Rating: Reuniunea rating - recenzii carti
Editura: Polirom
Anul apariţiei: 2008
Traducător: Magda Teodorescu
304 pagini
ISBN: 978-973-46-1254-3

(ediţia în limba engleză)

Reuniunea este, în cele mai multe opinii, văzută ca o replică sumbră la mitul familiei tradiţionale, cu implicaţiile sale: uniune pe viaţă, mulţi copii, valori domestice şi armonie. În încercarea ei de a demitiza familia tradiţională, Anne Enright ajunge să-şi ironizeze propriul demers: familia disfuncţională pe care o prezintă este atît de exagerat construită, încît devine un clişeu. Mie mi-a lăsat impresia supărătoare că drama se transformă în parodie.

Naratoarea, Veronica Hegarty, scrie istoria familiei sale, istorie în care amestecă o realitate (aparenţa) cu ipotezele ei mai vechi sau mai noi (ceea ce ar fi profunzimea, reţeaua de cauze), cu un umor cînd duios, cînd vulgar. Această călătorie în timp este declanşată de moartea lui Liam, fratele Veronicăi, şi aducerea trupului său în casa familiei. Întîmplările din mintea Veronicăi se desfăsoară pe mai multe planuri: o dată, e vorba de bunica sa, Ada, şi viaţa misterioasă a acesteia; apoi, de amintirile din casa bunicii; într-un alt plan sunt amintirile şi poveştile despre mama Veronicăi; printre acestea se strecoară şi propria poveste, atît din adolescenţa şi tinereţea petrecută cu Liam, cît şi cea de după căsătoria ei.

Căutarea explicaţiilor - răspunsuri la întrebarea: De ce suntem noi, Hegarty, aşa cum suntem? - lansează mai multe piste: un triunghi amoros tensionat, un abuz sexual, boala psihică în familie, bătăi din partea fratelui mai mare, viaţa sexuală a părinţilor. Care să fie motivul pentru care o familie este numai o adunare la priveghi, lipsită de legături autentice?

Doliul Veronicăi constă în căutarea obsesivă a cauzelor. A pune ordine în lume înseamnă, de multe ori, a o suporta mai uşor. "Ochiul imoral al minţii" încalcă tabuurile antrenate din copilărie pînă la maturitate şi îi poartă pe cititorii prin tenebrele unei istorii de familie.

Fie că această istorie e compusă din amintiri-ecran, suspiciune amestecată cu o imaginaţie debordantă, cum e cazul personajului Veronica, fie că e un şir de aniversări şi înmormîntări sau unul de amintiri plăcute, istoria familială e o parte din ceea ce suntem. Cel puţin, aceasta e ideea cu care am rămas după o călătorie anevoioasă prin povestea de faţă. În afară de asta, aglomeraţia de secrete ruşinoase de familie, portretele şi scenele suprarealiste nu mi-au lăsat decît impresia de demonstraţie neterminată.

Scris de Mihaela Butnaru