Cinemaul în gândire, percepție și sine

Scris de • 8 December 2015 • in categoria

Titlu: Gândirea-cinema
Numar pagini: 257
ISBN: 978-973-23-3097-5

Când filosofia și studiile vizuale se întâlnesc în istoria cinematografiei subiective.

Deleuze spunea cândva că ecranul este creierul într-un soi de fenomenologie a cinematografiei. În Gândirea-cinema, Cezar Gheorghe aprofundează această viziune, făcând o istorie a devenirii cinematografice, a gândirii cinematografice, de la filosofie la studii vizuale. Aducând împreună tehnica și conceptele ce vizează relația dintre sine și ecran, trecând prin regizori care au făcut, la rându-le istorie, volumul conturează o viață aparte a filmului, o viață de sine stătătoare, dincolo de orice realitate.

Cinemaul nu arată simple imagini, ci le înconjoară cu o întreagă lume, cristalizează timpul. (…) Întrucât oricât de bine ar fi ancorate în lumea celorlalți, imaginile vin să se adreseze fiecăruia într-un mod diferit, în afara oricărei generalități, în numele unei imanențe depline și-al unei singularități irepetabile. - arta cinematografica își găsește înțelesul în imaginile-timp, imaginile-spațiu, imaginile-afecțiune etc. De la Bazin la Eisenstein, de la Godard la Tarkovski, de la Bergson la Deleuze, acest volum are un stil aproape didactic în care fiecare gânditor și moment important al devenirii filmului este explorat și exploatat, pentru ca cititorul să înțeleagă de ce între gândire și cinema poate exista o legătură directă și greu de contestat.

Dacă ați studiat teorie vizuală, atunci acest volum vă va fi foarte familiar. Dacă sunteți pasionați de filmul artistic per se, acest volum vă poate ajuta să aprofundați un anumit regizor sau altul, din perspectiva filosofică în special. Dacă vreți să înțelegeți mai bine de ce există o diferență de la cer la pământ între comercial și artă, mai ales ținând cont de evoluția Hollywood-ului, atunci acest volum poate fi un răspuns extensiv.

Gândirea-cinema reactualizează concepte precum metafizica artei spectacolului, percepție și sine, timp și spațiu în montaj etc. pentru a face o trecere în revistă condensată a criticii și teoriei filmului, ducând însă și mai departe teoria „creierului ca ecran”.

Documentarea minuțioasă, referințele bibliografice extensive.

Nu atât un minus, ci mai degrabă nota bene – o carte de specialitate cu un limbaj pe măsură.

Tuturor celor pasionați de istoria filmului, de filosofie și cinematografie.