Prietenia adevărată învinge timpul şi spaţiul

Scris de • 16 July 2021 • in categoria

Titlu: Aleea cu licurici
Anul aparitiei: 2020
Numar pagini: 496
ISBN: 978-606-33-2472-7

„Aleea cu licurici” este o carte despre prietenie şi despre admiraţia pe care o avem faţă de cei care ne devin prieteni. Kate şi Tully se cunosc în perioada adolescenţei şi fiecare simte că cealaltă are ceva ce ei îi lipseşte…

FIREFLY LANE (L to R) ALI SKOVBYE as YOUNG TULLY and ROAN CURTIS as YOUNG KATE in episode 102 of FIREFLY LANE. Cr. COURTESY OF NETFLIX © 2020

Kate consideră că Tully este „cea mai grozavă fată din lume”, frumoasă, încrezătoare, cu o viaţă rebelă. Tot ce ei îi lipseşte, fiindcă se consideră urâţică, nu are încredere în forţele proprii, nu ştie să se distreze, iar copiii cool o ocolesc. Consideră că mama ei este exagerat de protectoare şi de aceea nu poate face lucrurile interesante pe care alţi adolescenţi le fac.

În ciuda aparenţelor, Tully se confruntă cu probleme care îi vor lăsa urme adânci pentru tot restul vieţii. Mama ei are probleme cu drogurile, apare şi dispare periodic din viaţa ei, creând panică şi confuzie în mintea fetei care ajunge să se simtă nedorită. Astfel, adolescenta se maturizează devreme şi învaţă să ia lumea în piept. Nu vrea să arate niciodată că îi este frică sau că nu are habar ce decizii să ia. Merge prin furtună susținută de curajul omului care nu mai are nimic de pierdut.

Diferenţele majore dintre cele două le apropie. Kate vede în Tully îndrăzneala şi ambiţia care ei îi lipsesc. Iar Tully vede la Kate ce înseamnă să ai o familie care te iubeşte şi te susţine. Pe termen lung, va iubi această familie „de împrumut”, pentru că golul lăsat în inimă de mama ei trebuia umplut.

După anii de şcoală, cele două fete vor merge împreună spre o universitate cu profil jurnalistic. Visul lor este acela de a deveni împreună două jurnaliste de succes. Tully se zbate de timpuriu să intre în domeniu, în timp ce Kate este mai interesată să cunoască dragostea şi alocă timp în special întâlnirilor romantice. În cele din urmă, Tully reuşeşte să se angajeze într-o mică redacţie, avidă să acumuleze cât mai multe cunoştinţe şi practici din lumea presei.

Urmărindu-şi cu asiduitate visul de a-şi construi alături de prietena ei un drum comun în carieră, Tully o va recomanda pe Kate la respectivul loc de muncă. Aici, Kate va face cunoştinţă cu cel de care se va îndrăgosti nebuneşte: Johnny, un fost corespondent de război. Se loveşte însă de o mică problemă: ea este prea timidă să îşi mărturisească sentimentele, iar el este fascinat de temperamentul pasional al prietenei ei…

Astfel, Kate se confruntă din nou cu situaţia din adolescenţă: prin felul ei de a fi aşezat, cuminte şi predictibil, ea nu atrage, nu poate fi o „fată populară”. Iar Tully o eclipsează din nou, fără nici un efort, prin simplul ei mod natural de a străluci oriunde s-ar duce.

Se formează astfel un triunghi amoros din care Kate va simţi nevoia să fugă. Îşi va căuta un alt loc de muncă, realizând că visul lui Tully nu este şi visul ei, iar bărbatul de care este îndrăgostită nu are ochi decât pentru prietena ei. Cum va decurge povestea? Va afla vreodată Johnny că a stârnit sentimente de iubire în cineva la care nu se aştepta?

Vei observa pe parcursul cărţii cum cele două prietene se vor compara deseori prin prisma carierei, a vieţii personale, a iubirii. Vieţile lor vor merge uneori împreună, alteori o vor lua în alte direcţii sau doar se vor intersecta sporadic. Însă legătura lor, odată creată în adolescenţă pe aşa numita Alee cu Licurici, nu se va rupe.

Găsești pe Netflix şi un serial inspirat din acest roman, numit Firefly Lane. Eu nu ştiam iniţial de el, aflasem doar de carte de la o prietenă. Însă vă invit să urmăriţi şi filmul, deoarece actriţele din rolurile principale: Katherine Heigl (Tully) şi Sarah Chalke (Kate) le întruchipează foarte bine pe cele două personaje din carte. Veţi găsi asemănări şi deosebiri între roman şi film, însă ideea de bază se păstrează: prietenia adevărată leagă pe viaţă cele două suflete.

O carte deosebită care abordează tema prieteniei dintre două femei, o temă mai rar întâlnită în literatură (sau cel puţin în cărţile citite de mine până în prezent)

Este posibil ca acest roman să fie apreciat în special de publicul feminin, deoarece abordează subiecte şi situaţii în care femeile se vor recunoaşte cel mai bine.