Cerca trova – Infernul dantesc în lumea lui Dan Brown

Scris de • 26 August 2013 • in categoria

Titlu: Inferno
Numar pagini: 508
ISBN: ISBN 978-606-609-481-8

Un Robert Langdon amnezic, un nou cod de spart, o nouă aventură plină de mistere și simboluri – ingredientele unei narațiuni alerte în „dulcele” stil Dan Brown.

Hăituit în tenebre, trebuie să mă adresez lumii din adâncul pământului, exilat în această sumbră cavernă în care apele sângerii se strâng în laguna ce nu oglindește stele. Dar acesta-i paradisul meu…pântecele perfect pentru fragilul meu lăstar. - simbolistica obscură sau, chiar, ocultă, referințele literare, Infernul dantesc și lumea artei renascentiste se împletesc între realitate și ficțiune, țesând cadrul perfect pentru o nouă aventură de bestseller în „dulcele stil clasic” creat de Dan Brown. Dar ce legătură există între un poem de rit latin, cu puternice simboluri creștine, Marea ciumă și biotehnologia secolului XXI? Robert Langdon revine pentru a găsi răspunsul, a descifra misterul și a salva, încă o dată, într-o formă sau alta, lumea (nu mi l-am putut scoate din minte pe Tom Hanks, de această dată). Bineînțeles, de lângă el nu lipsesc nici societăți clandestine (Consorțiul), femei enigmatice (Sienna Brooks și dr. Elizabeth Sinskey) sau bărbați impozanți (Prefectul și Bertrand Zobrist), geniali sau impunători prin putere și prestigiu, ceea ce sporește adrenalina, pagină după pagină.

Într-un amestec de peisaje aproape fanteziste din Italia ori Turcia zilelor noastre (Florența și Veneția cu precădere) - prin atmosfera pe care Brown reușește să o creeze cu fiecare roman al „seriei” Langdon - și coduri culturale cu o istorie fascinantă, Inferno se prezintă ca o narațiune atrenantă, în care Dan Brown dă dovadă de același spirit ingenios în a crea conexiuni între opere de artă (de la Dante la Boticelli sau Vasari), semne și simboluri obscure, organizații conspiraționiste și mișcări „filosofice” postmoderne (ideologia transumanistă), demonstrând ramificațiile unei imaginații debordante și ale unei documentări bine făcute. Dacă vreți să aflați mai multe despre Dante și influențele sale de-a lungul vremii, totul prin ochii unui profesor specializat în simbolistică, alergat de diverse grupuri cu interese variate, atunci acest roman este „piesa” ideală de popular culture pentru voi.

Inferno all

Cu o scriitură densă, dar ușor de parcurs, plină de detalii minuțioase și o desfășurare a acțiunii adesea ușor de prevăzut, cu întorsături care te pun pe gânduri, romanul urmăraște un Robert Langdon amnezic, dar mereu la fel de plin de resurse – un adevărat erou modern, produs al culturii pop, care te face să îți dorești să mai apară câte o amenințare pentru ca el să se arunce într-o nouă escapadă. De altfel, finalul acesteia este unul destul de neașteptat, cel puțin pentru mine s-a dovedit într-un fel anticlimatic, dar cu atât mai satisfăcător, întrucât i-a conferit un plus de veridicitate.

De altfel, nu mai este o luptă Bine/Rău în termeni atât de tăioși, cât o luptă a principiilor și a puterii retoricii și moralei (că tot ne inspirăm din Dante și a sa Divină comedie , deși acolo lucrurile păreau foarte bine categorisite), dincolo de majuscule, care arată, încă o dată, puterea popular culture de a ridica întrebări (chiar dacă există riscul de a fi etichetată drept pur escapism sau o nouă formă de conspiraționism). Dacă Dan Brown se folosește de formula care l-a făcut deja celebru pentru acest nou bestseller, nu putem contensta faptul că reușește să surprindă încă o dată prin naturalețea cu care pune piesă lângă piesă pentru ca realitatea din universul fictiv să aibă coerență și să te țină, ca cititor, cu sufletul la gură.

*Dacă mai aveți nevoie de alte argumente, vă las în compania unui mic interviu realizat de BBC cu scriitorul:

Descrierile detaliate, conexiunile ingenioase dintre realitatea existentă și universul fictiv al romanului (simbolurile, pasajele din istoria artei invocate etc.)

Momentele previzibile ale desfășurării narațiunii

Fanilor Dan Brown, pasionaților de thriller, aventuri și pop-cult

Citeste cele 15 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. dragos c spune:

dacă şi dan brown a ajuns de 5 stele…

2. Alice spune:

Este pentru literatura consumerista, de tip bestseller, pop cult, escapista etc. pe care o reprezinta :) Evaluarea e facuta strict in limitele genului sau, nimic mai mult sau mai putin.

3. STEFAN spune:

Dan Brown un autor nu prea bine cotat……sunt curios ce venituri are scriitorul asta? el a fost si compozitor de cântece și profesor de limbă engleză.

• Raul spune:

Ce venituri are? :)))) Numai din vanzarile romanului “Codul lui Da Vinci” a castigat in jur de 250 de milioane de dolari.Are un venit anual estimat la 76 de milioane de dolari.

4. Mihai M. spune:

Nu am citit-o (inca!), insa nu o voi rata tocmai pentru ca, spre deosebire de alti scriitori, Dan Brown se documenteaza extrem de bine atunci cand creeaza ! Finalurile cartilor lui lasa de dorit, nu am dubii ca si de data asta nu voi fi surprins la acest capitol, dar ador acest gen de literatura, care se bazeaza pe imbogatirea culturii generale!… ;-)

5. Alice spune:

@Stefan Eu cred ca e destul de bine cotat, totusi, si cred ca ii place promovarea cu “mici” scantei, nu stiu ce sa zic :) Cum spuneam, in domeniul popular culture sigur sta bine si ca reputatie si se prea poate ca vanzari…Pana la urma e un autor comercial si se bucura de succes de fiecare data, dincolo de controverse.

@Mihai Mi s-a parut ca de data asta sfaristul a fost mai bun decat de obicei. Chiar astept parerea ta, poate o sa te surprinda ;)

6. Simona Ioana spune:

Si eu am acordat acestei carti 5 stele din 5 pentru ca mi-a placut foarte mult sfarsitul care nu a fost tocmai previzibil. Mi-a placut sa aflu lucruri noi despre pictorii italieni si cu siguranta voi vizita Florenta cu prima ocazie:). Este un autor foarte bine cotat doar ca in ziua de azi controversa se vinde bine. Cartile lui sunt printre cele mai vandute din lume si se bucura de foarte multi bani pun pariu. Cat despre apreciere….e mai greu pentru ca oamenii sunt impartiti. Nici eu nu am prea fost o fana Codul lui Da Vinci, dar am apreciat ca s-a documentat foarte bine in unele privinte:). Nu e printre autorii mei preferati, dar a reusit sa-mi castige respectul!

7. Mihai M. spune:

Revin…
    Am citit-o (dupa ce am profitat de o reducere substantiala, pt ca pretul mi se parea exagerat de mare) si mi-am amintit o vorba inteleapta: “la pomul laudat sa nu te duci cu sacu’!” Reteta e respectata cu minutiozitate: personaje ce actioneaza sub presiunea timpului, fundalul fabulos al Italiei, pericolul inventat de un geniu animat de “bune” intentii si, placerea pt care mi-a placut Brown, documentarea despre creatiile Evului Mediu (fie ca e vorba despre opere literare, de arhitectura, ori istoriile personajelor influente ale timpului), ori cele contemporane (mai ales in domeniul medical). Doar ca…lipseste ceva…acel ceva, care, pe mine personal, m-a atras la precedentele romane…desi ideea-schelet pe care e construit romanul e una originala! Sigur, cand te remarci cu un anumit “pattern” literar si mai ai si un succes colosal, e greu sa iesi din tipare! Mai ales, cand “Codul lui Da Vinci” a lansat o moda in materie (vezi zecile de carti inspirate de acest roman)!
    Concluzia? Nu pot plasa “Inferno” mai presus de “Cod…”, ori “Ingeri si demoni”. Si da, Alice avea dreptate – finalul e deosebit, fapt ce mi-a compensat dezamagirea de a nu-mi revizui topul mentionat mai sus!

8. Marton Monica Gabriela spune:

As vrea sa o citesc. Dan Brown e un Dante al vremurilor noastre.

9. Cititoru' Infernal spune:

Nu-mi dau seama daca marele numar de cititori care se arata incantati de Inferno sunt excesiv de indulgenti sau doar incapabili sa evalueze cat de cat decent o carte, fie ea si de genul usor pe care-l exploateaza Dan Brown. Pe scurt, ultima sa carte e infecta: o compilatie de pasaje din Wikipedia, combinate cu un scenariu tras de par si extrem de plictisitor. In plus – sau in minus – devine evident faptul ca DB e incapabil sa scrie literatura, a construi un personaj credibil si cat de cat complex, ca sa nu spun iconic, e peste posibilitatile sale. Apoi, ar fi ok sa construiesti cartea pe “taieturi” din ziare si pagini de web despre Dante si Florenta, fie ele si clisee, dar sa le si repeti de 10-20 de ori in spatiul a cateva zeci de pagini (si acelea citite pe sarite!) e deja prea mult. Spre exemplu, ne anunta la un moment dat cum Dante a fost exilat din Florenta datorita anumitor jocuri politice – sa admitem ca asta e o informatie utila si nou pentru unii. Dar ideea revine de nenumarate ori in logica recurenta a lui Langdon sau a personajului insotitor care, a propos, e descris ca o femeie geniala, un fost copil minune, cu un creier fenomenal. Ambele personaje par a avea nevoie sa repete de nenumarate ori aceleasi idei (in propriul cap sau comunicand cu glas tare ca pe o noua descoperire) pentru a-si construi logica intortocheata, dar atat de penibila….

In fine, n-are rost sa pierd prea mult timp – deja am irosit destul, pe langa banii de care-mi pare atat de rau – vorbind despre cartea asta. E, de fapt, o fituica ieftina, construita dupa un sablon de manea, impanata cu idei previzibile si inutile. Mai degraba citesc un ghid al Florentei, decat rahatul asta…

Ca fapt divers, iata un comentariu haios:

UNTITLED DAN BROWN BOOK MAD LIB

1) a number ______
    2) month that has at least 28 days __________________
    3) adverb that denotes stress ____________________
    4) pick a European city…any European city _______________________
    5) title given to a respected educator or professional _____________________
    6) first name ___________________________
    7) pretentious last name (bonus points if synonym for “Brown”) _______________________
    8) prestigious museum or institute located in city chosen for #4 __________________________
    9) famous work of an artistic or religious nature _____________________
    10) any old secret organization or cult you feel like picking on this week _________________________
    11) social or political cause du jour __________________________
    12) adverb that indicates someone is an idiot ____________________
    13) founding member of christianity and/or a member of Aerosmith ______________________
    14) a bad way for humanity to come to end ___________________________________
    15) list 5 cities in the world you’ve ever wanted to visit___________________________________
    16) list 10 works of art/literature connected to or presently located in the cities from #15 __________________________
    17) a number less than 48 ______________
    18) a fraction ______________
    19) a person with a genetic malformity ___________________
    20) a number over 100 ____________
    21) word that means “all” or “every” (feel free to use either or both) ______________
    22) activity that humans do just because they like to or want to ________________________
    23) nonsensical word that means “pretty swell” _______________________

————————————————————-

ROBERT LANGDON, #___ (1)

Late one night in _________(2), Robert Langdon finds himself _____________ (3) running through the streets of ______________(4) having recently been contacted by _________________ (5) ____________ (6) _____________________ (7) of the _____________________________(8). ________________ (6) has contacted Langdon to decipher clues discovered in _______________________ (9). Before he has a chance to fully devote his attention to the task at hand, a fanatic from the __________________________(10) attacks Langdon and his host, revealing a conspiracy to violently end ____________________________(11). Although Langdon has fallen victim to this same plot twist numerous times and by the same formulaic plot and characters, he once again _______________(12) follows a new sidekick who will ultimately betray Langdon and/or turn out to be the last descendent of _______________________(13). In the process of saving everyone from __________________(14), Langdon visits ______________________________________________________(15) and sees ___________________________________(16). Within less than _________(17) hours, Langdon manages to solve __________ (18) riddles, be nearly killed by ____________________(19), and mentions his Mickey Mouse watch at least ________(20) times. Meanwhile, the reader has seen pretty much ____________(21) plot twist or surprise thrown his/her way. And at no point does Langdon ever _____________________(22). In the end, Langdon returns to Harvard knowing that symbols are truly ____________________________(23).

————————————————————-
    ————————————————————-

So there it is. The “formula” (which is what I hope Brown names his next Langdon book). If we’re lucky, it will also have at least 100 chapters, each one ending on a note that makes us think of SNL’s Really!?! with Seth and Amy skits.

10. sims spune:

am terminat-o si eu de citit….bun cu ce sa incep ca de obicei este o carte buna, reusita si o foarte buna sursa de informatii referitoare la istoria italiana si a operelor de arta din aceasta parte a Europei. Ca sa zic asa e o buna modalitate de ati imbogati cultura generala in materie de literatura, arta, pictura, sculptura etc.
    In ceea ce priveste actiunea sunt putin dezamagita pe principiul ca nu e chiar atat de multa actiune, daca in Codul lui Da vinci si in Ingeri si Demoni actiunea este una foarte alerta si autorul ne poarta printr-o multime de obiective turistice prin si mai multe aventuri, ei bine nu acelasi lucru se intampla in Inferno unde poti numara pe degete locatiile in care se desfasoara actiunea. Cu toate aceasta cu siguranta e o carte care nu trebuie ratata. Si multumesc pe aceasta cale @Bookblog si @editura Rao pentru ca mi-au oferit posibilitatea de a ma bucura de ea.

11. Manuela spune:

Sincer m-a dezamagit, am facut ceva eforturi sa intru in posesia ei si la final…hmmm.
    Poate urmatoare se va ridica la nivelul asteptarilor mele.

12. bebe spune:

Sincer m-a dezamagit, daca cineva spunea ca a facut eforturi ca sa intre in posesia ei, eu pot sa spun ca am facut eforturi ca s-o pot citi

• Mimi spune:

Eu acum o citesc. De la pe la pagina 200(din totalul de 500) a devenit destul de plictisitoare. E plictisitoare si nu are nimic in profunzime. Am ajuns cu greu la 350 de pagini si parca a inceput sa prinda iar contur.
      Parca a fost scrisa special pentru a fi ecranizata si a castiga multi bani din film.

13. Alin Tase spune:

Evanghelia lui Dan Brown – o fumigena in fata istoriei