Axis mundi

Scris de • 27 July 2012 • in categoria

Titlu: Simbolismul Crucii
Numar pagini: 208
ISBN: 978-973-111-270-1

”El se ocupa, din unghi tradiţional, de problematica religiei, dar o făcea cu instrumentarul intelectului, situându-se, de fapt, într-o perspectivă metafizică. Esoterismul guénonian n-are stilul mistagogiilor nebuloase; sibilinicul e ambalat în geometrii carteziene.” Andrei Pleşu

Simbolismul Crucii face parte dintr-o serie de studii în care Réne Guénon expune direct anumite aspecte ce ţin de doctrinele metafizice ale Orientului dar, spre deosebire de volumul precedent, în acesta nu se axează pe expunerea unei anumite ramificaţii a doctrinei aşa cum există ea într-o anumită civilizaţie, ci pe explicarea unui simbol care este fără îndoială unul extrem de răspândit, fiind comun aproape tuturor tradiţilor, ceea ce nu poate însemna decât un indiciu al legăturii cu marea Tradiţie primordială.

Câţi dintre voi folosiţi într-un fel sau altul acest simbol al crucii? Este atât de prezent în vieţile tuturor, dar cei mai mulţi dintre noi nu ştim care e scopul sau sensul lui. Tocmai acesta este rolul volumului de faţă, de a suplini această lipsă de înţelegere, de a crea o punte între esenţa unei noţiuni şi modul în care se manifestă. Trebuie să avem mare grijă să nu confundăm o idee cu forma deteriorată şi instabilă prin care suntem capabili să o transpunem în plan fizic în încercarea de a o înţelege, căci cele mai grave erori metafizice provin din insuficienta înţelegerea şi interpretarea greşită a simbolurilor.

O eroare foarte răspândită de acest gen este considerarea crucii drept un simbol ce aparţine în mod exclusiv creştinismului, ceea ce este foarte departe de adevăr. Ba mai mult de atât, creştinsmul pare să fi pierdut oarecum sensul simbolic al crucii, rezumându-se mai degrabă la a o privi ca pe semnul unui fapt istoric. Nu puţini sunt cei care consideră că simbolismul crucii îşi are sorgintea în momentul răstignirii lui Iisus.
Unul dintre cele mai interesante aspecte ale simbolismului crucii este acela care o identifică cu ceea ce diferite tradiţii desemnează ca fiiind Arborele din mijloc, un arbore-simbol al axei lumii. Ciudat, însă, este faptul că în simbolismul biblic, atât Arborele Vieţii, cât şi Arborele cunoaşterii binelui şi răului sunt plasaţi în mijlocul Paradisului (centrul lumii), un aspect, fără îndoială, asupra căruia se cere meditat.

Cel mai surprinzător şi esenţial, în opinia mea, este capitolul dedicat svasticii. Fără îndoială, sunt mulţi care încă mai hulesc la auzul acestui cuvânt.. De vină este, poate, una dintre cele mai grave erori săvârşite în ceea ce priveşte simbolismul crucii, folosirea artificială şi chiar antitradiţională a svasticii de către “rasiştii” germani, care au făcut din ea însemnul antisemitismului, sub falsul pretext că ar fi emblema rasei ariene. Nimic mai fals. Svastika este mai răspândită decât s-a crezut, fiind întâlnită şi la anumite populaţii indigene din America, iar în antichitate găsim acest semn mai ales la celţi şi în Grecia preelenică. Svastika, aşa cum sigur nu v-aţi fi aşteptat, este un cuvânt sanscrit. Iar cel mai şocant aspect rezultă prin punerea faţă în faţa a uzului acestui simbol de către nazişti, cu etimologia sa (cuvântul svastika derivă din su asti, o formulă de binecuvântare în sens propriu, ce-şi are echivalentul în ki-tob-ul ebraic din Geneză).

Deşi, pe de-o parte, am fost dezamăgită de această carte, nepunctând acele aspecte ale simbolismului crucii care m-ar fi interesat pe mine, n-aş putea totuşi să-i neg valoarea. Lăsând la o parte terminologia care, poate, nu face casă bună cu un cititor neiniţiat într-ale metafizicii, rămâne o lectură ce merită atenţia unui public larg, cel puţin pentru faptul că promovează înţelegerea simbolurilor cu care ne înconjurăm. Să nu uităm nici că această incursiune a lui Réne Guénon în simbolismul crucii este pretextul care i-a adunat la aceeaşi masă de discuţii pe Anca Manolescu, Andrei Pleşu, Horia Roman Patapievici şi Gabriel Liiceanu, dând naştere volumului Sensuri metafizice ale crucii.

Oferă câteva informaţii inedite despre simbolismul crucii

Limbajul greoi, aparţinând geometriei

A se citi în paralel cu Sensuri metafizice ale crucii