0 Neagu Djuvara - Razboiul de 77 de ani - recenzie

Autor: Neagu Djuvara
Rating: Neagu Djuvara - Războiul de şaptezeci şi şapte de ani şi premisele hegemoniei americane (1914-1991) - recenzie
Editura: Humanitas
Anul apariţiei: 2008
143 pagini
ISBN: 978-973-50-2366-9

Încorsetaţi în detaliul cotidian, rareori suntem sensibili la interogaţiile evenimentelor în long durée. Cu greu ne putem da seama de modul cum miriadele faptelor noastre se vor amalgama peste veacuri şi milenii. Şi totuşi fiorul posterităţii ne îmboldeşte, fie şi ca o emoţie trecătoare, ca poză care să ne dea senzaţia că suntem mai importanţi decât în realitate în faţă semenilor.

Lucrarea aici recenzată, Războiul de şaptezeci şi şapte de ani şi premisele hegemoniei americane (1914-1991), nu este o carte şoc, nici măcar una eveniment. Pentru cititorul exersat în lecturile despre hegemonia americană care au tot apărut în ultimii ani, Războiul de şaptezeci şi şapte de ani poate să îi dezamăgească. Dar deşi nu se încadrează în categoriile de sus cartea profesorului Djuvara este o carte prilej. Ea ne poate trezi curiozitatea de a pătrunde în opera unuia dintre cei mai aristocratici şi prolifici autori români. Într-o naţiune care a dat mulţi istorici de seamă, filozofia istoriei rămâne încă o raritate. Ea este poate maximul care poate fi atins în domeniul istoriografiei. Aflată la graniţa dintre ştiinţă şi speculaţie, dintre concret şi profeţie, filozofia istorie pare să fie testul cu turnesol al întrebării: "Este istoria cu adevărat o ştiinţă?" Pentru că dacă răspunsul este afirmativ, atunci ea descrie legi ce ar permite prognosticul viitorului. Cum însă în acţiunea umană factorul individual creează infinite scenarii, predicţia este un pariu cu inteligenţa.

[Citeşte mai departe pe secţiunea de Ştiinţe umaniste şi religie]