2666 – O carte ca un Roller Coaster

Scris de • 18 July 2016 • in categoria

Titlu: 2666
Numar pagini: 1104
ISBN: 978‑606‑771‑002‑1

Roberto Bolano a scris romanul „2666” în ultimii săi trei ani de viață. Autorul a conceput o distribuție în 5 părți a romanului astfel încât ele să apară consecutiv și să asigure viitorul financiar al copiilor săi, A. și B. La un an după moartea autorului, în 2004, romanul apare în formatul unei singure cărți, la sugestia copiilor și a exegetului Ignacio Echevarria, omul cel mai în măsură să ia o asemenea decizie.

Roberto Bolano, născut în Chile și trăit în Mexic (o bună parte a vieții sale), este un demn urmaș al marilor scriitori sud-americani, cu pasaje superbe, cu întrepătrunderea permanentă a realității cu imaginația. Premiile primite de autor stau dovadă a aprecierii criticilor și publicului, deopotrivă. The New York Times îl considera cea mai importantă voce literară a generației sale.

Prima parte, „Partea criticilor”, ne plimbă din Europa în Mexic în căutarea vestitului autor german Benno von Archimboldi. Patru critici ai scriitorului fictiv Archimboldi își întrepătrund viețile cautându-se pe sine și căutând să descifreze tainele universului archimboldian. Jean-Claude Pelletier trăiește în Paris, Manuel Espinoza în Madrid, Liz Norton în Londra, Piero Morini în Torino. Toți 4 exegeți ai lui Archimboldi, scriitorul german înalt, cu nume ciudat, nevăzut de nimeni. Cei 4 se întâlnesc la diverse conferințe germanice, acolo unde se discută despre scriitori germani reali și cunoscuți, dar și despre specialul scriitor Benno von Archimboldi. Între ei se creează o puternică relație de prietenie, dar și una de natură sexuală.

La un moment dat un scriitor Mexican, Almendro, zis Porcul J, le spune că l-a văzut pe Archimboldi, astfel încât 3 dintre ei se decid să plece în Santa Tereza, în Mexic (în realitate orașul Ciudad Juarez). Nu-l găsesc pe scriitorul german, dar experimentează trăiri și senzații speciale.

În căutarile lor îl întâlnesc pe Amalfitano. Astfel, ne este introdus personajul principal din Partea a doua, „Partea lui Amalfitano”, un profesor suferind de depresie de la Universitatea din Santa Tereza, deșertul Sonoro, Mexic. Aventurile lui sunt mai degrabă mentale decât fizice, personajele din jurul lui povestind viața cu Amalfitano, dar mai degrabă viața și deciziile personale. Totul este înconjurat de șoapte, uneori avem o imagine descrisă în cele mai mici detalii, alteori imaginea este doar de ansamblu și migrează rapid între peisaje și zone diverse. Bolano ne povestește o geneză fantastică a statului Chile, țara de baștină a lui Amalfitano, dar și țara de origine a autorului.

Partea a treia, „Partea lui Fate”, aduce personaje noi și pitorești. Fate, ziarist negru din New York, este trimis în Santa Tereza, Mexic, pentru a face cronica unui meci de box. Meciul e doar un pretext, lupta fiind descrisă în mai puțin de un paragraf. În schimb, nepriceputul Fate este mult mai interesat de crimele care se petrec în mod frecvent în Santa Tereza și de Rosa Amalfitano, fata profesorului Amalfitano. Pe lângă multe întâmplări la limita dintre real și imaginar, găsim și o descriere foarte plastică a Mexicului: „Fiecare lucru din țara asta este un omagiu adus tuturor evenimentelor din lume, chiar și celor care încă nu au avut loc

În partea a patra, „Partea crimelor”, Bolano povestește cu lux de amănunte despre fiecare victimă a criminalilor din Santa Tereza, fie că se află numele victimei, fie că ea nu e recunoscută de nimeni. E halucinant, nu am mai citit așa ceva, la un moment dat te saturi, nu vrei să mergi mai departe, apoi înțelegi că nu ai cum să mai renunți. Violență pe cea mai înaltă treaptă. Fară un scop foarte precis. Nicio finalizare, doar niște fire întinse.

Partea a cincea, „Partea lui Archimboldi”, începe complet diferit, cu un copil neamț „ca o algă”. Este chiar Benno von Archimboldi. Povestea vieții lui trece prin Germania, România, Ucraina, Italia și este un amestec de istorie a secolului XX. Cercul se închide în Mexic la Santa Tereza.

Am încercat o minimă recenzie, e dificil să aduni doar câteva idei pentru cele 700 de pagini. Vă las să descoperiți întâmplări din imaginația scriitorului petrecute în locuri reale, istorice. Probabil veți găsi întâmplări din viața lui agitată, în care nu veți mai ști unde este realitate și unde vis. Una peste alta, o carte care va transcede generații, o carte frumoasă, un breviar.

Minunatele metafore și surprinzătoarele descrieri.

Obositoarea atenție dată fiecărei crime.

Iubitorilor de carte sud-americană.

1. Monique spune:

Pare a fi o lectura fantastica. Imi place idea de a scrie un roman care sa asigure venituri copiilor prin aparitii succesive.

2. Cristian Sirb spune:

Asta nu e recenzie. E rezumat, în cel mai fericit caz. Postarea a fi putut conține doar ultimul paragraf. Ce sens are să repovestești cărți? Era un timp când aici – pe bookblog – se publicau recenzii.

Iar primele doua paragrafe sunt luate de pe net sau de pe coperta a 4-a.

3. slope spune:

Every time I visit this blog, I always find something new and unique. The articles cover a variety of topics, and the editorial team turns them into interesting and insightful articles.