Oamenii care nu ies niciodată din cartierul lor

Scris de • 14 March 2017 • in categoria

Titlu: 2084. Sfârșitul lumii
Numar pagini: 247
ISBN: 978-606-779-060-3

2084. Sfârșitul lumii, distins cu Marele Premiu al Academiei Franceze, continuă cu succes tema abordată de Michel Houellebecq în Supunere – aceea a religiei extremiste care distruge lumi și oameni, rescrie Istoria și interzice îndoiala. Tema și succesul acestor cărți nu sunt deloc întâmplătoare și reflectă cu acuratețe momentul istoric dificil pe care omenirea îl traversează. Într-o lume în care tehnologia este creată și perfecționată pentru a distinge nuanțe fine, mintea umană se izolează din ce în ce mai mult într-o gândire binară, redusă la judecăți absolute. Contradicție dureroasă cu o doză de ironie amară…

Scenariul creat de Boualem Sansal (scriitor algerian de limbă franceză) este, de fapt, foarte simplu: Abistan-ul, o țară pur ficțională, este o dictatură bazată pe reguli și ritualuri precise, în care orice gând personal este controlat, locuitorii săi fiind în permanență supravegheați. Ati, bolnav de tuberculoză, este internat într-un sanatoriu pe muntele Oua,se întâlnește cu arheologul Nas de la care află un secret ciudat, ce pune la îndoială istoria oficială a regimului abistanez.

În ceea ce-l privește pe Ati, evenimentul a declanșat un proces insidiuos, care avea să îl conducă la revoltă. La revoltă împotriva  a ce, împotriva cui, greu de spus. Într-o lume imobilă, nu există înțelegere…te poți revolta împotriva propriei persoane, împotriva imperiului, împotriva lui Dumnezeu, or de așa ceva nimeni nu este în stare…Dar cea mai adâncă cunoaștere a lumii se pleacă în fața unui grăunte de praf care curmă gândul. Numai că de ce să treci peste limite, ca să te duci unde ?

De fapt, Ati descoperă libertatea și speranța, începe să înțeleagă că poate exista ceva dincolo de supunere, ascultare, ignoranță și justiție expeditivă. Dar, într-o asemenea lume, gândul te poate ucide.

Într-o lume controlată cu măiestrie de Yölah prin trimisul său pe pământ, Abi – dar și de mașinăria umană fără imperfecțiuni a Aparatului, dispozitiv de securitate însărcinat cu bunul mers al vieții cotidiene în Abistan, un om ajunge să chestioneze natura lucrurilor și religiei și să viseze la universuri alternative. Treptat, Ati înțelege că „ipocrizia formează credinciosul perfect și, nu credința, care prin natura ei opresivă, poartă în propriul siaj îndoiala, și chiar revolta și nebunia. Și a mai înțeles că adevărata religie nu poate fi nimic altceva decât bigotism bine pus la punct, ridicat la rang de monopol și menținut printr-o omniprezentă teroare.”

Scriitorul nu menționează nici măcar o singură dată în carte cuvântul Islam, dar sistemul vizat și amănunțit descris vizează, fără îndoială, islamul radical. Cu atât mai actual...

2084. Sfârșitul lumii este o carte care trebuie citită și care cere reflecție și auto-analiză, pentru că pericolele din roman sunt candidate viabile la transformarea în realitate, într-o lume care devine, pe zi ce trece, tot mai intolerantă și mai polarizată. Este un semnal de alarmă și un strigăt de revoltă, confirmând idea că literatura de bună calitate poate deveni o oglindă incomodă a timpurilor și oamenilor. Libertatea și toleranța sunt, de fapt, victorii fragile, care trebuie apărate zilnic.

Complexitatea palierelor pe care se construiește povestea Abistanului și a căutării libertății.
    Stilul simplu și profund al autorului care transformă cartea într-un manifest al schimbării și libertății.

O carte tulburătoare, dar absolut necesară a timpurilor zbuciumate și contradictorii pe care le trăim.