Drumul spre casă: Freedom

Titlu: Drumul spre casă
Anul aparitiei: 2018
ISBN: 978 606 33-2660-8

„Poți să înveți să zbori, dacă asta înseamnă să mai trăiești o zi.”

Cărțile bune sunt cele care lasă un gust amar, care sunt însoțite de noduri în gât și de o nostalgie aparte. Unele sunt scrise ca strigăt de durere, altele ca o încercare de a face auzită o întreagă generație sau o istorie. Este cazul romanului „Drumul spre casă”, apărut la editura Litera, în colecția Clasici contemporani și semnat de talentata Yaa Gyasi. Romanciera ne aduce în față toate aromele unei Africi necolonizate încă pe deplin, dar care traversează din plin sclavagismul, orânduirile tribale și superstițiile. Scris într-o notă fierbinte, romanul are tendința unei ascensiuni de la origini până în prezent, dezvăluind destine care se împletesc, de parcă dinamismul acestora ar da tonul întregii acțiuni. Avem în față un veritabil cor de oameni, proveniți de pe continentul originilor, care se luptă pentru dreptul de a trăi, iubi sau alege. Da, oricât de banal nu ar suna, aceștia nu au mereu libertatea mișcărilor și nu mă refer doar la nevoia crescândă de libertate fizică, ci mai ales de una psihologică, spirituală. [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!

M-aș omorî pentru tine – literatura de sertar a lui Scott Fitzgerald

Titlu: M-aș omorî pentru tine și alte povestiri pierdute
Anul aparitiei: 2018
Numar pagini: 469
ISBN: 978-973-46-7678-1

Cândva îmi imaginam... puteam (chiar dacă nu reușeam întotdeauna) să-i fac pe oameni fericiți, iar lucrul ăsta îmi plăcea cel mai tare. Acum până și așa ceva pare năzuința ieftină a unui actor de vodevil după paradis, un amplu spectacol trubaduresc în care suntem veșnic o Mână de Oase... Dar să dispari așa, cu totul și pe nedrept, după ce ai oferit atât de mult. Chiar și astăzi doar o mică parte din literatura americană care apare nu puartă [sic] ceva din amprenta mea - într-o măsură modestă am fost un autor original.” (fragment dintr-o scrisoare trimisă de Scott Fitzgerald editorului Maxwell Perkins, în primăvara anului 1940) [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!

Teatru, intrigi de provincie și polițiști perseverenți. Joël Dicker ne oferă un nou roman captivant

Titlu: Dispariția lui Stephanie Mailer
Anul aparitiei: 2018
Numar pagini: 688
ISBN: 978-606-400-571-7

Am citit Adevărul despre cazul Harry Quebert pe nerăsuflate, deși are peste 600 de pagini. Recunosc, mi-a plăcut mult construcția de poveste în poveste și suspansul impregnat în fiecare pagină, care mi-a satisfăcut atracția pentru genul thriller - polițist. Așa că am așteptat cu interes următoarele romane ale elvețianului Joël Dicker, care, pe lângă o imaginație bogată, are talentul de a portretiza foarte realist societatea americană. În mod firesc, după ce am aflat de publicarea celui mai recent titlu, Dispariția lui Stephanie Mailer, m-am apucat imediat de lectură. [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!

Măreția există în fiecare copil

The Leader in Me este genul de carte care îți crează cel puțin două sentimente diferite: te simți inspirat și dornic să pui în aplicare recomandările din carte, iar pe de altă parte, nu îți poți reprima părerea de rău că sistemul românesc de învățământ pare la ani-lumină distanță de școlile date de exemplu de autori. [Citeste tot Articolul]

Imago: Metamorfoze

Titlu: Imago
Numar pagini: 559
ISBN: 978 606 779-090-0

Densitatea și profunzimea. Iată două repere de care face abstracție, spre marele meu regret, literatura contemporană. Avem de a face tot mai des cu autori care nu se obosesc să pună sens în scriitura lor sau să transmită un mesaj general uman. Ne ciocnim de absurditatea unor bestseller-uri, care peste ani vor deveni exemple de ratare literară. Din tot acest spectru al pieții editoriale, căci avem de a face cu un bâlci al păcatelor literare, este dificil să distingi ceva bun de ceva superficial. E aidoma unei selecții de vin, până să guști un cupaj veritabil, dai peste cap multe pahare. Din fericire, Providența sau poate acel fenomenal noroc cu care suntem înzestrați noi, vânătorii de lecturi, ne scot în față bijuterii cu totul deosebite, chiar și din tumultul papetăriei moderne. [Citeste tot Articolul]

Pâlpâiri: Observații fine, analize nemiloase

Titlu: Pâlpâiri
Anul aparitiei: 2018
Numar pagini: 264
ISBN: 978-973-46-7615-6

„Din om în om, a aflat că părintele e pe toloacă. Dimineața avusese o mică slujbă de sfințire a sălii de biliard, nou-deschisă în incinta bufetului din localitate. Preasfinția sa nu putea lipsi de la eveniment, cu atât mai mult cu cât lucrarea este realizată pe fonduri europene, într-un proiect dedicat învățării și specializării tinerilor din mediul rural. De acolo, s-a deplasat la doamna Didina Covrig, pe care o mai împărtășește din când în când. Într-adevăr, cetățeanul Vasilică Cernavodeanu, șofer pe ambulanță, l-a găsit pe sfinția sa pe imaș. Acolo erau adunați mai mulți fii ai satului, veniți din cele patru zări ale lumii, dar mai ales din Italia și Spania. Îl așteptau încă de la prânz, alături de mașinile lor proaspăt spălate și frumoase, cumpărate la mâna a doua, dar în stare foarte bună, fiindcă occidentalii au șosele faine și au mare grijă de mașina lor. Preotul oficia o slujbă de sfințire a autoturismelor fiilor satului, astfel că în jur de optsprezece capote stăteau săltate, ca stropii de aghiasmă să ajungă până la motor, fiindcă acolo poate apărea defecțiunea cea mai gravă. Părintele stropea din belșug, ridicând mâna cât de sus, ca harul să se împrăștie peste tot. Fiii îi pupau pe rând cucernic mâna. În coada mașinilor era și un fiu cu o bicicletă de curse, voia și el binecuvântare fiindcă își dorea din toată inima să câștige un concurs regional de ciclism în nordul Italiei. Părintele a sfințit-o și pe ea, cu aceeași mărinimie cu care episcopul a sfințit rachetele rusești S-400.” [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!

Suspine tandre: Dragoste și iertare, prin muzica de clavecin

Titlu: Suspine tandre
Anul aparitiei: 2018
Numar pagini: 224
ISBN: 978-606-779-421-2

Odată cu Profesorul și menajera am adăugat cu încredere pe lista dedicată literaturii japoneze și numele scriitoarei Yōko Ogawa. M-a cucerit cu sensibilitatea prozei, prin delicatețea cu care își construiește personajele, pe care le înzestrează cu o puternică forță interioară.

În romanul Suspine tandre am regăsit cu bucurie aceleași trăsături care m-au atras la proza lui Ogawa. De această dată, trioul inedit este format dintr-o artistă caligraf, un fabricant de clavecine și ucenica sa. [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!