Astâmpărați-vă setea de magic

Scris de • 15 January 2016 • in categoria

Titlu: Viața elfilor
Numar pagini: 276
ISBN: 978-606-758-502-5

Pe Muriel Barbery o asociam până acum cu Eleganța ariciului, o carte într-adevăr bună și lăudată pe măsură. Așa că nu mă așteptam, sinceră să fiu, la o operă scrisă într-un cu totul alt stil, așa cum este Viața elfilor. Dacă în Eleganța ariciului, scriitura merge mai mult în direcția realismului și a psihologicului, cu accente de naturalism, în Viața elfilor, autoarea abordează o cu totul altă latură, și anume cea a fantasticului și a magicului.

Naratorul se abandonează total unui univers în care irealul lumii elfilor se împletește cu coordonatele spațiale și temporale ale oamenilor. Ce m-a frapat la această carte nu a fost atât de mult povestea în sine, care vine cu o doză destul de mare de ambiguitate, cât limbajul magico-fantastic, dacă îl pot numi așa. Ca să vă dau un exemplu:

„Cât despre micuţă, ea ajunsese în poiană. Ninge. Nu-i este frig. Cel care a adus-o aici îi vorbeşte. Este o splendoare de cal mare şi alb, al cărui păr scoate aburi în amurg şi răspândeşte o ceaţă albicioasă în toate direcţiile lumii - spre apus, unde noaptea se lăsa peste Morvan, spre răsărit, unde recolta nu avuseseră parte de nicio picătură de ploaie, spre miazănoapte, unde se întinde câmpia, şi spre miazăzi, unde bărbaţii se chinuie să urce cu zăpada până la jumătatea coapselor şi cu inima strânsă de grijă. Da, o splendoare de cal mare şi alb, cu braţe şi picioare, ba şi cu pinteni, şi care nu este nici cal, nici om, nici mistreţ, ci un amestec din cele trei, fără să le poţi deosebi părţile - capul de cal devine la răstimpuri unul de om, iar corpul se lungeşte şi se împodobeşte cu copite, care se strâng şi se preschimbă în picioare de godac, apoi cresc până devin cele ale unui mistreţ şi aşa continuă la nesfârşit, iar micuţa s-a obişnuit cu acest dans al alcătuirilor care se cheamă şi se amestecă într-un caleidoscop al cunoaşterii şi credinţei. Îi vorbeşte domol şi ceaţa se risipeşte. Acum ea vede. Nu ştie ce-i spune, dar vede o seară cu ninsoare ca aceasta, în acelaşi sat unde este ferma ei, şi pe prag se află o mogâldeaţă albă, aşezată pe albeaţa zăpezii. Şi această mogâldeaţă este ea însăşi.”

Muriel Barbery spunea într-un interviu că s-a bucurat pur şi simplu de un flux natural al cuvintelor din câmpul lexical al magicului. Însă pe de altă parte, s-a confruntat cu o muncă titanică în ceea ce privește scrierea pentru prima oară la persoana a treia, astfel că a fost nevoită să revizuiască textul de mai multe ori până la un rezultat care a mulțumit-o.

Povestea urmărește în paralel viețile a două fete cu puteri magice, Maria și Clara. Maria, un suflet găsit în mijloc de iarnă pe pragul unei ferme, se va dovedi a fi o ființă care știe să creeze conexiuni cu natura și să comunice cu animalele. Clara se va forma ca pianistă, însă talentul ei va excede cu mult aplecarea spre sunet și note. Muzicalitatea va fi pentru ea o cale de acces către lumi magice, necunoscute oamenilor. Iar cele două planuri, viața Mariei și cea a Clarei, se vor întrepătrunde prin intermediul notelor de pian. Fiecare va avea viziuni cu acțiunile celeilalte, iar momentele cheie din viețile lor se vor lega și vor merge, indirect, spre același deznodământ.

Odată cu intrarea celor două personaje în scenă, viața lor devine o pregătire pentru un moment cheie din existența omenirii. Va porni un război între elfic și teluric, cu forțe supranaturale și inimi umane dârze. Cine va avea câștig de cauză?

Dacă vă era sete de magic, de poveste, de ireal și vreți să vă bucurați de bogăția pe care o posedă imaginația umană, vă recomand să deschideți cartea Viața elfilor și să vă pregătiți pentru o călătorie deosebită într-o lume a viselor și iluziilor.

O poveste fascinantă care împletește sublim magicul cu realul și care aduce în scenă personaje ale căror trăsături umane se îmbină atât de firesc cu puterile supranaturale.

Fanilor scriitoarei Muriel Barbery (celor cărora le-a plăcut Eleganța ariciului) și celor care sunt fani ai literaturii fantastice.

1. Bookish spune:

În general nu mă omor după romanele fantastice, dar, de când am citit “Fata cu picioare de sticlă”, mi-am propus să nu mai ocolesc acest gen. “Viața elfilor” pare o alegere mai mult decât potrivită în acest context.