„…acest oraș cu nume ca o haită de câini”

Scris de • 9 June 2015 • in categoria

Titlu: Manuscrisul fanariot
Numar pagini: 296
ISBN: 978-973-46-5326-3

Un roman ce se desfășoară în Bucureștiul fanariot, spațiu îmbibat cu arome și culori orientale, loc magic în care un tânăr croitor își poate afla strălucirea. Dar cum este viața în „acest oraș cu nume ca o haită de câini”?

Manuscrisul fanariot este unul dintre romanele care transformă orașul într-un personaj al întâmplărilor și nu doar un topos. Bucureștiul Doinei Ruști este un loc al șoaptelor, o mare cutie de rezonanță din care te izbesc trăirile și strigătele locuitorilor.

Leun, un fel de croitorașul cel viteaz, tânăr fanariot naiv și entuziast, călătorește spre București ca spre un tărâm al făgăduinței unde arta lui de a face țoale va putea înflori. Ajunge într-un spațiu larg și strâmt totodată, căci orașul care îl primește își trage seva de peste granițe - bogații căutând să aducă pe meleagurile noastre cele mai fistichii invenții -, dar, totodată, viața este trăită în văzul lumii, privirile aruncate peste gardul vecinului fiind un lucru de la sine înțeles.

Și Leun izbutește, în mijlocul acestei lumi forfotitoare, înbârligate de ițele trase pentru domnie, el îi ajută pe bucureșteni să se gătească și împopoțoneze. Însă capitala nu e un oraș al păcii și liniștii interioare, iar neastâmpărul croitorașului se trasformă în dragoste pentru Maiorca, țigăncușă a boierului Doicescu. Mare colecționar de curiozități și experiențe, fire rafinată și cunoscător al luxului, boierul Doicescu nu-și dă țiganii robi, așa că dacă vor să fie împreună, cei doi tineri trebuie să devină amândoi robi. Să fie o poveste cu happy end?

Dacă iubiți romanele istorice, nu neapărat de reconstituire cât de atmosferă, o să fiți la fel de vrăjiți ca mine de această carte. Bazată pe o documentare ce a ajutat mai ales la crearea detaliilor și zorzoanelor, cartea are încă de la început un aer mistic pentru că este construită plecând de la un manuscris real, reprodus și în volum.

Descrierile și vocabularul sunt două puncte forte ale romanului. Descrierile elaborate și migăloase spun totul despre mâncărurile acelor vremuri; delicii cunoscute sau uitate ce se perindă prin fața cititorului. Apoi sunt hainele colorate și fistichii, atent redate și, nu în ultimul rând, descrierea orașului, a colțurilor de târg și a felului în care Bucureștiul se transformă. Vocabularul susține atmosfera prin arhaisme și cuvinte specifice, dar, așa cum subliniază autoarea chiar în interviul de pe bookblog ;), acestea nu îngreunează lectura, semnificația lor e ușor de înțeles iar romanul nu are note de subsol.

Manuscrisul fanariot redă o epocă pe care poate n-o cunoaștem suficient  și care ne poate fermeca la fel de mult ca Interbelicul. Are măsurile și dichisurile ei, iar Bucureștiul a fost mereu un spațiu al miracolelor, susținut astfel chiar de către locuitorii lui - atunci când aceștia aleg să-și ascundă fiica în dulap în ziua nunții și apoi s-o anunțe dispărută în mod misterios :). Dar citiți hrisovul ca să înțelegeți despre ce este vorba...

Descrierile, vocabularul și atmosfera.

Celor pasionați de istorie și mai ales celor care vor să descopere obiceiuri, rețete, piese de vestimentație pierdute între timp.

1. Bookish spune:

De Doina Ruşti am auzit că nu e chiar o scriitoare apreciată, dar că acest roman este total diferit faţă de ce a scris până acum şi s-au spus numai cuvine de laudă la adresa “Manuscrisului fanariot”. Chiar sunt curioasă să-l citesc şi eu.

• Andreea Chebac spune:

Ai mai citit ceva de ea? Mie mi-a placut cartea asta si Mamica la doua albastrele, dar sunt total diferite.

2. Hello, I read this nice article. I think You put a best effort to write this perfect article. I appreciate your work. thank you so much.