Bucuria de rămâne în viață

Scris de • 27 April 2017 • in categoria

Titlu: În viață
Numar pagini: 224
ISBN: 9786067791211

M-am gândit multă vreme cum aș putea să încep să scriu această recenzie. O parte din mine și-ar dori să țipe din toți rărunchii ce se întâmplă în carte din dorința de a-i ține la distanță pe cei ușori impresionabili, o altă parte și-ar dori să joace rolul de păcălici și să v-o vândă în așa fel încât lectura să vă dea un pumn (metaforic) care v-ar lăsa fără aer, și astfel m-aș simți răzbunată pentru că ar mai trece și alții prin ce am trecut eu. Indiferent de calea pe care aș alege-o, un lucru este cert – romanul lui Yu Hua, În viață, nu te va lăsa indiferent.

Majoritatea cărților care ajung să mi se insinueze în gânduri și în inimă o fac prin personaje vădit remarcabile, prin prezentarea unor subiecte în care adversitatea este depășită în cele din urmă iar sacrificiile sunt făcute pentru o cauză măreață.

În cazul de față nimic nu este atât de evident, Hua fiind un maestru al subtilului, pentru că lecțiile cărții sale vin după o oarecare perioadă de reflecție. Apoi, aici avem de-a face cu o poveste în care personajul parcurge un drum de la bogăție la sărăcie, deci morala nu aparține unui învingător în sensul clasic al cuvântului, așa cum vedem în basme, ci mai degrabă victoria este una realistă, umilă, pentru că eroul nostru biruiește vicisitudinile vieții câștigând recunoștință și privilegiul de a mai trăi o zi.

Fără a vă oferi prea multe spoilăre vă spun doar că așa cum denotă și titlul romanul este istorisirea unei vieți, a lui Fugui, unic urmaș al unei familii bogate, preocupat în tinerețe de un trai facil și hedonist care îl face să risipească cu ușurință agoniseala părinților. Ceea ce pare la început o nenorocire ajunge curând o binecuvântare o dată cu venirea la putere a comuniștilor, care văd în boieri dușmani ai statului populist ce trebuie eliminați. Povestea de supraviețuire în fața Războiului Civil și a diferitelor perioade politice din istoria Chinei își răsfrânge acut ecourile asupra vieții de familie a protagonistului.

Sărăcia îl înnobilează sufletește pe Fugui, dar fiecare pas făcut înainte întru îndreptarea caracterului său înseamnă un pas înapoi făcut în lumea materială, pentru că toate lecțiile vieții par a fi o succesiune de palme, care de care mai grea și mai aprigă.

Multă vreme mi-a displăcut această carte pentru că mergea în contra opiniei mele privind cititul și mai ales a cărților pe care mi le alegeam pentru a-mi hrăni escapismul. În cele din urmă, asemeni eroului nostru am descoperit cu greu sâmburele adevărului – că Yu Hua a reușit să capteze esența ființei omenești, că romanul de față ne învață răbdarea (fie că vorbim de încăpățânarea de a termina cartea, fie de a rezista încă un pic alături de personajul principal și dramele sale) și că sporește aprecierea față de cel mai mărunt și mai măreț lucru – bucuria de a rămâne în viață.

Adevărurile subtile dar de mare preț pe care le oferă cartea sub forma unor semințe aparent lipsite de valoare

Tonul sumbru dar inevitabil pe care îl adoptă

Curajoșilor, celor ce nu se tem să privească bestia de viață în ochi.