Amerika – Omul dispărut

Scris de • 3 August 2015 • in categoria

Titlu: America
Numar pagini: 304
ISBN: 978-606-741-319-9

„weg von hier, nur weg von hier”… / ,,departe de aici, tot mai departe..."

Când aud numele de Franz Kafka, mă gândesc adeseori la rolul lui Max Brod, la prietenia acestuia şi cum ar fi arătat lumea de astăzi dacă acesta i-ar fi respectat dorinţa lui Franz. Mă mai gândesc şi la ce ar fi însemnat pentru lumea literaturii manuscrisele arse de Kafka în timpul vieţii sale. Sunt multe de spus despre autorul Metamorfozei, al Procesului, al Castelului – un scriitor cerebral, care intrigă, al căror scrieri absurde rămân în memoria cititorilor care reuşesc să pătrundă în universul kafkian.

America este primul roman început de Kafka, rămas neterminat, şi ultimul publicat de Max Brod, al cărui titlu iniţial a fost Omul dispărut. Protagonistul romanului, Karl Rossmann, este un tânăr de 16 ani, izgonit în America de către părinţii săi după ce a fost sedus de o servitoare de 35 de ani. La fel cum Johanna Brummer îl seduce forţat, seducţia sa arătând în rândurile romanului mai degrabă ca un viol, aşa şi America îl prinde în mrejele sale, personajele pe care le întâlneşte aici ignorându-i dorinţele şi purtându-l în mediile sociale cele mai variate.

,,Îi mai spuse că primele zile pe care le trăieşte orice european în America sunt comparabile cu o a doua naştere.” (39)

La început, norocul pare a-i surâde lui Karl, ,,un american proaspăt zămislit” (49) cu ajutorul unchiului său Jakob, care investeşte în educaţia băiatului şi a cărui avere pare a-i deschide multe porţi. Călătoria acestuia pare a se îndrepta în primele capitole spre cucerirea visului american – dacă în Europa era un nimeni, acum tânărul are şansa de a trăi într-o lume diferită. Totodată, Karl pare a fi aici un observator neutru al societăţii americane:

,,[...] lui Karl îi veniră în minte cartierele din estul New Yorkului, unde unchiul său îi promisese că-l va duce într-o zi; se părea că acolo locuiau mai multe familii într-o singură cameră şi că fiecare familie se cuibărea în câte un colţ, în vreme ce copiii se buluceau în jurul părinţilor. Iar aici stăteau pustii atâtea odăi, care sunau a gol ori de câte ori i se năzărea cuiva să bată la uşă.”

Numai că lucrurile se schimbă radical pentru Karl, printr-o întâmplare absurdă, specifică prozei lui Kafka, iar băiatul ajunge să cunoască îndeaproape latura opusă societăţii americane odată cu întâlnirea lui Robinson şi a lui Delamarche. Întâmplările devin tot mai absurde, iar Karl pare a nu avea niciun cuvânt, nicio putere pentru ceea ce i se întâmplă.

,,Crezi, într-adevăr, Rossmann, că aş putea să revin la condiţia de om dacă aş înceta să mai fiu servitor aici?” (228)

Ar fi ajuns oare Karl, într-un final scris de Kafka, la această condiţie de om?... America. Amerika. Un K. germanic, care pare a avea o semnificaţie aparte pentru Kafka, păstrat şi în unele traduceri în engleză. Pentru scriitor nu a fost nevoie de un vis, de o altă ţară pentru a oferi şi a duce la bun sfârşit destinele scrise pentru personajele sale arhicunoscute. Nu a fost însă cazul şi lui Karl, un personaj care dispare înainte de a i se oferi o încheiere, oricât de absurdă ar fi fost ea. Amerika lui Kafka este un roman neşlefuit pe alocuri, cu capitole lipsă, cu un final ce trebuie scris şi înţeles de fiecare cititor în parte, dar care ne arată totodată, prin aceste neajunsuri, mecanismele scrierii şi traiectoria lui Franz Kafka.

Stilul specific scriitorului.

Anumite paragrafe care ar fi trebuit lucrate, capitolele lipsă din final.

Iubitorilor prozei absurde, a celor care îndrăgesc scrierile şi stilul lui Kafka.