Soția bancherului: Bani, jocuri și intrigi pe muchie de cuțit

Scris de • 16 March 2020 • in categoria

Titlu: Soția bancherului
Anul aparitiei: 2019
Numar pagini: 312
ISBN: 978-606-43-0582-4

Pentru toți cei care îmi urmăresc parcursul cititoresc nu mai este demult un secret faptul că am o pasiune aparte pentru thrillere calitative sau literatură polițienească. De aceea, atunci când îmi fac listele cu potențiale lecturi, neapărat, trec câteva astfel de titluri, ca pe un fel de regim alimentar între cărțile cu pondere mai grea. Deși, în ultima perioadă de timp, am citit mult mai puțin, mi-a atras atenția un titlu: Soția bancherului, semnat de scriitoarea Cristina Alger și tradus în 2019, în colecția Armada a editurii Nemira.

Un thriller care promite să ne poarte în tenebrele lumii financiare din New York, dar și din Elveția. Cam acesta ar fi rezumatul întregii promisiuni pe care ne-o face autoarea încă de pe coperta cărții. Personajul central, Marina Tourneau, este un jurnalist de investigație care încearcă să deznoade orice legături cu trecutul profesional și să se bucure de logodna sa, mai mult decât potrivită, cu tânărul Grant Ellis, moștenitorul unei averi reconfortante, al cărui tată figurează în lista candidaților la funcția de Președinte al Statelor Unite ale Americii. Dar profesionalismul său și acea intuiție după care se ghidează aceasta nu o lasă să se bucure de fericirea unei vieți fără griji, și se lasă prinsă în mrejele unei anchete care vizează figuri proeminente ale vieții financiar – bancare și care ating starea aproape intangibilă a elitei business.

Cartea Cristinei Alger este alertă, dezinvoltă, are o sumedenie de turnuri de situație, din care nu prea poți ieși ușor. Marele ei merit este că, în ciuda specificului pe care-l are volumul, acesta te ține conectat de-a lungul întregii lecturi, transformându-te într-un spectator fidel, care percepe clar și firesc situația de facto a lucrurilor. Pun acest lucru pe seama pregătirii profesionale pe care o are autoarea, care, apropo, a absolvit dreptul la Harvard College și a activat ca analist financiar și avocat după finalizarea studiilor la New York University. Cristina Alger a devenit pentru mine încă o demonstrație pertinentă a faptului că un nivel de expertiză profesionistă îți poate servi ca bază pentru a integra orice activitate în ficțiunea ta. În cazul romanului Soția bancherului este de apreciat mecanismul narativ, senzația de încorporare a detaliilor, pe care puține romane de acest gen o mai au, or păstrarea firului narativ intact este deja un merit aparte pentru un autor de succes. De câte ori nu ați avut senzația că romanele detectiv au structură de puzzle, deznodându-se uneori mult prea evident conexiunea dintre personaje, acțiune și scopul literar al cărții. Stilistica și fonetica pe care o respectă Cristina Alger promite și oferă o senzație plăcută întregii lecturi, deviind totuși de la canoanele prestabilite ale acestui gen.

Cu siguranță, nu tuturor le va fi pe plac această carte, deoarece unele pasaje sunt extrem de tehnice, unele personaje nu sunt creionate până la final, iar peste unele legături s-a trecut un pic prea fugitiv. Totuși, ca exercițiu de creativitate și ca model de scriere inventivă, acest roman merită toată atenția noastră. Să nu uităm că avem în față o mostră de literatură contemporană, cu putere de vânzare efectivă, deoarece se pare că pe piața editorială din Statele Unite ale Americii, aceasta a avut un feedback pozitiv și o receptivitate majoră din partea cititorilor. Ce poate demonstra un succes mai mare al autorului decât preferința consumatorului final?

Evident, aș exagera să afirm că mi-a plăcut în totalitate cartea, deoarece am avut așteptări mari, dar pot spune că investiția mea de timp a meritat. Este important să percepem că fiecare lectură poate avea un impact mai mult sau mai puțin eficient, dar este misiunea noastră să extragem părțile pozitive din experiență. Puteți lua în mâini această carte și să o savurați exact atunci când vreți o porție sănătoasă de adrenalină și de jocuri ale minții.