Ce e mai uman în tine?

Scris de • 25 November 2016 • in categoria

Titlu: Umanii
Numar pagini: 376
ISBN: 978-606-758-727-2

Umanii este o carte despre cum vede un extraterestru oamenii. Asta ar fi varianta scurtă a prezentării. De fapt, acesta este doar unpretext penru o carte doldora de umor îmbinat cu filosofie și citate care te pun pe gânduri și te fac să-ți reevaluezi calitatea de... uman.

Într-o noapte ploioasă, profesorul Andrew Martin se trezește gol pușcă în mijlocul străzii, totul pare un episod psihotic cu el alergând de colo până colo în nud, dar prietenii și familia vor descoperi curând că el nu-și mai amintește mai nimic din viața lui de până atunci. Ceea ce nu știe nimeni este că recunoscutul matematician Andrew Martin nu mai este de fapt el însuși ci un extraterestru care i-a furat corpul.

Și de aici încep să curgă fazele ilare. Vizitatorul nostru de pe altă planetă este capabil să asimileze rapid cunoștințe despre locuitorii Terrei, însă inteligența sa superioară are de furcă cu descifrarea emoțiilor. Alege să facă asta cu ajutorul revistei Cosmopolitan așa că cea mai firească concluzie la care ajunge este că pământenii venerează orgasmul și ar face orice pentru obținerea lui. Toate încăperile astea formate din unghiuri drepte îl nemulțumesc, mâncarea îi repugnă total (cu excepția untului de arahide), bineînțeles că nu înțlege rostul hainelor, oamenii i se par dezgustători, parcă întorși pe dos, în plus au în mijlocul feței, ca mai înfiorătoare formă imaginată vreodată: nasul!

Se întreabă oare cum suportă ei cu atâta seninătate ideea că viața lor efemeră la un moment dat se va sfârși și cum își pot petrece puținul timp alocat cu atâtea lucruri inutile, dar atunci înțelege rostul alcoolului, însoțit de mahmureala de a doua zi, pedeapsa supremă.

Întreaga primă parte a cărții este dedicată acestor descoperiri făcute de neobișnuitul personaj central. Și chiar dacă ideea extraterestrului care ne vizitează simulând o formă umană nu este nouă, Matt Haig reușește să îi redea prospețimea și spiritul ludic. Narațiunea este scrisă din perspectiva intrusului, însă invitația de a deschide ochii asupra realității din jur și de a redescoperi ceea ce uneori luăm de-a gata, ne este adresată nouă, cititorilor.

Registrul se schimbă în a doua jumătate a romanului când textul este plin de fraze parcă numai bune de pus pe Facebook. Experiența de uman a extraterestrului nostru ajunge la situații extreme și în loc să-și pună el amprenta asupra lumii pe care o invadează, se lasă modificat de aceasta.

Dar emoțiile și haosul pe care îl aduc cu ele sunt marea slăbciune sau marele dar al oamenilor?

Nu sunt o cititoare de cărți SF, de aceea m-am bucurat de partea generoasă de non-SF din roman. Ca să fiu sinceră, cred că e o poveste care v-a mulțumi multe gusturi. Și asta pentru că stilul scriiturii se transformă pe măsură ce înaintezi cu lectura, astfel treci din genul SF, în cel umoristic, a parte de ceva filosofie, suspans ca într-n roman polițist și chiar și iubitorii romanelor de dragoste își primesc partea lor de pagini din cartea de față.

Așadar, îndrăzniți umanilor. Dați o șansă acestei cărți :).

Un roman cameleonic, care reușești să resusciteze o temă nu tocmai nouă.

Uneori filosofările pot fi truisme, dar te bucuri și de alea oricum.