteptați la o lectură care să capteze interesul cititorului prin dezvăluiri șocante , intrigi ieftine sau tehnici exagerate. Între acte este o lectură ce trebuie savurată, care uimește prin sinceritate, prin stilul calm, liniștitor, care te învăluie, prin istorii care te surprind, întâlniri savuroase cu personalități impresionante și rememorări ale unor evenimente emoționante.

Atenția se îndreaptă către o gamă foarte diversificată de informații. Accentul este pus, evident, pe lumea teatrului, însă autorul tratează atât de multe aspecte încât este imposibil să nu meditezi la unele dintre ele sau să nu îți notezi în minte sau pe hârtie lucrurile asupra cărora intenționezi să revii mai târziu pentru o documentare mai atentă.

Iubitorilor de teatru și film și bineînțeles, admiratorilor lui Radu Beligan. De asemenea, celor curioși să arunce o privire în spatele cortinei și să descopere câteva fragmente din viața unui mare artist.

1. florilegium spune:

Ce vervă trăiește în ultimii ani Radu Beligan! Pare omniprezent.