Îngerul istoriei: Moartea și Satana sau lupta între memorie și uitare

Scris de • 21 August 2019 • in categoria

Titlu: Îngerul istoriei
Anul aparitiei: 2018
Numar pagini: 300
ISBN: 978-973-46-7622-4

Rabih Alameddine spunea, într-un interviu, că Îngerul istoriei este „o luptă între memorie și uitare: ceea ce ne este permis să ne amintim și ceea ce ne este permis să uităm.” O descriere care este suficientă pentru a determina cititorul să se apropie cu interes și curiozitate de această carte. Ceea ce am și făcut. Citisem înainte Femeia de hârtie, dar trebuie să mărturisesc că experiența a fost total diferită.

Îngerul istoriei este o carte care nu se citește ușor. Îți cere să faci apel la toate resursele emoționale, te atrage într-o lume în care înaintezi cu pași mici, încercând constant să găsești sensuri, conexiuni pentru a re-construi pas cu pas o... călătorie. Cartea nu este decât un pretext, munca este a ta, a cititorului. La final, ești un Sisif care a reușit (sau nu ?) să urce bolovanul pe muntele narațiunii și, care poate respira aerul tare al unor înălțimi pe care puține cărți îl respiră.

Rabih Alameddine, considerat unul dintre cei mai importanți scriitori americani de sorginte arabă din zilele noastre, reușește să aducă în fața cititorilor o alegorie, o confesiune despre iubire și moarte, în epoca post SIDA, era terorismului și a intoleranței religioase. Cartea începe cu dialogul dintre Moarte și Satana: „Decăderea are demnitatea ei, își spuse Satana, privind ghiveciul de teracotă pus la soare pe pervazul ferestrei din bucătărie. (....) Moartea, îmbrăcată în negru, - cum altfel ? – se foi până își găsi o poziție mai confortabilă pe scaun. Emana un iz inconfundabil de istorie, dar și de formol.”

Moartea și Satana vorbesc despre Iacob, un poet homosexual, născut în Yemen și care rememorează episoade din viața sa, copilăria petrecută alături de mama sa, într-un bordel din Cairo, adolescența în Beirut în casa unui tată bogat și maturitatea în anii epidemiei de SIDA din San Francisco. Iacob este prins – ca într-un joc – între Satana, care aduce tentația rememorării unui trecut plin de suferințe și traume și Moartea, care îl îmbie să renunțe la viață. Paisprezece sfinți apar în scenă pentru a-l lua sub protecția lor pe Iacob. Este o luptă între memorie și uitare, presărată cu suferințe, dorințe arzătoare, eșecuri, poezie. Vocile personajelor sunt acompaniate de fragmente din Milton, Dante, Biblia, Coranul. Totul pare atent construit de un autor omniprezent, care alternează planuri narative, personaje, episoade din trecut, proiecții ale viitorului, într-un ritm amețitor. Rezultatul este o carte despre luptele zilelor noastre, suferințele, eșecurile și încercările noastre continue de a re-învăța... Speranța.

Un stil narativ special care face din „Îngerul istoriei” o lectură interesantă și captivantă.

O carte care sparge tiparele și invită la reflecție și explorarea celor mai profunde aspecte ale existenței umane.