Datoria de a nu uita

Titlu: Orașul Închis
Anul aparitiei: 2017
Numar pagini: 314
ISBN: 978-973-46-6827-4

Vreau sa încep această recenzie prin a-mi exprima o opinie personală: cred că nu se vor scrie prea curând suficiente cărți despre ceea ce a reprezentat tragedia închisorilor comuniste din anii negri ai istoriei noastre, 1950-1960. Abdicarea și plecarea forțată din țară a Majestății Sale Regele Mihai în acel fatidic ianuarie 1948 a dat semnalul de început al încarcerării și distrugerii elitelor politice, culturale și intelectuale ale României. Închisorile comuniste şi lagărele de muncă au fost cumplite locuri de exterminare, iar cei care au scăpat cu viaţă sunt adevăraţi supravieţuitori. Datoria noastră este să scriem, să citim, să cunoaștem tot ceea ce se poate știi despre această pagină a istoriei României. Este o formă de a onora memoria celor care au murit în închisorile comuniste și au plătit astfel principiile morale, onestitatea, eforturile pe care le-au depus pentru a construi România solară a anilor de dinainte de instaurarea dictaturii comuniste. [Citeste tot Articolul]

Plenitudinea sufletului în vârf de munte

Titlu: Cei opt munți
Anul aparitiei: 2017
Numar pagini: 216
ISBN: 978-973-46-6686-7

Ți s-a întâmplat vreodată să te afli undeva în mijlocul naturii, în singurătate, și să simți că doar acolo ești întreg, că respiri, că ești tu în fața măreției creației divine din care faci și tu parte? Și să te simți pur și simplu viu, fericit și împăcat cu tine însuți?

Dacă da, atunci vei simți că te regăsești în „Cei opt munți”. Dincolo de poveștile de viață prezentate, cartea vorbește despre găsirea echilibrului interior doar în mijlocul naturii, echilibru care este afectat în mediul urban de zi cu zi. [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!

Nu aduce anul ce aduce ceasul

Titlu: O viață mai bună
Anul aparitiei: 2017
Numar pagini: 243
ISBN: 978-973-46-6023-0

Scrierile Annei Gavalda mi s-au părut, până să citesc „O viață mai bună”, ușor deprimante. Fie că a fost vorba despre „Aș vrea să mă aștepte și pe mine cineva” (Polirom, 2006) sau de „O iubeam” (Polirom, 2003, re-ed. 2014), povestirile ei m-au lăsat cu un gust dulce-amărui și cu o nesiguranță indefinită. Poate ar fi trebuit să citesc și „Împreună” (adaptată într-un film romantic de o sensibilitate aparte, cu Audrey Tautou și Guillaume Canet în rolurile principale), însă așa s-a nimerit: am ajuns la „O viață mai bună”, și nici că am regretat! [Citeste tot Articolul]

În căutarea lui El Dorado

Titlu: Trei săptămâni în Anzi
Numar pagini: 304
ISBN: 978-973-50-5448-9

Numele lui Marius Chivu îmi era cunoscut datorită articolele sale din revista Dilema Veche, dar niciodată nu am știut că un publicist poate scrie astfel de jurnale de călătorie, deoarece acest gen literar implică multă minuțiozitate și detaliu. Cu toate acestea, autorul s-a descurcat de minune cu sarcina sa, oferindu-ne în dar posibilitatea unei călătorii fascinante în Peru. [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!

O mostră de spleen colorată în galben de crom

Titlu: Galben de Crome
Anul aparitiei: 2017
Numar pagini: 220
ISBN: 978-973-46-6693-5

„O carte mult prea ironică pentru a fi numită satiră și mult prea sarcastică pentru a fi considerată ironică” (F. Scott Fitzgerald), Galben de Crome face parte dintr-un registru complet diferit de capodopera de necontestat a autorului: Minunata lume nouă. Considerată una dintre primele cărți distopice și abordând subiecte de perpetuă actualitate, precum sursele, intențiile și consecințele ideologiilor sau dreptul fiecăruia la opinie și individualitate, a fost, la vremea lecturării, o revelație. Galben de Crome e altceva. Sinceră să fiu, nici măcar nu pare să aparțină aceluiași autor. [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!

5 idei pe care le-am reținut din Sapiens și noi întrebări de aprofundat

Titlu: Sapiens. A brief history of Humankind
Numar pagini: 498
ISBN: 978-0-099-59008-8

Mi-am dorit de ceva vreme să pun mână pe Sapiens pentru că știam că va fi o lectură care să mă pună pe gânduri și, bineînțeles, nu m-a dezamăgit. Scrisă într-o manieră lejeră, cu multe exemple și numeroase subcapitole, cartea trece prin „revoluțiile” majore ale speciei homo sapiens pentru a oferi o privire de ansamblu din peticele descoperite până acum de biologie, genetică, antropologie, studii culturale și nu numai. Yuval Harari își asumă un scop complex, pe care îl „traduce” în cuvinte familiare, conectând printr-un fir roșu teoriile central acceptate de cercetători, de la evoluționism la cognitivism, de la sociologie la istorie și tot așa. Ceea ce rezultă este o narațiune științifică care cu siguranță a stârnit și va stârni în continuare dezbateri și discuții aprinse, pentru că istoricul nu se abține de la vreo temă, oricât de tabu. [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!

O livră de carne pentru neguțătorul din Venezia

Titlu: Shylock ste numele meu
Numar pagini: 276
ISBN: 978-606-779-110-5

În 2015, la aniversarea celor 400 de ani de la moartea lui Shakespeare, Editura Hogarth din Marea Britanie decidea să lanseze o colecție inedită de cărți, care ar reuși să revitalizeze și să aducă în atenția publicului operele marelui dramaturg. Devenit emblematic, proiectul a fost preluat de mai multe țări europene, deoarece se știe că opera marelui autor englez este deja patrimoniu al universalității. Și România, prin intermediul editurii Humanitas, a devenit parte a acestei inedite serii. [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!