A doua șansă

Scris de • 25 February 2016 • in categoria

Titlu: Ora de aur
Numar pagini: 304
ISBN: 978-973-689-956-0

Sunt unele cărți pe care nu le citești cu vocea ta. Sunt unele cărți pe care le citești cu vocea personajelor care dau viață romanului și asta face ca lectura să fie și mai plăcută. Și în cele din urmă sunt cărțile care știi că vor fi ecranizate și știi și ce actori vor fi în distribuție și atunci știi și cum vor arăta, care le va fi mimica și gestica și lectura devine un fel de film personal care-ți rulează în cap.

Așa a fost și cu romanul, devenit bestseller la New York Times, al lui Ann Leary, intitulat Ora de aur.

De mult nu m-am mai simțit în felul ăsta când am citit o carte, de parcă m-aș uita la un film de week-end și aș putea să trândăvesc cât vreau pentru că mâine e duminică. E un roman ușor pentru că stilul narativ e fluid și „curge” fără efort, pentru că dialogul e veridic și animat, pentru că personajele prind viață și devin oameni și nu tipologii de oameni pe care ajungi să îi urmărești de parcă ar fi o fișă clinică ambulantă, cu o listă predefinită de trăsături, din conturul cărora nu se abat. Ele respiră, te surprind, te fac să empatizezi și să fii părtaș la scenele la care participă de parcă ai fi și tu acolo pe un scaun, la masă sau în mașină.

ora de aur insta

Ora de aur spune povestea unei femei trecute de prima tinerețe, agent imobiliar de succes în Noua Anglie, divorțată, cu două fete mari, aflată într-o luptă perpetuă cu sine și cei din jur care încearcă să o convingă de faptul că e alcoolică. Hildy Good, rudă îndepăratată a uneia dintre vrăjitoarele judecate în Salemul secolului XVII, are o pasiune pentru „cititul” oamenilor, lucru care îi duce faima că ar fi de fapt și ea vrăjitoare și nu ceea ce este, și anume o bună cunoscătoare a naturii umane. Doar că acest mic truc de salon o bagă în bucluc atunci când ajunge să se împrietenească cu una dintre clientele sale, o femeie deosebit de frumoasă și un pic țicnită care are o aventură cu psihologul orașului. Adăugați în ecuație bețiile în care își pierde memoria și ajunge să facă lucruri de care îi amintesc alții a doua zi și aveți rețeta perfectă pentru încurcătură. Din păcate Hildy nu e mereu o simplă bețivă simpatică, și dă frâu limbii ascuțite și veninului, atacând oamenii care îi întind o mână de ajutor. Așa că lucrurile se precipită pe măsură ce numărul bețiilor se multiplică și culminează cu un posibil accident foarte grav care o face să își reevalueze setul de valori și ceea ce vrea să facă mai departe cu viața și profesia sa.

O rețetă simplă dar de succes, un roman perfect construit, fără goluri, fără cuvinte în plus sau în minus, fără pagini de umplutură și fără plictiseală. O poveste care urmează un traseul șerpuitor și pitoresc prin viața dintr-un mic oraș unde toată lumea se cunoaște cu toată lumea și unde secretele nu stau îngropate prea mult timp. Iar din moment ce am avut în cap pe timpul lecturii vocea lui Meryl Streep și a lui Robert De Niro toată experiența a fost și mai plăcută.

Așa că dacă în week-end vă treziți întinzând mână după o carte în detrimentul telecomenzii vă îndemn să aveți la îndemână Ora de aur.

Simplitatea și perfecțiunea poveștii și a romanului în sine cu locurile sale pitorești și personajele empatice

Traducerea chinuită pe alocuri, paginile lipite învers care m-au făcut să mă gândesc că citesc Coranul.