Când ai de-a face cu oameni toxici

Scris de • 31 May 2018 • in categoria

Titlu: O mică favoare
Anul aparitiei: 2018
Numar pagini: 368
ISBN: 978-606-33-2345-4

E cea mai bună prietenă a ta. Îți cunoaște toate secretele. De aceea e atât de periculoasă. Totul începe cu o mică favoare, un lucru pe care mamele îl fac una pentru alta în mod obișnuit. Când prietena sa cea mai bună, Emily, o roagă pe Stephanie să-l ia pe băiețelul ei, Nicky, de la școală, după terminarea orelor, ea e bucuroasă să o ajute. Dar Emily nu se mai întoarce. Nu răspunde la telefon și la mesaje. Stephanie simte că s-a întâmplat ceva îngrozitor – Emily nu l-ar părăsi niciodată pe Nicky. Îngrozită, ea apelează la cititoarele blogului ei pentru ajutor și îi oferă lui Sean, chipeșul și reticentul soț al lui Emily, tot sprijinul său. Apoi, ea și Sean primesc o veste șocantă: Emily e moartă. Dar coșmarul nu s-a sfârșit, pentru că, în curând, Stephanie începe să-și dea seama că nimic nu este atât de simplu precum pare.

Intriga cărții mi s-a părut atât de trasă de păr încât nu am avut ce face, ca să nu dau spoilere, și am oferit rezumatul editurii în locul obișnuitului rezumat pe care-l fac de obicei în aceste articole. Să fiu sincer, am ales acest volum pentru că mi-au plăcut cam toate ce am citit până din excelenta colecție Buzz Books a editurii Litera. Rău n-am făcut, dar nici nu pot spune că am citit cea mai mare capodoperă a literaturii de suspans a ultimilor ani.

Și să vedem de ce. Volumul de debut al lui Darcey Bell pare că se adresează unui anumit public. Cine are mulți neuroni, pe care și-i pune la treabă citind constant (și astfel de literatură) știe că autorii de literatură polițistă alcătuiesc intriga în așa fel încât cititorii consumatori de astfel de literatură să nu-și dea ochii peste cap la fiecare câteva pagini, mormăind nemulțumiți în barbă din pricina fracturilor de logică (să pomenesc și defectul de legare al cărții de pe la pagina șaptezeci, unde în loc să se continue normal, se sare la pagina două sute și ceva...).
Sunt tatăl unui băiețel de aproape patru ani, vârstă apropiată de cea a vitejilor băieței Miles și Nicky, doi dintre eroii acestei povești. Menționez acest lucru pentru că vreau să subliniez faptul că știu prea bine ce înseamnă să fii părinte. Știu că aș face orice e posibil pe lumea asta ca el să nu sufere. În fiecare an, pe timpul verii, am lipsit cam trei luni din viața băiețelului meu, iar acest lucru n-a rămas fără urmări, nici pentru el, nici pentru mine. Deci faptele așa numiților părinți din această carte mi se par de neconceput. Nu poți dispărea fără nicio explicație, nu poți dispărea din viața cuiva pe neașteptate și să te aștepți să nu existe și repercusiuni. Dar pe lumea asta sunt oameni și oameni. Unii mai buni, alții mai rău. Unii diabolici, precum Emily, alții buni și înțelegători și ușor de manipulat, care se lasă călcați fără voie în picioare, pentru a face bine, cum e Stephanie.

Este vorba despre minciuni, manipulare, cinism, lăcomie și credulitate. Este vorba despre cum înțeleg unii să răsplătească bunătatea cuiva. A cuiva care a trecut printr-o trauma teribilă (Stephanie, blogherița cu mii de cititoare din toate colțurile lumii, mama lui Miles, a trecut printr-o traumă teribilă, de pe urma căreia nu va mai reuși niciodată să-și revină pe deplin), dar care are inimă bună și se gândește în primul rând la bunăstarea copiilor. Bine, și-a sa, căci ce face ea după dispariția celei mai bune și singurei sale prietene, Emily, n-are absolut nicio scuză. Dar, cum spuneam, pe lumea asta există oameni și oameni. Și Emily, un personaj aparte, demn de Diabolicele lui Boileau-Narcejac (nu degeaba Stephanie se declară mare admiratoare a lui Simone Signoret, actrița care interpretează un rol principal în clasica ecranizare a romanului mai sus-pomenit).

Suspans bine dozat, povești de viață extrem de interesante, chiar dacă te fac să te oprești din citit, oripilat, și să te întrebi dacă nu cumva lumea asta a luat-o de tot razna.

Intrigă trasă de păr, atât de rău încât l-a smuls cu totul, chiar și din capul cititorului; mă întreb ce e în mintea unor autori care cred că pot lansa tot felul de idei exagerate într-o operă de ficțiune care nu e nici măcar fantasy. De data asta mă văd nevoit să trec la minusuri și coperta, total inspidă și neinspirată, complet neutră, neavând absolut nicio legătură cu intriga cărții.

Celor cărora le place să fie luați prin surprindere de povești încâlcite și pline de întorsături de situație.