What Would Google Do?

Scris de • 20 April 2009 • in categoria Managm./Marketing

Autor:Jeff Jarvis
Rating: Jeff Jarvis - What Would Google Do? rating - recenzii carti

(sau cumpără aici ediţia în limba engleză)

Jeff Jarvis  What Would   Google Do? recenzie
Google este mai mult decât un business de succes. E o sursa continuă de inovaţie ce revoluţionează continuu modul în care lucrăm şi trăim. Internetul e mai mult decât mail, messenger şi bloguri. E o filozofie de viaţă.

La fel cum omenirea creştină se defineşte înainte şi după Hristos, omul modern îşi poate trasa existenţa în funcţie de naşterea Google. Emergenţa internetului a însemnat mai mult decât progres tehnic de care beneficiază milioane de oameni. A transformat societatea la nivel profund si ne-a schimbat pe fiecare dintre noi în mod incredibil. Internetul a definit un nou standard pentru viteză oferindu-ne răspunsuri aproape instantaneu. Ne-a dat posibilitatea de a ne face cunoscuţi şi de a lucra împreună cu oameni aflaţi la celălalt capăt al globului. Ne-a dat voie să ne spunem părerea şi a ţinut cont de ea. Internetul ne-a arătat că putem să avem identităţi multiple ce se vor dezvălui oricărui om care întreabă de noi.

Datorită internetului există bookblog.ro :)

Reguli diferite?

Internetul a împărţit lumea în offline şi online. Modul în care funcţionează cele două e încă foarte diferit: în offline vorbim de tangibil, proprietăţi, stocuri, birouri şi produse pe rafturi. În online, regulile sunt dictate de Google: transparenţă, linkuri, eficienţă, nişe, încredere, viteză, abundenţă, voturi, colaborare, platforme. În offline vorbim de conţinut în timp ce în online vorbim de legături şi networking.

Cum ar fi dacă principiile care stau la baza Google ar fi aplicate sistematic în orice alt domeniu? Am trăi într-o lume mai bună, mai interesantă?

Dacă Google ar conduce lumea

Luând în primă fază regulile după care funcţionează Google, explicându-le în detaliu, Jeff Jarvis face ulterior o listă cu instituţii, companii şi industrii şi încearcă să le regândească după principiile discutate în prima parte a cărţii. Prezintă ipoteze, lecţii şi idei pentru industria auto, PR, producţia de bunuri de larg consum, restaurante, retail, carte, advertising, educaţie, sănătate, politică, energie. Chiar şi religie.

O parte din aceste domenii nu au decât două opţiuni: să se reinventeze sau să iasă din joc. În ceea ce mă priveşte, nu cred în viitorul instituţiilor publice aşa cum sunt ele azi, sănătatea şi educaţia sunt în criză de multă vreme şi sper, pentru binele nostru, să se întâmple ceva care să le transforme. Bazate pe control, multe din modelele din offline sunt nevoite să îşi schimbe abordarea într-o societate ce funcţionează altfel.

Cum ar fi dacă preşedintele ţării ar fi un inginer de la Google? Poate ar fi orientat mai mult pe rezolvarea de probleme decât pe impunerea de reguli. Mai mult pe transparenţă, încredere, colaborare şi găsirea de soluţii. Cum ar fi dacă Google ar conduce magazinul de la care cumperi de obicei legume? Poate ţi-ar recomanda reţete şi ţi-ar spune care produs a fost cel mai apreciat de către alţi clienţi.

Mi se pare interesant acest joc de imaginaţie. Doar că înainte de a pune pe umerii Google activitatea pe care o desfăşori, înainte de a purcede pe drumul reinventării, ar fi bine să îţi fie clar unde te afli.

What business are you in?

Orice criză identitară este benefică. La fel cum fiecare om ar trebui să se întrebe la un moment dat "Cine sunt", un conducător de afacere ar trebui să ştie răspunsul corect la întrebarea "În ce business mă aflu?". McDonalds nu oferă mâncare iar Starbucks nu vinde cafea. În cazul în care Kodak şi-ar fi dat seama la timp că e în domeniul imaginilor, nu al aparatelor de fotografiat, poate Picasa şi Flickr nu ar fi primele cuvinte care ne vin în minte când ne gândim la poze.

Dacă eşti în mass media s-ar putea să trăieşti cu impresia că rolul tău e să produci ziare şi să convingi oamenii să le cumpere. Răspuns greşit. Poate că rolul tău e să informezi. Asta ar înseamnă să renunţi la modul în care făceai mai demult lucrurile şi să te adaptezi la contextul actual. Da, poţi să lupţi pentru a atrage clienţii să cumpere ziare tipărite dar ei vor continua să se informeze online şi mult mai înţelept ar fi să îi urmezi.

E esenţial să îţi dai seama la timp că eşti pe o epavă gata să se scufunde.

Pragmatism şi viziune

Nu mai ţin minte cum am aflat de carte însă ştiu că m-a atras titlul şi am comandat-o foarte repede. După vreo două săptămâni cei de la Amazon mi-au scris politicos că durează mult să facă rost de ea. Sigur o mai vreau? Am confirmat. Mi-au trimis-o după o luna şi m-am apucat imediat să o citesc ca şi cum mi s-ar fi oferit acces exclusiv la o sursă preţioasă de cunoaştere.

"What would Google do?" e o carte cu un concept inovator, pragmatică şi în acelaşi timp vizionară, care întoarce pe dos modele tradiţionale. E o carte în care cred că fiecare ar găsi ceva util. Poate oferi atât o înţelegere în detaliu celor care descoperă timid oportunităţile internetului cât şi o vedere de ansamblu foarte utilă pentru cei care s-au născut deja conectaţi. Eu am citit-o cu creionul în mână, subliniind paragrafe şi notând idei.

Deşi cartea pledează pentru modul în care Google face lucrurile, am apreciat faptul că prezintă în egală măsură ameninţări şi îngrijorări evidente. E greu de imaginat unde vom fi peste vreo 10 ani însă iubesc provocările cu care ne confruntăm în ziua de azi şi împărtăşesc sincer părerea lui Jeff Jarvis: e fantastic să fii martor la astfel de transformări.

* Găsiţi detalii despre autor, precum şi subiecte care sunt abordate în carte pe blogul acestuia : http://www.buzzmachine.com/

Scris de
Iulia Nălăţan

Citeste cele 6 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. Jean Bica spune:

Mda, e de a dreptul fascinanta atat povestea “google”, cat si ce a produs ea…si, din recenzie, imi pare ca si aceasta carte a preluat din ceea ce inseamna acest fenomen: inovatie, pasiune si “de ce, nu?”.
    Cred ca sunt multi aceia care se afiliaza la un succes in idea ca vor avea si ei unul mai mic…de fapt e un pricipiu clasic de PR. Asta e singura mea temere referitoare la aceasta carte…insa ca sa ma asigur…o sa o caut si o sa o citesc. Deci autorul ar castiga…

• Iulia spune:

Da, te-ai gandit bine. Poti sa incerci sa copiezi succesul altora sau sa faci lucrurile in felul tau. Daca insa nu poti sa creezi o revolutie, precum Google, mai intelept ar fi sa te inspiri din modelul lor de business si de oportunitatile internetului si sa vezi cum poti sa le aplici in cazul tau.

Nu e o carte despre cum sa fii mai tare decat Google ci una care iti propune sa te folosesti la maxim de o realitate decat sa te lupti cu ea.

E prezentat si un contra-exemplu la Google. O companie pe care o admiram si care functioneaza mai degraba dupa reguli diferite: pe ideea de control, ownership al brandului si al creativitatii decat pe aceea de colaborare si “give the power to the people and they will use it”. Poate o sa ghicesti despre cine e vorba :)

Dar pana si acest business aplica o mare parte din principiile Google.

Ah: nu trebuie sa cauti prea departe cartea. O gasesti la magazinultau.ro, apasand pe butonul de “Cumpara” :)

2. Mephi55to spune:

Nu am citit cartea, insa in ultima vreme am citit o multime de articole legate de aceasta companie si modul in care lucreaza.

Au reusit sa ajunga unde au ajuns in primul rand prin simplitate si calitate, iar acum incearca sa influenteze lumea ca aceste principii ar trebui aplicate de toti. Cel putin asta am inteles eu din cate am citit.

Daca am inteles bine, atunci acestia promoveaza un concept foarte bun, mai ales ca-n ultimii ani internetul a devenit un amalgam de plagiaturi, unde originalul este foarte rar.

3. Iulia spune:

Nu as zice ca incearca sa influenteze cum fac altii lucrurile. Nu fac un efort din a-i convinge pe altii sa le urmeaze modelul. Ei au creat un sistem online. Daca vrei sa fii parte din el si sa ai succes, te adaptezi.

In legatura cu raspandirea plagiatului: nu exista cineva in centru care sa evalueze ce ramane si ce dispare. Pe internet fiecare om are posibilitatea sa se exprime cum vrea. Daca e valoros, va fi apreciat de ceilalti. Daca e mediocru, va ramane in anonimat. E un sistem distribuit si autonom.

Tu la ce te gandesti cand zici plagiat?

4. Jean Bica spune:

Asa cum ma asteptam…un succes, ca si un esec, provoaca controverse…