„Clipă, rămâi, căci eşti atâta de frumoasă!”

Scris de • 27 March 2015 • in categoria

Titlu: Portretul lui Dorian Gray
Numar pagini: 296
ISBN: 978-973-689-822-8

„Cât e de dureros, a murmurat Dorian Gray continuând să-şi fixeze portretul. Cât de dureros e gândul că am să îmbătrânesc , că o să ajung hidos şi respingător. Şi portretul ăsta o să rămână mereu tânăr. Nu va arăta niciodată mai bătrân decât în această zi de iunie... Ah, dacă s-ar putea să se petreacă invers! Dacă s-ar putea ca eu să rămân mereu tânăr şi portretul să îmbătrânească! Pentru aşa ceva... pentru aşa ceva... aş da totul! Da, nu există pe lume ceva ce n-aş da! Mi-aş da şi sufletul!"

the_picture_of_dorian_gray_by_graysonwillis-d5chss5

Aşa începe premisa celebrului şi tulburătorului roman al lui Oscar Wilde, care a scandalizat Anglia Victoriană. Publicat în 1890, volumul acestuia este asaltat de numeroase critici, fiind perceput ca jignire la adresa bunelor moravuri şi categorisit drept periculos de către recenzenţi. În 1891 Wilde publică o nouă ediţie căreia îi adaugă şi o prefaţă moralistă, intrigatoare, cu privire la critici şi la ţelul artei.

Povestea urmăreşte viaţa lui Dorian Gray, un tânăr chipeş, de o frumuseţe izbitoare care se lasă pictat de către prietenul său, Basil Hallward, acesta din urmă realizând un portret fascinant şi de neegalat. De frumuseţea lui Dorian Gray este atras şi lordul Henry; iar el va juca un rol important în viaţa tânărului, îl va influenţa şi va declanşa cele mai arzătoare dorinţe ale lui Dorian. Ceea ce va urma reprezintă o abordare complexă a vieţii omului, bazată pe tema faustiană. Orbit de încrederea acordată de lordul Henry şi condus de gândurile veninoase şi tragice care îşi făcuseră loc în interiorul sufletului său, Dorian doreşte să-şi vândă sufletul diavolului, pentru a obţine tinereţea veşnică.

O vorbă rostită de Faust: „Clipă, rămâi, căci eşti atâta de frumoasă!" pare să înfăţişeze ţelul la care Dorian râvneşte şi datorită căruia va decădea şi va ajunge dintr-un tânăr moral, inocent, o persoană crudă, nepăsătoare, neglijentă. Consecinţele faptelor sale vor fi nefaste şi vor răni persoane care probabil că ar fi făcut orice pentru fericirea lui.

Fiecare personaj în parte încântă cititorul prin caracteristici unice, personalități puternic conturate, reușind astfel să ne atragă într-o cursă din care nu vom putea evada, până nu vom termina și ultimele pagini. Să le luăm pe rând, deoarece fiecare dintre ele are o poveste ce merită ascultată.

MOVIE_-_DORIAN_GRAY_WALLPAPER
Despre Dorian Gray probabil ați tot auzit și cu siguranță veți mai auzi. Întruchipează personajul care are puterea să te vrăjească pe loc, să îți creeze sentimente contradictorii, să îl iubești necondiționat. Este un personaj curios, enigmatic, la care încă stau și mă gândesc şi încerc să îl descifrez. Un aspect interesant este faptul că natura exactă a numeroaselor fapte rele pe care le comite Dorian Gray nu este niciodată descrisă, Oscar Wilde lăsând totul în seama imaginației lascive a cititorului. Și chiar dacă la un moment dat îți dai seama că lucrurile pe care le face sunt neconvenționale și-ți auzi conștiința cum strigă să te retragi, să îi întorci spatele, singurul lucru pe care îl poți face este să rămâi şi să privești. Momentul critic care va schimba cursul nevinovat al vieții lui Dorian, îl reprezintă întâlnirea cu două personaje care vor deveni cei mai dragi tovarăși, dar și cele mai mari decepții: marele artist Basil Hallward și hedonistul Henry Wotton.

Lordul Henry este un personaj controversat, manipulativ, care pare să urmărească spălarea creierului. Nu doar al lui Dorian Gray, ci și al cititorilor. El are o părere despre tot ce există în acestă lume și deseori este cinic, sceptic, pesimist și indiferent. Dialogurile pe care le poartă sunt încărcate de simbolism și ating subiecte intrigante, menite să influențeze viața celor care ascultă. Cu toate acestea, cu siguranță vă veți nota câte un citat din fiecare scenă în care lordul Henry este prezent.

Portretul lui Dorian Gray ne oferă multe lecții și idei la care să ne gândim, însă problema în jurul căreia se învârte povestea o reprezintă integritatea morală și, de ce nu, povara păcatului. Fiind o carte care-și hrănește cititorii exclusiv prin personajele sale, acțiunea nu abundă de situații tensionate, extreme. Oscar Wilde a știut exact momentul în care să introducă punctele critice pentru a crește curiozitatea cititorului.

Rămân însă cu o întrebare: Oare însuşi Oscar Wilde a făcut un pact cu diavolul pentru a scrie o asemenea proză perfectă?

Portretul lui Dorian Gray este un must-read. Personajele sunt minunate şi reuşesc să te hipnotizeze. Tema abordată este interesantă, provocatoare şi, în ciuda lipsei acţiunii, te ţine în priză de la început şi până la sfârşit.

Este o carte potrivită tuturor categoriilor de vârstă, de la cei mici la cei mari.

1. Bookish spune:

Una din cartile mele preferate. Acum ceva ani am vazut si o interpretare extraordinara prin piesa de teatru de la Odeon cu Razvan Mazilu.