Călătoria unei Regine spre inima Țării sale

Scris de • 22 October 2018 • in categoria ,

Titlu: Margareta. Portretul Reginei
Anul aparitiei: 2018
Numar pagini: 259
ISBN: 978-606-44-0078-9

“Îmi aduc aminte că în primii ani ai copilăriei, tata era foarte trist. Într-o zi nu am mai rezistat și am întrebat-o pe mama de ce tata este nefericit. “Pentru că a pierdut o țară” mi-a spus ea. Eram mică și asta mi-a sunat ciudat. Nu prea înțelegeam cum poate cineva să piardă o țară, și, în inocența mea de copil, i-am cules tatei niște flori de câmp, ca să-l înveselesc. Cred însă că undeva această replică a mamei m-a pus pe gânduri. Încet încet, părinții și bunica ne-au făcut să înțelegem că, de fapt, țara noastră nu era locul unde trăiam, ci un altul, unde nu aveam voie să mergem…” (Majestatea Sa, Margareta, Custodele Coroanei)

M-am gândit mult cum să încep această recenzie... și probabil că este foarte ușor să scrii despre o carte care este, din toate punctele de vedere (conținut, grafică, stil narativ) o adevărată bijuterie... totuși, personajul principal al cărții poate complica demersul. Am să explic de ce: este greu să scrii despre prima femeie din istorie care conduce Casa Regală a României (acest simplu fapt impune un nivel diferit de respect și grijă), este și mai greu să separi istoria brută de sentimente (mărturiile tuturor celor care au cunoscut-o mai îndeaproape sau mai de la distanță sunt unanime în indicarea faptului că această femeie, dincolo de statutul regal pe care îl reflectă atât de bine, reușește să declanșeze emoție, respect și iubire) și poate chiar și mai apăsător este sentimentul de regret – privindu-i în fotografii sau în realitate zâmbetul cald și luminos – că istoria nu i-a permis să ne ofere încă și mai mult...

Cuvintele care deschid această recenzie aparțin Majestății Sale, Margareta, Custodele Coroanei – conform titulaturii sale oficiale – și Majestății Sale Regina Margareta a României – așa cum este ea, în inimile multora dintre noi. Între realitatea și dorința din aceste două titulaturi stau 42 de ani de exil oficial și anii post decembrie 1989 care nu au fost întotdeauna corecți și drepți cu instituția regală. Stau, probabil, eșecurile repetate ale societății românești de a recunoaște și a așeza la locul cuvenit valorile morale autentice și incapacitatea de a fructifica momentele-cheie ale istoriei recente.

Cartea doamnei Sandra Gătejeanu-Gheorghe aduce, așa cum ne-a obișnuit și în celelalte lucrări ale sale, informații interesante, atent structurate și valoroase despre copilăria și adolescența fiicei Regelui Mihai, anii de școală și de experiență comunitară, venirea în România și munca neobosită pe care a depus-o aici în încercarea de a schimba și vindeca o societate profund zguduită de jumătate de secol de comunism. Într-un fel, suntem martorii privilegiați ai călătoriei de o viață a unei femei frumoase, inteligente și talentate care înțelege din fragedă copilărie că este altfel decât prietenii și colegii ei. Dar această înțelegere nu se construiește în izolarea unor reședințe regale, ci prin contactul zilnic cu lumea reală, cu dificultățile și provocările comune tuturor oamenilor. De aceea, rezultatul acestui proces de construire și asumare a unei identăți personale și publice este cu atât mai valoros și mai interesant.

Fotografiile care însoțesc textul sunt de o calitate excepțională și merită să menționăm numele celor care, prin profesionalism și efort, au creat aceste mărturii istorice: Daniel Angelescu, Ioana Chiriță, Cristian Coposesc, Max Milligan, Albert Nieboer, Gabriel Crișan și Silviu Covaci.

O carte-album care îmbină datele istorice, mărturiile apropiaților și fotografii inspirate pentru a crea portretul unei femei excepționale.

O lectură captivantă pentru toți cei care vor să cunoască partea frumoasă și valoroasă a istoriei noastre.

Categorie: , | Autor: | Editura: