Scris de • 25 June 2008 • in categoria

0Autor: Tor Norretranders
Rating: Omul generos - recenzii carti
Editura: Publica

Omul generos - recenzie carti

Etichetări pripite

Omul generos m-a păcălit de două ori. Iniţial, când am văzut coperta şi am citit primele rânduri, eram foarte tentat să cred că am în faţă un self-help. Mă aşteptam să citesc povestioare despre oameni care au reuşit în viaţă doar având această calitate, generozitatea. Apoi, după primele 10-15 pagini, am început să suspectez cartea de superficialitate şi credeam că recunosc în ea un "manual de agăţat", adresat sexului puternic (şi nu numai). Un manual cam misogin, aş putea adăuga.

M-am grăbit însă cu etichetarea. Într-adevăr, Omul generos are o trăsătură în comun cu self-help-urile: faptul că rămâi cu multe informaţii noi şi interesante la sfârşit. Şi, într-adevăr are şi ceva dintr-un "manual de agăţat" sau, mai degrabă, îţi dă un sfat care, după cum spune Tor, ar trebui să te ajute să obţii mai mult sex.

Şi totuşi...manual de agăţat sau self-help?

Nici una, nici alta. Omul generos e o carte de psihologie socială, o carte mult mai spectaculoasă chiar decât reţeta pentru a obţine sex pe gratis, oricând. Este o demonstraţie riguroasă, o argumentare a faptului că a fi generoşi e mult mai profitabil pe termen lung decât a fi egoişti şi a considera că trăim într-o lume în care fiecare se gândeşte doar la el.

E o glumă, nu?

Nu. Eu credeam în această teorie şi înainte să dau de Omul generos şi tot mi s-a părut o carte excepţională, însă tare mi-ar plăcea ca unul dintre cei cărora teza lui Tor Norrentranders li se pare o glumă să aibă curajul să o citească. Că să îl puteţi contrazice ar trebui să contraziceţi atât de multe teorii deja demonstrate, încât v-ar lua, probabil, toată viaţă.

Evoluţia speciilor, selecţia naturală şi sexuală, echilibrele Nash, dilema prizonierului sunt toate acolo. Toată vin în sprijinul ideii centrale a cărţii: că e profitabil, pe toate planurile, să fii generos.

De altfel, teoria selecţiei sexuale (versus selecţia naturală) reprezintă un capitol consistent din carte. Ne simţim sexy atunci când facem lucruri nemaipomenite iar satisfacerea egoului are un rol (subconştient) în naşterea altruismului pur, nedisimulat.

Şi totuşi, avem şi sex?

Interesant este că pe parcursul cărţii se merge către ideea că există o legătură psihologică, profundă, între a face pe plac unui alt om şi exercitarea propriei sexualitati, subliniindu-se însă că, după părerea autorului, nu suntem generoşi pentru a avea parte de sex, ci mai degrabă avem parte de sex datorită generozităţii noastre care, manifestată sub diverse forme ne face atrăgători pentru sexul opus.

Personal, aş fi zis că primul motiv (inconştient) pentru care facem lucruri bune nu este posibilitatea de a obţine sex, ci nevoia de a fi admiraţi. Care, sigur, ar putea scurta şi drumul de la bar la pat, însă asta e deja altă poveste.

Partea genială

Ca o ultimă observaţie, vreau să adaug că îl bănuiesc pe autorul danez de folosirea unui truc de marketing. Deşi aparent sexul este tema centrală a cărţii, eu cred că l-a folosit doar ca un pretext şi ca un cârlig pentru a îşi putea vinde celelalte idei, idei absolut remarcabile, de altfel. Nu e o noutate că mulţi autori adaugă sexul ca ingredient pentru a vinde, noutate ar fi să iei sexul ca element central al cărţii şi să îl împachetezi cu ceea ce voiai de fapt să vinzi: psihologie socială aplicată.

Scrisă de Andrei Roşca

Citeste cele 10 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. Pingback: Sunt atât de bun încât îmi permit să fiu handicapat at Adrian Ciubotaru