Scris de • 28 February 2013 • in categoria

Titlu: Moarte subită
Numar pagini: 447
ISBN: 978-973-707-713-4

„E dragoste atunci când cineva umple un spaţiu din viaţa ta care se cască precum un hău înăuntrul tău, după ce acel cineva dispare?
Chiar îmi plăcea să râd, se gândi Parminder. Mi-e dor să râd.
Şi tocmai amintirea râsului a fost cea care, în final, făcu ca lacrimile să curgă din ochii ei. Acestea se prelingeau în josul nasului şi în cafea, unde făceau mici găuri ca de glonţ, ce dispăreau rapid. Plângea pentru că se părea că n-are să mai râdă niciodată şi de asemenea deoarece în seara precedentă, în timp ce ascultau bubuitul îndepărtat din sala parohială, Vikram spusese [...]”

Celebra autoare britanică J.K.Rowling se lansează în literatura „serioasă” cu un roman matur şi ambiţios, intitulat Moarte subită. Nu este plin de fiorul magiei, nu conţine vrăji sau instrucţiuni pentru un joc reuşit de Quidditch, nu este nici măcar un roman poliţist, aşa cum ar sugera titlul. Ce avem în faţă este o sagă a vieţii de zi cu zi, o încercare de a da la o parte vălurile indiferenţei noastre pentru a vedea că în străfunduri, zace perpetua nevoie umană de a comunica, de a iubi şi de a împărtăşi emoţii. Nu există un erou, nu există contra-erou, personajele ocupând poziţii egale în structura cărţii. Mai mult decât atât, prin statutul lor modest, locuitorii unui orăşel din Marea Britanie, Pagford, transmit mai multe decât au făcut-o spectaculoasele personaje din lumea vrăjitorilor.

Cultul individualităţii

Într-un interviu acordat unui cotidian american, autoarea a dezvoltat ideea din spatele acestui nou proiect literar. Mândrindu-se cu structura romanului său, împărţit în mai multe planuri narative, J. K. Rowling a atras atenţia că diferenţa dintre sărăcie şi bunăstare conduce la neînţelegeri între membrii unei comunităţi, oricât ar fi ea de restrânsă. În volumul de faţă, Krystal Weeedon, adolescenta provenită dintr-o familie dezorganizată, atrage cam toate intrigile şi uneşte destinele personajelor, făcându-le să se întrebe ce au făcut ei pentru destinul lui Krystal. Existenţa lui Krystal este ca o cometă în acest mediu sufocat de ambiţii mărunte, în această societate care a uitat să mai trăiască întru comuniune. Datorită ei, doctoriţa Parminder Jawanda îi mai dă o şansă fiicei sale depresive, datorită ei, Andrew Price se apropie şi mai mult de fata visurilor lui, Gaia Bawden, datorită ei, Sukhvinder descoperă cum e să fii eroul oraşului după un îndelung anonimat şi tot datorită ei, Fats Wall îşi dă seama că în fuga lui după autenticitate, a ratat un lucru poate la fel de important, căldura umană. De aceea, J. K. Rowling afirmă că cea mai importantă întrebare pe care acest roman o adresează cititorilor este:
„Ce ne facem cu Krystal Weedon?”

Personajul principal lipseşte cu desăvârşire!

Vocea scriitoarei se adaptează în funcţie de fiecare personaj şi, dintr-o prea mare generozitate scriitoricească, fiecare chip epic obţine dreptul de a vorbi şi de a monologa. În Pagford, există o problemă politică şi administrativă acută: periferia, pe care s-a construit un orăşel „subnutrit”, Fields. Aici locuiesc familii dezorganizate, cetăţeni agresivi, dependenţi de droguri şi organizaţi în găşti periculoase. Adolescenţii sunt delincvenţi şi se dedau la comportamente nebuneşti. Tatuaţi, plini de îndrăzneală, ei îşi caută personalitatea, încercând să-şi ascundă cicatricile sufleteşti. Autorităţile Pagfordului sunt scindate în două facţiuni: tabără pro-Fields şi opozanţii, cei din urmă dorindu-şi să scape de responsabilitatea asumării proprietăţii acestui „favelas”. Conflictul încremeneşte timp de 60 de ani şi e redeclanşat de moartea lui Barry Fairbrother, un consilier amuzant şi popular, care se prăbuşeşte pe asfalt în ziua aniversării căsniciei lui. O văduvă plină de demnitate protejată de dragostea unui burlac nefericit, o intrigă politică în care se implică însăşi „Fantoma_lui_Barry _Fairbrother”, o iubire adolescentină care arde intens, un cerc al distrugerii şi o luptă chinuitoare între maternitate şi dependenţă, toate acestea sunt promisiunile pe care J. K. Rowling vi le face în noul său roman, toate vă vor conduce către o nouă înţelegere a orăşelului de provincie în care trăiţi sau în care obişnuiaţi să căscaţi plictisiţi în adolescenţă...

Succesul de după succes

Cu toate că a fost riscant să publice un roman diferit după succesul seriei Harry Potter, J. K. Rowling a dobândit libertatea materială de a scrie orice doreşte, iar această independenţă i-a dat putere să-şi manifeste întregul elan creator. Spiritul său de observaţie e uimitor şi modul caustic în care îşi dezamorsează personajele e demn de un comedian cinic. Tonul său e blând, dar totodată necruţător. Problemele stringente devin din ce în ce mai presante şi şuierul morţii vorbeşte mai convingător ca oricând despre necesitatea de a nu uita niciodată cine suntem cu adevărat.

O analiză a interacţiunilor umane, lipsite de farmecul de la Hogwarts, dar alimentate de nevoia noastră de autenticitate.

Citind această carte vă poate cuprinde nostalgia Harry Potter.

Pentru iubitorii seriei Harry Potter, pentru amatorii de fresce sociale, pentru cei care iubesc romanul englezesc, clasic şi contemporan, pentru cei care vor să fie la curent cu senzaţiile literare ale anului.

1. Sarghi Horia spune:

Am citit 2 volume din seria Harry Potter cand eram in liceu si mi-au placut. Nu inteleg de ce s-a apucat sa scrie altceva decat romane pentru copii, ma indoiesc ca o sa aiba acelasi succes ca inainte.

2. Cristina spune:

Pentru acelaşi motiv pentru care Michael Jackson a cântat şi altceva în afară de “Thriller”. Mă bucură entuziasmul tau pentru Harry Potter. Eu la randul meu sunt o fana inraita, am citit toate volumele si am vazut cam toate filmele, dar o inteleg pe autoare. Romanul “Moarte subita” este neobisnuit de bun şi pana la urma, iti dai seama ce riscant a fost pentru ea stiind ca exista oameni ca tine care o percep exclusiv ca scriitoare pentru copii :)? Krystal Weedon preia ceva din conditia sociala a lui Harry Potter, copil nu prea iubit, neglijat, dar conflictele sociale sunt mult mai dramatice si foarte bine conturata. Iti recomand cartea si te astept cu un comentariu dupa ce o citesti.