Suferinţele tânărului Leon

Scris de • 16 March 2015 • in categoria

Titlu: Fără ideal
Numar pagini: 528
ISBN: 978-606-600-829-7

Lumea în care trăim se schimbă şi odată cu ea şi felul nostru de interpretare – a lumii în general, a ceea ce a fost cândva scris, a modului în care privim istoria şi literatura. Romanul de faţă, mai puţin cunoscut dacă mă gândesc la Quo Vadis sau Prin foc şi sabie, este unul clasic de la primul cuvânt şi până la ultimul, un roman epistolar, care pare să aibă în centru o poveste de iubire. Şi cu toate acestea, personajul central, Leon Ploszowski, este reprezentantul decadentului polonez, prin ochii lui reflectându-se criza culturii poloneze de la sfârşitul secolului XIX.

La fel ca propriul tată, Leon este un tânăr inteligent, de la care toţi au mari aşteptări, dar care pare să nu se hotărască ce anume vrea să facă în propria viaţă. Tânărul de 35 de ani, conştient că nu a ,,făcut vreodată ceva pentru poporul meu” (pag. 19) găseşte şi o explicaţie: moştenirea unei gene şi epoca de delăsare în care s-a născut, ambele făc¬ându-l un ,,geniu fără portofoliu”. Singurele doici pe care le cunoaşte sunt ,,gândirea şi critica”, iar atunci când o întâlneşte pe Aniela, singura femeie de care pare capabil să se îndrăgostească, Leon e paralizat de propria gândire, de autoanaliza în care se lasă prins, incapabil de a se decide, de a acţiona într-un fel.

O părăseşte astfel pe Aniela, se aruncă într-o aventură după moartea tatălui, iar atunci când conştientizează cât a greşit este deja prea târziu. Aniela devine doamna Kromicka, iar din momentul reîntâlnirii dintre cei doi, Leon pare să aibă în sfârşit un scop în viaţă: să o recucerească pe tânăra femeie, să îi smulgă o mărturisire, un gest de iubire, să găsească o modalitate de a îndrepta ceea ce a făcut. Aniela devine o obsesie puternică în viaţa lui, iar pe parcursul paginilor, relaţia dintre cei doi pare să devină din ce în ce mai mult o utopie.

Cred că unul dintre marile merite ale lui Sienkiewicz în Fără ideal este reprezentat de portretul celor trei femei din viaţa lui Leon. Prima dintre ele, Aniela, dacă ar fi să ne gândim la multitudinea de comparări cu Divina comedie, cu vârsta la care personajul central începe să îşi scrie jurnalul, aceeaşi ca cea a lui Dante când porneşte în lunga sa călătorie, reprezintă la nivel simbolic pentru Leon o Beatrice, o iubire spirituală, singura capabilă de a scoate ce e mai bun din el, de a-i da imboldul necesar pentru a crea. Aniela este exponenta femeii modeste, acel „angel in the house”, care pune mai presus de orice onoarea şi care nu iese din regulile normelor sociale. Părăsită de Leon, se căsătoreşte cu primul om ieşit în calea ei, fie pentru a se răzbuna, fie şi din cauza propriei mame şi a problemelor financiare. Nu este însă capabilă de a îl respinge cu totul pe Leon, nu se opune în niciun fel lunilor şi călătoriilor pe care trebuie să le facă împreună, dar nici nu poate ceda în faţa propriilor sentimente.

Laura David este opusul Anielei, o femeie independentă financiar şi narcisistă, caracterizată prin voluptatea sa fizică, prin sexualitate, în timp ce Klara Hilst este prototpul femeii artiste, singura dintre toate personajele care pare a avea un scop în viaţă şi probabil cea mai independentă dintre cele trei, singura căruia Leon îi cere deschis mâna (doar pentru a o face pe Aniela să sufere) şi singura care îl respinge, conştientă de sentimentele adevărate ale acestui personaj.

Fără ideal, pe planul poveştii de dragoste, mi-a amintit mult de romanul lui Goethe, Suferinţele tânărului Werther, iar la patosul pe care îl investeşte în paginile dedicate Anielei, la felul în care relaţia lor evoluează, sfârşitul nu este greu de imaginat. Este însă un roman psihologic, al unei minţi sclipitoare, al unui artist, ,,foarte sensibil şi nervos” (pag. 44), care în loc de a deveni creatorul mult aşteptat de ceilalţi, căzut în propriul hybirs, în propriul mod de gândire – febril, întorcând fiecare idee, fiecare gând pe toate feţele - acesta devine incapabil de mişcare, de schimbare, şi într-un final un distrugător nu doar al propriei vieţi.

Avalanşa de gânduri, portretele diferitelor ipostaze femine, prin cele 3 femei din viaţa lui Leon;

Sfârşitul previzibil; cartea merge pe un fir narativ clasic, cunoscut de mulţi cititori.

Aş recomanda această carte în primul rând liceenilor, apoi tuturor persoanelor care îndrăgesc literatura clasică.