Puterea Adevărului

Scris de • 4 September 2020 • in categoria

Titlu: Testamentele
Anul aparitiei: 2020
Numar pagini: 635
ISBN: 978-606-710-701-2

Mărturisesc că am descoperit-o pe Margaret Atwood târziu și într-un mod care nu face parte neapărat dintre preferințele mele. În marea majoritate a cazurilor, citesc cartea înainte să văd filmul (și filmul pierde aproapte întotdeauna). Am văzut acum un an și ceva serialul Povestea Slujitoarei, în urma unei recomandări insistente venită din partea unei prietene. Și mi-a plăcut... foarte mult. Apoi, am descoperit că Margaret Atwood scrisese cartea în 1985, și am regretat imediat că nu am citit-o. Trebuie să fi fost foarte interesant să citesți povestea Gilead-ului în anii ’80 când lumea în care trăiam arăta cu totul altfel. În 2020, Gilead-ul pare un pic prea aproape, claustrofobic, aș putea spune, de o realitate pe care nu o mai putem ignora. Și, da... criza Covid-19 ne-a adus, din păcate, un pas mai aproape de universul creat de Margaret Atwood.

Gilead (sau Republica Gilead) este un sistem totalitar în care corpul, sexualitatea și identitatea femeilor sunt controlate de bărbați. Este o lume coruptă, disfuncțională care folosește religia pe post de supremă justificare. Singura menire a femeilor este să aducă pe lume copii, cetățeni de nădejde ai Gilead-ului. Nu pot participa în viața publică, nu au acces la educație și nu pot avea o carieră. Prin lege, doar femeile pot fi considerate infertile, bărbații niciodată (iar, numai a sugera această posibilitate este o erezie care se pedepsește cu moartea). Și totuși, există o categorie de femei care au un statut diferit: Mătușile, cele care au grijă de celelalte categorii de femei și se asigură că legile Gilead-ului sunt respectate. Ele pot citi și scrie, au ceva mai multă libertate de mișcare, pot călători în afara Gilead-ului (doar pentru a recruta alte femei și fete și a le aduce în această lume de unde nu vor scăpa majoritatea dintre ele).

Testamentele continuă Povestea Slujitoarei, plasând acțiunea la cincisprezece ani de la evenimentele petrecute în prima carte. Gilead-ul este același univers caracterizat de frică, teroare, abuzuri la adresa femeilor și persecuții. Trebuie remarcat faptul că diferența majoră dintre Povestea Slujitoarei și Testamentele este acel strop de speranță pe care autoarea l-a sădit cu măiestrie în cea de-a doua carte. Citind-o, ai permanent impresia că un final fericit/optimist este posibil.

Construcția narativă foloșește trei voci feminine, care alternează poveștile. Prima este cea a Mătușii Lydia, puterea din umbră a sistemului represiv. În lumea de dinaintea Gilead-ului, ea a fost o judecătoare competentă, divorțată, cu câteva idile amoroase la activ și, din cauza acestor lucruri, a trecut prin umilințe extreme și zile pline de teroare înainte de a accepta să lucreze pentru noua conducere. Ea reprezintă cheia mecanismului Gilead și cea care va contribui decisiv la finalul optimist al cărții. Este ilustrarea ideii că orice sistem represiv este distrus din interior și de către cei din eșaloanele superioare ale puterii. A doua voce este Agnes Jemima, o adolescentă idealistă și naivă din înalta societate a Galaadului, care, după moartea mamei sale descoperă că este, de fapt, copilul unei Slujitoare care a izbutit să fugă în Canada. Pentru a evita căsătoria cu un bărbat pe care nu îl iubește, alege să devină Mătușă (ceea ce o scutește de îndatoriri matrimoniale). Al treilea pilon al cărții este Daisy, o fată de 16 ani care trăiește în Canada și care este, de fapt, Pruncul Nicole, un bebeluș ridicat la rang de sfânt de cei din Galaad după ce a fost scos clandestin din republică. Cele trei personaje se vor întâlni la un moment dat și vor contribui la distrugerea Gilead-ului, fiecare în felul său și cu resursele de care dispun.

Testamentele este povestea unor femei atât de diferite și totuși asemănătoare, care duc o luptă periculoasă împotriva Răului. Unele dintre ele o vor câștiga.

O poveste captivantă, scris în stilul alert și puternic al Margaretei Atwood.
    Personaje complexe conturate cu finețe psihologică și realism.