Numar pagini: 192
ISBN: 978-606-8530-86-4

„- Și:
- Și ce?
- Nu ați făcut nimic?
- Adică?
Beck își dă ochii peste cap, iar undeva înăuntrul ei, inima Hyenei se strânge de emoție, dorindu-și să nu-i fi dezvăluit nimic surorii sale. Nu pentru că nu ar vrea ca ele să fie mai apropiate, ci pentru că amintirile înseamnă învierea trecutului, a unor momente în cele din urmă inexistente. Și totuși, existent sau nu, trecutul mereu aduce cu el și o adâncă tristețe. Privit prin prisma prezentului, trecutul parcă este cernut printr-un filtru al tristeții, ce transformă toate sentimentele trăite atunci, oricare ar fi fost ele. Poate și dacă Hyena ar fi fost fericită atunci. Clipa de acum nu avea cum să nu îi umezească ochii. Becks nu trebuia să vadă asta și nici să mai pună și alte întrebări.”

Chiar și rupt din context, acest pasaj oferă o imagine destul de completă a stilului Cristinei Boncea, a abordării pe care a preferat-o în scrierea acestei prime cărți a ei. Încă de la început, de când am ales să citesc această carte fără să știu nici cel mai mic lucru despre ea, am știut că Octopussy va deborda de sexualitate și de anormalitate. Care ar fi putut fi motivul, nu am nici cea mai mică idee. Nici coperta nu ajută la formarea unei astfel de idei, nici numele autoarei nu-mi spunea pe atunci nimic. Poate să fi fost zărirea, pe coperta din spate, a numelor celor două fete, Hyena și Becks, două surori gemene care au fost despărțite o bună bucată de vreme.

Abia după ce a ajuns cartea la mine și am citit clar pasajele de pe spate am simțit satisfacția unei profețiri corecte: „Sex, droguri, alcool, nopți în cluburi…”

Totuși, nici o profețire, nici o copertă 4 și, probabil, nici o recenzie nu te poate pregăti pentru această carte. Undeva, pe aceeași copertă 4 se vorbește despre faptul că nu ai de-a face cu niște „clișee” despre tineri, și că ai în față „o călătorie fascinantă și amețitoare”. Ei bine, da. Cele două tinere sunt, pe departe, rupte de orice clișeu adolescentin. Și da, romanul e o călătorie extraordinară și fascinantă. Dar sunt lucruri de care coperta 4 nu pomenește, cum ar fi faptul că familia celor două fete este un soi de Adams family cu serioasă tentă pervers-sexuală, că ele sunt atât de serios deviate, încât singura integrare posibilă este exact în această familie și că nici sexul, nici drogurile, nici alcoolul și nici nopțile în cluburi nu sunt cele cu care cititorul ar putea fi obișnuit din alte cărți sau din filme.

Personajele Cristinei Boncea sunt, fără îndoială, atent create, autoarea oferind o grijă deosebită conturării treptate a caracteristicilor care le definesc. Fiecare dintre cele 5 personaje care contează are parte de o introducere sumară, atât cât să ațâțe curiozitatea și cât să se integreze în poveste. Dar pe măsură ce paginile sunt citite, ele se dezvoltă în personalități mult mai complexe, construite pe un trecut care se anunță – și se și adeverește – ca fiind foarte tulbure. Becks și Hyena au parte, pe parcursul romanului, de unele momente în care se confundă, Hyena pare Becks și viceversa. La început acest lucru mi s-a părut o scăpare. Mai târziu am înțeles însă că este normal, fetele fiind gemene. Apoi, mai sunt și momentele în care par că ar fi cu totul alte fete decât cele prezentate anterior. Totul se lămurește și în acest caz: stările fetelor sunt așa pentru că așa sunt ele de fapt, pentru că așa este normal să se comporte două adolescente, nu pentru că autoarei i-ar fi scăpat ceva.

Mama fetelor are o personalitate atât de contrastantă de la un capitol la altul – dar ce spun, de la o pagină la alta – încât tentația a fost să consider că, din nou din scăpare, autoarea a creat un personaj schizoid, combinând două caractere diametral opuse. Dar iarăși m-am înșelat. Cele două fete trebuie să aibă și chiar au cui să semene. Apoi mai sunt și cei doi frați: tatăl vitreg al fetelor și unchiul lor. Excelent duet, chiar dacă cititorul va trebui să aștepte sfârșitul (sau aproape sfârșitul) cărții ca să poată face legăturile care trebuie făcute pentru ca întregul tablou să se releve.

Acțiunea romanului este pur și simplu șocantă. După obiceiul de la care încă nu m-am hotărât să mă dezic, citesc mai întâi miezul unei cărți și abia ulterior extremitățile. De coperta 4 m-am ocupat în cazul acesta pentru că eram chiar curios dacă am nimerit-o. Dar în general las la urmă și prefața și postfața și coperțile și manșetele și introducerile. M-am „ars” de câteva ori când mi s-au dezvăluit părți consistente din romane. Nu mai risc. Și nu am făcut-o nici la Octopussy. Așa încât, citind la sfârșit abia scurta biografie a autoarei, șocul mi-a fost cu atât mai mare. Pur și simplu nu m-am așteptat ca o astfel de carte să fie scrisă de o persoană atât de tânără.

Romanul Octopussy este unul extrem de îndrăzneț. Este foarte bine scris. Este bine documentat. Având în vedere toate acestea și luând în considerare vârsta Cristinei Boncea, am un singur lucru de spus: Bravo Cristina!

Un sfârșit care, într-o foarte mică măsură, e drept, dezamăgește. Ceva, undeva, scârțâie. Nu mult. Doar atât cât să lase loc la interpretări ale întregului.

Dacă nu vă e frică să citiți despre sex bizar, despre adolescenți aproape copii care se droghează, fumează și se gândesc la sex, despre deviații, cele mai multe sexuale, integrate foarte bine în personalitățile personajelor, citiți Octopussy. Recomand în special romanul acelor cititori care își doresc să vadă în literatura română o evoluție reală.