Satul Neamțului: Statele se clădesc cu nebuni și asasini

Scris de • 25 April 2019 • in categoria ,

Titlu: Satul Neamțului sau Jurnalul fraților Schiller
Anul aparitiei: 2018
Numar pagini: 263
ISBN: 978-606-779-429-8

Pe scriitorul algerian Boualem Sansal l-am descoperit citind 2084: Sfârșitul lumii, tradus în 25 de limbi și premiat de Academia Franceză, publicat în limba română la editura Humanitas. A fost o descoperire fascinantă, Boualem Sansal fiind una dintre cele mai interesante voci ale literaturii contemporane.

Satul Neamțului sau Jurnalul fraților Schiller este o altă confirmare a talentului scriitorului algerian, care a avut inspirația de a scrie acest roman în 2008, înainte de valul de atentate teroriste care a zguduit mai întâi Franţa, apoi întregul Occident, conectând în mod genial două idelogii care au zguduit lumea în epoci diferite – nazismul și radicalismul islamic. Alăturarea nu este întâmplătoare și este menită să lanseze un avertisment pentru viitor.

Joncțiunea dintre realitate și literatură se realizează prin jurnalele conectate ale lui Rachel și Malrich Schiller. Pornit în căutarea adevărului despre tatăl său, fost membru SS implicat în „soluţia finală”, Rachel străbate Franţa, Algeria, Germania, Austria, Polonia, Turcia, Egipt, cartografiind astfel o hartă istorică a răului. Călătoria sa unește virtual ororile lagărelor de concentrare de la Auschwitz-Birkenau cu periferiile Parisului, unde, în anii `90, se instala teroarea imamilor fundamentalişti. Este un traseu care confruntă istoria și încearcă în mod disperat să repare ceva ce nu mai poate fi reparat.

Cei doi frați Schiller reprezintă două moduri diferite de a se confrunta cu trecutul și de a privi viitorul, prin intermediul unor personalități diferite, temperamental și cultural. Rachel se supune unui ritual de expiere – replicând modul în care au fost ucişi deţinuţii lagărelor – pentru a-şi pedepsi tatăl. Paginile de jurnal în care sunt descrise casa și starea în care a ajuns acesta (înfometat, tuns zero și purtând haine de închisoare) sunt absolut cutremurătoare. Contactul cu realitatea se diluează, iar personajul trăiește în interiorul unui ritual menit să repare trecutul.

Malrich, pe de alată parte, realizează o conexiune pe care fratele său mai mare nu o făcuse, între nazismul celui de-Al Doilea Război Mondial şi islamizarea tot mai accentuată (cu imami dictatoriali, moschei secrete, cercuri de putere şi celule de luptă) din acea periferie pariziană în care locuieşte.

Cartea se citește pe nerăsuflate și acest fapt se datorează și excelentei traduceri a lui Bogdan Ghiu și Mădălina Ghiu, care au reușit să surprindă jocurile subtile de limbaj din acest roman, despre care traducătorul spunea într-un interviu că „totul, e limbaj, prin limbaj, nu se întâmplă nimic „direct”, totul provine din documente, din urme scrise.”

Structura narativă complexă, unică în peisajul belestristic actual.
    O ficțiune hiperliterară care vorbește despre lumea noastră și ideologiile care au mutilat-o în ultimele secole.

O carte importantă despre judecata implacabilă a istoriei.