Omulețul din perete: o metaficțiune pitorească

Titlu: Omulețul din perete și alte povestiri fantastice
Anul aparitiei: 2019
Numar pagini: 210
ISBN: 978-606-43-0475-9

„Visam că sunt personajul unei povești cu zâne și că o să mor când povestea se va termina, iar zânele nu mă vor învia, pentru că moarte vor fi și ele odată ce scriitorul va scrie Sfârșit. Apoi am visat că sunt scriitor și că autorul poveștii dintâi va dispărea atunci când mă voi sătura de scris.[...] Gargui, grifoni și pisici cu zece capete, sute de maimuțe gălăgioase și o herghelie întreagă de cai negri, înaripați au dat buzna în apartamentul scriitorului, răsturnând lucrurile și călcând totul în picioare. Peretele devenise cu totul transparent, iar dincolo de el puteam zări conturul Marelui Amfiteatru, unde o armată întreagă aștepta să facă saltul.” [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!

Râsul: Terapia prin râs

Titlu: Râsul
Anul aparitiei: 2018
Numar pagini: 160
ISBN: 978-973-46-7469-5

De când am terminat acest volum... nu, încă de când am ajuns la jumătatea acestui volum, m-am gândit la acest titlu pentru articol: Terapia prin râs. Citindu-l, mi-am adus aminte de una dintre edițiile emisiunii „Românii au talent” (singura emisiune de divertisment la care mă mai uit din când în când la televizor), în care și-a făcut apariția o doamnă foarte bine aranjată, o profesoară de limba engleză, dacă-mi aduc bine aminte, care se reorientase din punct de vedere profesional: devenise terapeută prin râs, adică îi învăța pe oameni cum să fie mai veseli, mai optimiști, mai fericiți, cu ajutorul râsului. Și ce hohote sănătoase de râs (unele forțate, altele nu) au răsunat cu acea ocazie. [Citeste tot Articolul]

Animalul povestitor: Cum ne fac poveștile oameni

Titlu: Animalul povestitor
Anul aparitiei: 2019
Numar pagini: 259
ISBN: 978 606-980-028-7

Poporul român a fost intitulat extrem de sugestiv drept unul mioritic, iată de ce dragostea noastră pentru povești rostite lângă gura sobei este de la sine înțeleasă. Dar ce ne face să alegem poveștile? Ce ne ghidează să le rostim copiilor încă aflați în burta mămicilor? De ce ne place să colecționăm istorii și să ascultăm păsurile fiecărui om? Să fie asta o necesitate vitală sau doar o nestăvilită curiozitate? La aceste întrebări încearcă să ofere răspuns Jonathan Gottschall în volumul Animalul povestitor, tradus de Smaranda Nistor în 2019, la editura Vellant. [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!

Tehnologia: prieten sau dușman? O nouă variantă de răspuns de la Claire North

Titlu: Primele cincisprezece vieți ale lui Harry August
Anul aparitiei: 2017
Numar pagini: 472
ISBN: 9786068673301

The First Fifteen Lives of Harry August a fost publicată, în original, în 2014. Scrisă de autoarea londoneză Catherine Webb, purtând pălăria țuguiată, din staniol, a lui Claire North, a fost nominalizată la premiile Arthur C. Clarke pentru cel mai bun roman science fiction și s-a bucurat de recenzii pozitive din partea editorilor de la cele mai importante ziare internaționale. The Guardian, spre exemplu, a numit-o „(...) o examinare a liberului arbitru” și, totodată, „(...) un studiu subtil asupra prieteniei, iubirii și complexității fluide a existenței” (Eric Brown, traducere proprie). Iar mie, mai ales după ce am cunoscut-o pe autoare și am avut o discuție mai mult decât plăcută și foarte plină de opinii cu ea, la Bookfest (citește interviul) mi-a venit greu să cred că a fost scrisă de ea. [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!

Cu Ea și despre Ea

Titlu: Ea. Perspective feministe asupra societății românești
Anul aparitiei: 2018
Numar pagini: 204
ISBN: 978 606 44-0161-8

Nu știu dacă până nu demult m-aș fi putut numi feministă în deplinătatea sensurilor pe care le îmbracă acest cuvânt. Mai degrabă mă regăseam în idealul de femeie anticipată, femeie liberă și dezinhibată de concepțiile cu care ne alimentează societatea. Consider și acum că noi, femeile, suntem ținta unei discriminări continue, mai ales pentru că permitem ca acest lucru să se întâmple. Da, la acest punct îmi puteți sări în cap, dar anume noi alimentăm plenipotența bărbaților. Când zic asta mă gândesc, în primul rând, la acele mămici atotștiutoare, care își contaminează fii cu ideea de perfecțiune masculină, iar fetele – cu datoria sfântă a obedienței. Puse cap – coadă, toate aceste fenomene au ajuns la un punct zero, dincolo de care vine o totală stare de abnegație, în care nu mai există egalitate de șanse sau gen. [Citeste tot Articolul]

Fericire: Bucuria de-a iubi, de-a simți, de-a trăi

Titlu: Fericire
Anul aparitiei: 2018
Numar pagini: 448
ISBN: 978-606-980-038-6

Ca o coincidență, ultimele două cărți citite pentru Bookblog mi s-au potrivit ca o mănușă dintr-un anumit punct de vedere: în ele a fost vorba de dezrădăcinare, alienare, găsirea unui cămin într-o altă țară și-al unui rost în viață printre străini. Prima a fost Avalon. Secretele emigranților fericiți, cea de-a doua este cartea de față. O carte amplă, plină de personaje vii, cu povești impresionante, despre care însă nu știam nimic nici când am ales-o, nici când am început s-o citesc. [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!

La cinci paşi de tine: O atracţie letală

Titlu: La cinci paşi de tine
Anul aparitiei: 2019
Numar pagini: 288
ISBN: 978-606-33-3691-1

Mi s-a întâmplat deseori să devin curioasă în privinţa unei cărţi datorită unui film. Aşa s-a întâmplat şi cu „La cinci paşi de tine” după ce am văzut filmul Five Feet Apart, cu Haley Lu Richardson şi Cole Sprouse în rolurile principale.

Ecranizarea spune povestea a doi adolescenţi bolnavi de fibroză chistică, boală de care nu mai auzisem până în acel moment. Aceasta slăbeşte enorm capacitatea de funcţionare a plămânilor, obligând bolnavul să rămână internat în spital pe perioade lungi pentru tratament şi supraveghere. De asemenea, îl privează pe acesta de majoritatea activităţilor pe care le face orice om normal, prin simplul fapt că devin prea obositoare pentru el. [Citeste tot Articolul]

Spune-ti parerea!