Opțiuni pierdute

Scris de • 20 January 2016 • in categoria

Titlu: Războiul care a pus capăt păcii
Numar pagini: 716
ISBN: 978-606-719-173-8

„Ceva deosebit de măreț, bătrâna, cosmopolita Europă, încă predominant agrară și feudală, o lume a femeilor frumoase, a regilor galanți și combinațiilor dinastice, Europa secolului al XVIII-lea și a Alianței Sfinte îmbătrânea și devenea neputincioasă, se stingea; și ceva nou, tânăr, energic, încă de neînchipuit se întrezărea la orizont. Simțeam acest lucru asa cum simți înghețul, așa cum simți primăvara în trup, pe cea veche, cu durere înăbușită, iar pe cealaltă cu o bucurie pură” (Harry Kessler).

Cartea profesoarei Margaret McMillan este un veritabil tur de forță prin istoria secolului trecut, menit să aducă în fața cititorilor pasionați de istorie și diplomație o analiză atentă și detaliată a factorilor și conjuncturilor care au dus la izbucnirea Primului Război Mondial.

Fascinația pe care o declanșează subiectul ține de faptul că Primul Război Mondial a fost un eveniment care nu numai că a schimbat „fața lumii”, dar – așa cum arată cartea doamnei McMillan – a și reprezentat finalul unei epoci fericite a Europei și rezultatul unui proces politic, militar, social și psihologic complex și unic.

Conflictul european generalizat a izbucnit pe 4 august 1914, la aproximativ o luna și jumătate de la asasinarea arhiducelui austriac Franz Ferdinand, la Sarajevo, eveniment ce a rămas în istorie ca punctul de plecare al Primului Război Mondial. Totuși, înainte de acest asasinat, care – aflăm din carte – era destul de predictibil (arhiducele însuși spunând anturajului său, înainte de vizită – „Acest lucru nu este un mare secret, dar nu m-ar mira dacă la Sarajevo m-ar aștepta câteva gloanțe sârbești”), o serie de factori pregăteau dezastrul. Anii de dinaintea lui 1914 au fost ani de căutare, de punere sub semnul întrebării a vechilor mentalități, tradiții, a unui întreg mod de a privi lumea și viața.

Cultural, a fost perioada marilor experimente (cubismul lui Picasso și Braque, dansurile Isadorei Duncan, baletele lui Nijinski, romanele lui Marcel Proust etc.), a strigătelor de revoltă și a nevoii de nou. Social, clasa muncitoare era din ce în ce mai nemulțumită de condițiile de viață și muncă, burghezia punea presiune pentru a fi acceptată la „masă” cu aristocrația, dinastiile domnitoare se confruntau cu mari probleme de conceptualizare a modului în care conduceau națiunile. Politic, o serie de idei își fac loc pe scena publică, naționalismul divizează Europa, ambițiile unei Germanii în ascensiune, temerile unei Marii Britanii în declin și lupta pentru supraviețuire a Imperiului Austro-Ungar, toate aceste elemente conturează portretul unui continent aflat la o răscruce care s-a dovedit în anii următori periculoasă și traumatizantă.

Margaret_MacMillan

În 1914, Europa chiar a alunecat pe o coastă abruptă, prăbușindu-se în vâltoarea unui conflict catastrofal, care avea să se soldeze cu milioane de morți, să-i secătuiască total economiile, să zdruncine din temelii imperii și societăți și să submineze definitiv supremația Europei în lume. Fotografiile înfățișând mulțimi ovaționând în marile capitale europene sunt înșelătoare. Iminența războiului i-a luat pe majoritatea europenilor prin surprindere, iar reacția lor inițială a fost una de șoc și neîncredere. Se obișnuiseră cu pacea...”.

Cartea doamnei McMillan, inspirat intitulată Războiul care a pus capăt păcii. Drumul spre 1914 prezintă în cele 700 de pagini, analize aplicate, informații istorice bine documentate, fragmente de corespondență privată a unor personaje publice cheie ale vremii, incursiuni în antropologie culturală, toate acestea conturând perioada premergătoare izbucnirii Primului Război Mondial, încercând cu tenacitate să descifreze cauzele care au declanșat acest dezastru de proporții universale. Un alt element extrem de interesant al cărții este modul în care autoarea face comparații și arcuri peste timp, atrăgând în mod subtil atenția cititorului asupra unei similitudini tulburătoare cu perioada contemporană. Acest fapt adaugă valoare și relevanță unei cărți care este, cred, unică în peisajul scrierilor de acest tip.

În final, cea mai potrivită concluzie a unei analize atât de complete și complexe este aceea menționată chiar de autoare, în epilogul cărții: „Iar dacă noi, din perspectiva secolului al-XX-lea, vrem să arătăm cu degetul, îi putem acuza pe cei care au condus Europa la război de două lucruri. În primul rând, de lipsă de imaginație pentru că nu au fost capabili să prevadă cât de distructiv ar fi putut să fie acest conflict și, în al doilea rând, de lipsă de curaj în a ține piept celor care susțineau că nu există altă cale decât angajarea în război. Opțiuni există întotdeauna”. Cuvinte care sună atât de actual...

Informații istorice atent documentate, portrete fascinante ale personalităților publice ale vremii, analize relevante și complexe.
    Ritmul alert al scrierii care crează uneori impresia de roman de aventuri.

Deși este o lucrare de dimensiuni mari și uneori te poți simți copleșit de multitudinea datelor istorice, cartea Margaretei McMillan este o lectură necesară pentru înțelegerea unui eveniment istoric unic, dar – indirect – și a unor întâmplări mai recente ale istoriei noastre.

1. ileana spune:

Din pacate, omenirea nu tine minte niciodata lectiile dure ale istoriei, iar politicienii au mereu “o agenda proprie” rupta de realitate…

2. Adevarul este dureros si se repeta se pare istoria, nu se invata nimic din trecut, mai presus de toate sunt orgoliile stupide.