Ultima verigă a trecutului

Scris de • 17 June 2015 • in categoria

Titlu: Dumnezeițele din Moravia
Numar pagini: 448
ISBN: 978-606-588-811-1

Dacă nu ar fi fost ediția de anul acesta a Salonului Internațional de carte Bookfest probabil că nu aș fi ajuns prea curând sau vreodată să pun mâna pe cel de-al treilea volum al Kateřinei Tučková – Dumnezeițele din Moravia.

Deși nu exclud din lista de lectură romanele istorice, tind să fug de cele a căror acțiune se petrece în timpul unor perioade istorice tulburi ca războaie sau în timpul unor regimuri politice opresive. Și cu atât mai mult fug de romanele care nu-și plasează acțiunea în lumea urbană pentru că pesemne am rămas ușor traumatizată după Ion și Moromeții încât să nu vreau să mai aud de sate decât dacă se găsesc în Alpii francezi și singurul motiv pentru care sunt acolo e pentru mâncare.

Așa că mare mi-a fost mirarea și incredibil de plăcută surpriza când am constatat că nu mă încearcă vreo grimasă în timpul lecturii și că nu mai puteam să las cartea din mână deși era trecut bine de miezul nopții.

Tuckova își plasează acțiunea în Carpații Albi, în zona ceha Zitkova, și spune prin povestea Dorei Idesovei atât o istorie de familie care se întinde de-a lungul mai multor generații cât și o istorie a femeilor din acea zonă, tămăduitoare sau dumnezeițe cum le numeau localnicii. Povestea sare din trecut în prezent și înapoi și pornește de la o întâmplare accidentală prin care Dora ajunge să se intereseze de istoria familiei sale atât pentru a-și completa lucrarea de doctorat prin care încearcă reabilitarea dumnezeițelor din Moravia, a căror imagine a fost terfelita atât în timpul celui De-al Doilea Război Mondial cât și apoi în timpul Protectoratului, cât și pentru a face lumină într-o istorie de familie complicată în care domnesc mai mult întrebările și secretele decât răspunsurile.

Pendulând între ficțiune (povestea Dorei) și non-ficțiune (dosarele de la Securitate și istoria dumnezeițelor) romanul își găsește echilibrul perfect între cele două lumi fără a face uz de partea fictivă doar pentru a reuni o serie de evenimente istorice și fără a face abuz de partea reală a faptelor pentru a îngropa o poveste interesantă în munți de date și ani.

Pe măsură ce povestea avansează, tu ca cititor ajungi să te întrebi, asemeni Dorei, dacă destinul e independent de voința omului sau dacă tot ce ni se întâmplă nu e deja predestinat să se întâmple cu mult înainte de a veni noi pe lume.

Îmbinarea dintre lumea satului, bogată în superstiții, și cea a orașului care se folosește de logică pentru a explica orice mic amănunt alcătuiește un tabloul curios pentru că nu te lasă niciodată să fii exclusiv doar de partea uneia dintre lumi și nici nu te lasă să-ți pierzi interesul pentru subiect în sine pentru că atunci când dezlegi o enigma constați că răspunsurile ei se întind mult mai încolo decât credeai și că sunt alte întrebări fără răspuns.

Așa că dacă vă doriți un roman captivant, care să vă introducă într-o altfel de lume, nu atât de ușor accesibilă și care să vă prezinte un subiect care se va pierde în negura timpului atunci vă recomand cu căldură Dumnezeițele din Moravia pentru că nu veți fi dezamăgiți.

Îmbinarea dintre ficțiune și non-ficțiune, echilibrul perfect între povestea Dorei și povestea de ansamblu a dumnezeițelor.

Iubitorilor de ficțiune istorică ce îți doresc un roman captivant și interesant, care sunt poate pasionați de subiectul ocultismului fie că sunt pentru sau împotriva lui.