Război cu salamandrele

Scris de • 22 April 2010 • in categoria

Titlu: Război cu salamandrele
Anul aparitiei: 1964
Numar pagini: 240

Dacă n-aş fi văzut District 9 înainte de a citi Război cu Salamandrele, poate nu m-aş fi gândit să încadrez cartea lui Karel Capek în categoria SF-ului. Văzând însă că acest gen şi-a depăşit barierele impuse de propria denumire şi a mers şi spre satira socială, n-am ezitat şi i-am lipit romanului eticheta de science-fiction.

Care e greu de justificat după primele pagini, care au un iz marinăresc í  la Herman Melville. Un căpitan de vas, caracterizat de bruscheţea specifică oamenilor care înfruntă valurile, află din spusele localnicilor de pe o insulă din Pacific că într-un golf există nişte fiinţe subacvatice ciudate, umanoide şi reptiliene în acelaţi timp. Omul nostru le găseşte, intră în contact cu ele şi le dă numele de salamandre. Întors în oraşul natal, îi dezvăluie unui prieten din copilărie, acum influent om de afaceri, secretul existenţei acestor creaturi. Spirit ascuţit şi întreprinzător, businessman-ul prinde ideea din zbor şi demarează o amplă campanie de valorificare a salamandrelor.

Dacă până în acest punct romanul nu are nimic de anvergură, din momentul în care aceste făpturi pătrund în viaţa cotidiană a oamenilor, naraţiunea se fragmenteză şi se constituie într-un iureş satiric de nestăvilit. La început, salamandrele sunt doar animale de povară, apoi sunt specializate şi organizate corporatist; învaţă limba oamenilor şi pătrund şi în servicii; apar mişcări de protecţie şi emancipare a salamandrelor; apar reacţii ale criticilor care prevăd un viitor funest omenirii în raport cu reptilele; marile puteri dezbat chestiunea independenţei şi suveranităţii salamandrelor etc.

Punctul forte al cărţii este limbajul - cu o surprinzătoare şi modernă versatilitate, Karel Capek jonglează cu registrele, fie ştiinţific, filosofic sau publicitar. Cheia în care poate fi decodat filmul District 9 este apartheid-ul; în Război cu salamandrele, sunt o sumedenie de astfel de chei şi până şi un cititor cu un simţ de observaţie mediu asupra contemporaneităţii poate desluşi, sub crusta literară, elemente decisive ale evoluţiei lumii umane în secolul al XX-lea.

Acumularea de energii şi tensiuni va duce inevitabil la un conflict între oameni şi salamandre. Având în vedere că romanul a fost scris în perioada interbelică, mai precis în 1936, devine aproape înfricoşător câtă putere anticipativă a avut Karel Capek în privinţa următoarei conflagraţii care va zgudui omenirea.

Război cu salamandrele este un roman care consolidează ideea că, în science-fiction, tehnologia este secundară, iar imaginaţia are întâietate.

de Iulian Fira

1. FanWalterJonWilliams spune: