---

Orasul cu salcami

Scris de • 10 October 2007 • in categoria Cristina Teodorescu, Integrala de autor

Autor: Mihail Sebastian
Rating: Mihail Sebastian - Orasul cu salcami rating - recenzii carti

Mihail Sebastian - Orasul cu salcami - recenzie cartiPrima dată l-am citit pe Mihail Sebastian acum vreo 7-8 ani, atunci când tinereţea şi adolescenţa îşi cereau drepturile. Şansa mea a venit din faptul că ediţia pe care am avut-o conţinea două romane: Oraşul cu salcâmi şi Accidentul, colecţie apărută la editura Eminescu, Romanul de dragoste. Aşa se face că autorul a rămas printre preferaţii mei, alături de scriitori ca Radu Tudoran ori Anişoara Odeanu. Oraşul cu salcâmi este povestea trecerii de la copilărie la maturitate a unei fete din provincie, de la schimbări fiziologice la cele de ordin sentimental.

Adriana Dunea devine adolescentă şi lumea pare să se transforme odată cu ea, jocurile nu mai sunt importante şi băieţii devin mai interesanţi. Ajunge să-l cunoască pe Gelu, verişorul prietenei ei cele mai bune, Cecilia. Aceştia vor lega o prietenie de lungă durată, dar şi o dragoste inocentă şi timidă la început, ca spre sfârşit iubirea acestora să se consume în Bucureştiul troienit.

Este un roman interesant şi scris într-un mod inocent, aşa cum poate vedea un bărbat trecerea de la copilărie la adolescenţă a unei fete. Sunt anumite romane care trebuie citite într-o perioadă a vieţii. Poate şi Oraşul cu salcâmi este unul dintre acele romane şi asta pentru că dacă la prima lectură scriitura lui Mihail Sebastian mi-a plăcut, acum, după a nu ştiu câta oară când am recitit romanul, autorul mi s-a părut initial stângaci în a vorbi despre schimbările din viaţa fiziologică a unei fete. Dar să nu uităm că romanul a fost scris într-o perioadă (1931) în care aceste lucruri erau dificil de transcris în cuvinte, mai mult decât asta, acum când totul a devenit transparent, o astfel de modalitate de a scrie poate părea desuetă sau prea romantică. Mai mult decât atât, modul de a o prezenta pe eroina principală este făcut într-un mod pur, lipsit de vulgaritate, iar fiecare trăire a fetei este extrem de bine realizată.

Ceea ce este interesant este faptul că, odată devenită adolescentă şi apoi tânără femeie, Mihail Sebastian îşi lasă timiditatea deoparte şi o prezintă pe fată într-un mod frust. Adriana Dunea creşte într-un oraş de provincie, este fata unor burghezi cu o anumită educaţie, drept pentru care anumite reguli şi obiceiuri sunt impuse, de la după-amiezi în Via Moartă până la piese de teatru în fiecare săptămână. Părinţii Adrianei nu sunt bine conturaţi în roman, aceştia existând într-un plan secund. Plecată la Bucureşti, viaţa de provincie devine plictisitoare şi Adriana o uită repede, la fel cum îl uită şi pe Gelu. Tinereţea Adrianei îşi spune cuvântul, iar reacţiile acesteia sunt când de copil răsfăţat care doreşte să obţină ceea ce consideră că merită, când de femeiuşcă tristă şi părăsită, plictisită şi totuşi misterioasă, pierdută în treburi casnice mici.

Iubirea dintre Adriana şi Gelu este inocentă, îi leagă anumite tabieturi, gesturi, sărutări dulci. Este iubirea tipic adolescentină, acea pasiune care poate ţine ani întregi, dar la cea mai mică zguduire se poate dărâma. Cu toate acestea, Adriana se leagă de Gelu sufleteşte la fel cum face şi acesta, ca şi cum fiecare dintre aceştia ar avea nevoie unul de celălalt. Prima dată când am citit Oraşul cu salcâmi mi-a plăcut să cred că cei doi eroi sunt jumătăţi de inimă care nu pot trăi despărţiţi. Această imagine revine azi. Adriana pleacă într-o iarnă la Bucureşti în casa vărului său proaspăt căsătorit şi-l uită pe Gelu. Reîntoarsă la D. simte pierderea lui Gelu pentru ca mai apoi aceştia să se regăsească în Bucureşti. Iubirea acestora se consumă în câteva zile pentru ca mai apoi aceasta să plece definitiv din viaţa lui Gelu; deşi îl iubeşte, alege să se căsătorească cu vărul Paul.

Este un roman trist, despre iubiri şi regăsiri, dar şi despre decizii pe care oamenii trebuie să le facă. Adriana pleacă acasă dorind "să revină la o viaţă aşezată, cu momente de cuminţenie şi momente de amor, distribuire imposibilă de virtuţi şi pofte." Aşa cum ştie că acest bărbat a fost prima ei iubire, înţelege totuşi că nu este decât o pasiune ce s-a consumat în prima şi ultima noapte petrecută împreună ("Ea căuta o îmbrăţişare în care să nu rămână nimic altceva decât fericirea cărnii" Ce îi păsa ei de nuanţele lui Gelu, de inteligenţa sau de prostia lui, de admiraţia lui! Îl avea gol şi dur între braţele ei leneşe"").

Mihail Sebastian rămâne printre autorii mei preferaţi care au reuşit să creeze o lume nu neapărat reală, dar o lume de sentimente în care mă regăsesc de fiecare dată. Femeia este de multe ori inocentă, dar este şi indecisă între pasiune şi obiceiuri aşezate, în timp ce bărbatul este capabil de o iubire mare, de angajament. Gelu este construit într-un mod moral tocmai pentru ca să arate antiteza dintre acesta, elementul stabil şi neschimbător, şi Adriana, muabila, mereu alta şi mereu aceeaşi. Indiferent cum iubirea dintre Adriana şi Gelu îşi va păstra mereu parfumul portocalelor decojite dimineaţa în faţa focului şi dacă ar fi să rămână doar această imagine tot aş fi mulţumită. Recomand cu căldură romanul Oraşul cu salcâmi, o iubire împlinită, dar care odată cu prima rază de soare se destramă.

O recenzie de: Cristina Teodorescu

Citeste cele 20 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. fanel spune:

Alte opere bune ale lui Sebastian…sunt genuri de poveste care te tin cu sufletul la gura si pana nu o termini nu ai liniste.
    Cel putin ‘Accidentul’ este superba.

2. Woodisor spune:

Fanel, da… carte excelenta.
    Accidentul il vei citi in cursul saptamanii acesteia.
    Te mai asteptam cu drag!

3. Quinzelle spune:

Am citit cartea când aveam 16 ani cred şi mi-a rămas întipărită în minte imaginea Adrianei. Am recitit-o câţiva ani mai târziu şi am avut acelaşi sentiment : un zâmbet pe buze şi linişte.

4. Woodisor spune:

Adriana este acel … etern feminin pe care romanticii au reusit sa-l descrie in versuri ori in proza, dar este in asa fel conturata incat nu este neaparat formata dintr-o singura imagine, ci din mai multe imagini care se releva separat fiecarui individ.

5. Mada spune:

Zilele trecute am citit si eu Orasul cu salcami..o carte foarte faina! Mi-a placut deosebit de mult imaginea adolescentei lor in acea vreme..cladita pe fel si fel de obiceiuri, preocupari, locuri, gesturi: cafenele, acorduri de pian, Cantecele blondei Agnes, lazile cu carti, asternuturi proaspete, “afaceri”, indepartarea colturilor de par de pe frunte foarte atent sesizate, petreceri, concerte, artisti, scrisori si chiar si numele personajelor.. astfel de detalii care creeaza atmosfera aceea dupa care eu, cel putin, tanjesc.. mi-as dori si eu o astfel de generatie cu asemenea preocupari..mi-as dori si eu acele nuante in adolescenta mea. Frumoasa recenzie:)

6. Mada spune:

btw, mai am de Mihail Sebastian “Cum am devenit huligan”..titlul nu prea ma atrage insa fiind vorba de Mihail Sebastian se prea poate sa merite.. cat de “Orasul cu salcami” am s-o recitesc si eu peste cativa ani.. sunt curioasa ce parere voi avea atunci despre;))

7. denssy spune:

eu am o intrebare nu am inteles de ce s-a despartit paul de prima sa sotie???

8. :::::DuDutZaaa::::: spune:

Paul dorea o femeia, iar Lucretia nu voia sa i se daruiasca lui. Diversele creturi cauzate de acesete neintelegeri au constituit motivul principal al venirii Adrianea la Bucuresti, in speranta de a salva casnicia varului sau.
    Este adevarat ca intr-un fel a reusit, dar meritul pentru care Paul si Lucretia nu si-au despartit destinele in timpul primei vizite a fetei la Bucuresti i se datoreaza mamei Adrianei. Insa aces lucru nu avea sa tina vesnic, Paul banuindo pe Lucretia de lucruri stranii in legatura cu prietenia sa cu Soeur Denise.
    Dar in principal certurile cauzate de neintelegerile matrimoniale aufost principalul motiv al divortului lor ( cerut de Lucretia)

9. aura spune:

Inca nu am terminat romanul”Orasul cu salcami” de citit dar este superb….si l-as recomanda tuturor…!!!

10. Catty89 spune:

Si eu am citit anul trecut Accidentul si Orasul cu salcami. Carti absolut superbe.

11. JJ spune:

Si eu am romanul Accidentul+ Orasul cu salcami. Accidentul l-am citit numai bine intr-o iarna, iar Orasul cu… sunt in curs de citire. Povestea in sine si felul de a scrie a lui Mihail Sebastian se impletesc perfect. Poveste adolescentina fara pic de pornografie care sa strice farmecul.
    Frumos.

12. ada spune:

si eu am citit accidentul si mi-a placut mult. acum citesc orasul cu salcami si a inceput sa imi trezeasca interesul. sper sa imi placa

13. Pingback: Mihail Sebastian - Orasul cu salcami | Dialoguri somnoroase - Blog Piatra-Neamt

14. Gimi spune:

In curind volumul cu cele doua romane de MS se va vinde si in Basarabia. Dupa ce am citit recenzia si comentariile de mai sus, astept cu nerabdare sa procur volumul in cauza si sa-l citesc. Literatura din perioada respectiva imi este deosebit de scumpa sufletului…

15. Ioana :) spune:

As dori daca se poate unele titluri asemanatoare genului si subiectului tratate in opera lui Sebastian dar si a lui Drumes.mail:[email protected]

16. Diana spune:

O am de ceva timp in biblioteca si nu ma incunet sa o citesc, desi mi-a fost reccomandat de fosta mea profesoara de romana.:x
    Acum, am certitudinea ca nu mult va trece si ma voi apuca sa o citesc deoarece imi plac romanele de acest gen.:x

17. Diana spune:

incumeteat*, scuze

18. Anonimus spune:

Nu stiu de ce va place romanul acesta, sincer mie mi-a displacut total.Nu-mi place modul de a scrie a autorului si nici povestea, mi se pare seaca, desi e trista si reflecta adevarul dint-o iubire adolescentina,mie nu mi-a placut. nu ar fi trebit sa se bage in sentimentele unei fete adolescente, nu e un subiect forte al barbatilor, care si asa pretind ca nu cunosc femeile; mi se pare ca trebuia scris un astfel de subiect de o femeie.

19. Gratian spune:

In ultimii ani am inceput sa citesc romane alese in urma povestilor pe care le-am auzit despre autori. M-a impresionat povestea evreului Iosif Hechter (cu pseudonimele Mihail Sebastian si Victor Mincu) care este vanat de comunisti si moare subit lovit de un camion.

De dimineata am inceput sa citesc “Orasul cu salcami” in troleibuz. Sunt curios sa aflu toate nelinistile Adrianei :)