Sexul vinde

Scris de • 19 October 2007 • in categoria Managm./Marketing

Autor: Rodger Streitmatter
Rating: Sexul vinde rating - recenzii carti

Sexul vinde - recenzie carti

In marketing, "sexul vinde" a devenit cliseu. Da! Sexul vinde sau, cel putin, vindea! Insa nu chiar asa cum isi imagineaza neinitiatii (in marketing, nu va ganditi la altceva!)

Am inceput sa citesc cartea lui Streitmatter din punctul de vedere al unui marketer ce simtea si spera ca ar putea spulbera un mit. N-am crezut niciodata ca "sexul vinde" poate fi generalizata atat de tare incat sa para macar ca functioneaza in orice industrie.
Mai mult decat atat, cred ca gluga folosita pe post de fusta si sutienele lipsa nu vor mai reusi mult timp sa vanda alte produse decat cuierele pe care sunt agatate. Cu mici exceptii.

Imi doream, deci, ca Streitmatter sa imi dea niste argumente puternice, sa ma faca sa fierb si sa transpir, sa nu dorm noaptea in incercarea de a demonstra ca undeva in teoria lui (si nu numai a lui) e o fisura. Rodger mi-a provocat o dezamagire crunta. Am dat de o carte care este, pe de-o parte, un tratat (destul de obiectiv) despre aparitia si evolutia "libertatii" sexuale in mass-media si despre cum s-a reusit transformarea unui tabu intr-o obsesie si, pe de alta parte, o incercare futila a autorului de a analiza pe decenii, subiectiv, modul in care s-a facut si in care ar fi trebuit sa se faca aceasta trecere de la pudism exagerat la exhibitionism ieftin.

Partea de prezentare a datelor, cronologic, a iesit binisor si e o lectura placuta despre inventarea pilulei contraceptive prin anii '60, revolutia provocata de revista Playboy si, mai apoi, de Jim Morrison de la "The Doors", Madonna sau seriale americane precum Three's Company ori reviste cum e Cosmopolitan. Chiar si analiza subiectiva si parerile cu privire la cum ar fi trebuit sa se intample lucrurile au iesit acceptabile...pana la un punct.

Cu cat autorul se apropie mai mult de zilele noastre cu atat o da in bara mai frecvent. E clar ca Streitmatter e usor deconectat, in urma. Cam cu 10 ani asa. Rezultatul: texte de un penibil pe care, data fiind tema cartii, nu il pot numi decat obscen. Nu-i vorba, si pana sa ajungem in anii 2000 avem parte de texte penibile si care, nu ma indoiesc, ar fi putut cu usurinta sa provoace lesinul a cel putin 2-3 femei in etate, in cazul in care ar fi fost "recitate" in troleibuz.

"Un articol se referea la motivele pentru care femeile nu vor sa faca sex oral - si ce pot face barbatii pentru a depasi aceste obstacole. Anumite plangeri din articol, scris de o femeie, includeau marturisiri de genul "Nu este romantic" sau "Nu imi place sa pun lucruri murdare in gura".[...] Tonul articolului este dat inca de la inceput, el intitulandu-se "Inghitirea sabiei". [...] Un alt mesaj foarte clar este redat de faptul ca plangerile celor cinci femei sunt frivole. Autorul le descrie ca fiind smiorcaieli minore si ii sfatuieste pe barbati sa aplice o strategie care functioneaza si care le va face sa nu aiba nimic de obiectat.

Una dintre solutii ar fi legata de ideea de "a pune lucruri murdare in gura", lucru pe care barbatul il poate rezolva prin spalare in fata ei."

Intr-un alt pasaj, tratand subiectul The Doors si verva facuta de aparitiile lui Jim Morrison, autorul se straduieste nejustificat de mult sa ne explice cum ""Light my fire" facea, in mod evident, aluzie la sex si se referea la cererea solistului ca iubita sa-i trezeasca sexualitatea". Da! Probabil Streitmatter isi imagineaza ca daca lui i-au trebuit 10 pagini de explicatii ca sa inteleaga asta, toti pricepem la fel de greu.

Cu toate acestea, cartea merita citita insa doar daca nu te astepti la prea multe de la ea. Nu reuseste sa argumenteze mai nimic ci se limiteaza la a da exemple despre care autorul crede ca ar sustine teza sa: sexul vinde.

Da! Vinde, si inca vinde bine in industrii cum ar fi mass-media, showbiz sau muzica. Insa, iata, deloc de neglijat, am citit si scris despre o carte doar datorita titlului iar asta spune ceva. Spune ca explozia pe care "sex"-ul a provocat-o in industriile de mai sus (sa observam ca toate lucreaza cu mase de oameni!) a afectat intr-o anumita masura si alte industrii cum ar fi cea a cartilor, lucru care ar putea fi (si chiar este) folosit de edituri.

Ma rog, asta daca nu cumva esti atat de prost inspirat incat sa pui numele unei carti: "Exersati 7 minute pe zi sex de calitate" (vazuta azi pe rafturi). Baietii de la marketing! Eu inteleg ca unii oameni pun egal intre 7 minute de sex si sex de calitate, dar hai sa nu generalizam.

O recenzie de: Andrei Rosca

Citeste cele 4 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. Petre spune:

Ce bine-mi pare ca mai exista cineva care sa inteleaga cu luciditate cat de relativa e povestea cu sexul in marketing!

Si ce bizara e experienta lecturii atunci cand un autor nu e “la zi” intr-un domeniu atat de dinamic.

2. Hrisant spune:

Streitmatter este un scriitor american care respira ceea ce profeseaza. Pentru el sexul chiar vinde deoarece vad ca scoate carte dupa carte pe teme cu titluri sexuale care mai de care mai ciudate. Vezi detalii in pagina http://www.librarything.com/work/364180 .
    Realitatea este ca America are resurse generoase pentru cititorii facili care gusta stilul lui Streitmatter.

3. Pingback: 7 carti pe care vrei sa le citesti : Basic Marketing

4. Pingback: Sexul vinde. Not quite. : Andrei Rosca: My way