Teoreme, anagrame și sitzpinkler(i)

Scris de • 24 April 2015 • in categoria

Titlu: De 19 ori Katherine
Numar pagini: 298
ISBN: 978-606-719-018-2

Care e puterea secretă ascunsă într-un nume? O teoremă cu și despre Katherine, un roman cu și despre adolescenți semi-pierduți

De 19 ori Katherine pornește de la o premisă pe cât de ciudată, pe atât de plauzibilă și ușor de ghicit din titlul romanului (An abundance of Katherines în original): un băiat pe nume Colin, supranumit „copil-minune”, se îndrăgostește numai de fete numite Katherine. Ajuns la a 19-a și, părăsit fără drept de apel, cu inima frântă și frica de a rămâne pe veci un copil-minune al cărui geniu va eșua crunt, Colin își ia cel mai bun prieten, simpaticul Hassan, și pleacă într-o călătorie (remediu cunoscut încă din vremuri imemoriale pentru o dezamăgire în dragoste).
Nu trece foarte mult și cei doi se regăsesc în Gutshot, o localitate uitată de lume, în care se adună cele mai ciudate personaje, dar și promisiunea unei aventuri care să îi scoată pe cei doi din letargie.

Romanul lui John Green (click pentru a-l vedea pe scriitor în postura sa mai populară de vlogger) este amuzant fără a deveni obositor, iar Gutshot devine un fel de loc al redescoperirii și al adolescenței eterne, în care Colin încearcă să dezvolte o teoremă a predictibilității relațiilor (cu variabile precum Părăsitori/Părăsiți sau popularitate) pentru a-și dovedi geniul și a depăși etapa ratării (imaginate), Hassan pare să găsească prima iubire, fugind de responsabilități și colegiu, iar noua lor prietenă, Lindsey, dă piept cu adevărata față a realității în care a crescut. Deși am citit/întâlnit reacții amestecate față de poveste, pe mine m-a prins prin originalitate și familiaritate în egală măsură – dramele adolescentine au trezit în mine o puternică empatie (mai ales pentru Colin), în timp ce teorema mi-a stârnit curiozitatea, iar particularitățile de vorbire ale lui Hassan m-au distrat fără a-și pierde din farmec.

Cu o scriitură ușoară, plină de umor și autoironii, cu dialoguri deștepte și ascunzători secrete, într-un amestec de rememorări katheriniene și noi înțelesuri de deslușit, romanul se citește pe nerăsuflate. De la ciudat la aproape absurd și de la superficial la cât se poate de profund, tonalitățile se întretaie, transformând previzibilul și menținând ritmul curgerii narațiunii. De 19 ori Katherine este o poveste despre devenire, prime iubiri și dezamăgiri, sensul vieții (unui adolescent, sic!) și călătorii inițiatice.

Premisa romanului, personajul principal și modul în care este dezvoltat

Pasionaților de young adult fiction, fanilor lui John Green, celor ce apreciază o poveste amuzantă cu adolescenți și ceva romance presărat pe ici, pe colo