Un thriller strălucitor

Scris de • 12 December 2013 • in categoria

Titlu: Fete strălucitoare
Numar pagini: 416
ISBN: 978-973-102-572-8

Ținând cont de viteza cu care sunt publicate cărțile în ultimii ani, nu este de mirare că genurile încep să se schimbe tot mai mult și că autorii vin cu idei din ce în ce mai îndrăznețe. Thrillerul era unul dintre genurile cu cele mai largi posibilități, însă care păstra în același timp un set de reguli conservatoare. Anul acesta am întâlnit însă câteva thrillere care ies din tipare, care încalcă reguli pe care poate nici nu le știai înainte să le vezi încălcate. Fete strălucitoare este o astfel de carte în care regulile sunt spulberate, iar cititorul este aruncat într-o poveste amețitoare.

Acțiunea se desfășoară într-o spirală prin timp, pentru ca apoi să se încheie într-un cerc perfect, repetitiv, infinit. Întâlnim un bărbat care va deveni, cu sau fără voia lui, un criminal în serie. Însă spre deosebire de alți ucigași, el nu poate fi prins. Pentru că toate crimele sale se petrec la distanță de câteva decenii unele de altele și de asemenea, pentru că tiparul său nu este unul pe care să îl poată detecta cineva. Victimele sale nu par să aibă nimic în comun iar șansele ca cineva să realizeze legătura dintre ele sunt aproape nule. Imposibilul însă începe să se întâmple. Kirby Mazrachi, una dintre victimele sale, supraviețuiește în ciuda logicii. Și tot ea este cea care începe să unească ușor, ușor, fire disparate. Dar întâmplarea are un rol uriaș în tot acest joc de-a vânătoarea, pentru că norocul stă de partea protagonistei, destinul ei aflându-se sub influența unor coincidențe fericite incredibile.

Fete stralucitoare 11

Romanul necesită un grad mai înalt de concentrare, cel puțin la început, până când te obișnuiești cu modul în care autoarea prezintă acțiunea. De la un capitol la altul se sare de la un personaj la altul și de asemenea, se fac și salturi bruște prin ani diferiți, ajungându-se din viitor în trecut, din prezent în viitor și așa mai departe. Stilul este bogat, echilibrat între descrieri și dialoguri, fiecare personaj având o voce unică, ușor de distins. Există nenumărate momente de suspans, urmate și de capitole mai temperate, însă peste toate se așază parcă o stare de tensiune continuă care crește constant, până la ultimele pagini când totul explodează.

Modul în care autoarea își construiește povestea este exemplar. Sunt nenumărate aspecte pe care inițial nu le vezi ca făcând parte dintr-un întreg, însă la un moment dat începi să observi cum se leagă unele de altele și cum existența unora influențează decisiv cursul altora. Așa cum spuneam mai devreme, întreaga poveste lasă impresia unor spirale succesive care se închid la final într-un cerc ce se va repeta din nou și din nou. Totuși, trebuie să menționez că deși cartea este uimitoare din punct de vedere al modului în care este construită și nici tensiunea tipică unui thriller nu lipsește, am simțit că anumite aspecte rămân mediocre.

Fete stralucitoare 02

Strălucirea fetelor care îi cad victime lui Harper Curtis nu mi s-a părut îndeajuns evidențiată, iar la o analiză mai profundă, dacă excluzi unicitatea ideii călătoriilor prin timp, nu rămâi decât cu povestea unui ucigaș în serie care nu s-ar deosebi cu nimic de altele similare. În plus, la finalul romanului nu sunt clarificate unele aspecte importante și oricât de impresionat ai fi de această lectură, rămâne o vagă senzație de nemulțumire datorată lipsei unor explicații pe care ți le-ai fi dorit. Însă repet: cartea este uimitoare! Ai parte de o intrigă neașteptată, de răsturnări de situație minunate și de câteva dezvăluiri care nu încetează să te surprindă. Romanul merită pus în wish list pentru că pe lângă suspansul specific unui thriller bun, vine și cu o construcție extrem de originală.

Scenariul inedit al romanului și stilul impecabil al poveștii.

Finalul semi-deschis care nu oferă explicații complete și poate lăsa cititorul cu o serie de întrebări la care s-ar fi așteptat să primească răspunsuri.

Celor care îndrăgesc thrillerele dar și cititorilor dornici să parcurgă o poveste uimitor construită, în care suspansul se îmbină în mod perfect cu niște idei surprinzătoare.