Corabia lui Cortazar

Scris de • 27 August 2015 • in categoria

Titlu: Câştigătorii
Numar pagini: 416
ISBN: 978-606-710-037-2

,,Ce poate face un autor cu oamenii de rând, absolut banali, şi cum să-i înfăţişeze cititorului, ca să-i facă interesanţi cât de cât? Să-i lase cu totul în afara ficţiunii este cu neputinţă, deoarece oamenii obişnuiţi sunt, clipă de clipă, cheia şi punctul esenţial, verigile necesare în lanţul întâmplărilor vieţii; să-i omită înseamnă să piardă orice legătură cu adevărul.” (Dostoievski, Idiotul)

Ca un răspuns pentru marele scriitor rus, Julio Cortazar îşi îmbarcă personajele, aceşti ,,oameni de rând, absolut banali”, pe un vapor cu o destinaţie necunoscută. Încotro? Pe ce vapor? Cât? Cu cine? Nici unul dintre ei nu ştie, dar toată lumea, inclusiv noi, cititorii, ne aşteptăm la ceva spectaculos din partea Câştigătorilor Loteriei Turistice. Dăm pagină cu pagină încercând să găsim dezlegarea enigmelor de la începutul romanului, căutând un personaj preferat în caleidoscopul oferit de Cortazar, printre naivul elev Felipe Trejo, cuplul Nora-Lucia, profesorul Medrano, Paula, Lopez, sau în echipa metafizicului Persio, Claudia şi a micuţului Jorge.

Ceea ce întâlnim este o lume colorată, cu intelectuali, adolescenţi şi femei ale căror vieţi sunt prinse în gândirea societăţii, o lume care te captivează tocmai prin simplitatea sa, prin micile sale secrete şi drame, prin diferenţa dintre personaje şi felul în care acestea interacţionează, se confesează şi încearcă să găsească acel ceva – o legătură, o experienţă spirituală sau pur sexuală, o transformare, o înţelegere metafizică.

,,[…] acest vapor nu reprezintă decât o banală tranşă de viaţă. Insolitul nu se întâlneşte decât într-un procentaj foarte scăzut, numai în creaţiile literare este altfel, dar tocmai asta este menirea literaturii. Eu am traversat oceanul de două ori, fără a mai pune la socoteală multe alte călătorii. Credeţi că mi s-a întâmplat să călătoresc vreodată cu oameni extraordinari?” (227)

Câştigătorii este un roman care se joacă cu literatura tradiţională şi cu cea modernă, experimentând. Pe de o parte, avem literatura clasică, cu care suntem învăţaţi – misterul în care este învăluit vaporul, aşteptarea, împărţirea personajelor între Războinici şi Pacifişti, şi pe de cealaltă parte, avem acest „ship of fools”, în care nimic spectaculos nu se întâmplă, un microcosmos al Argentinei, şi de ce nu, al lumii întregi. Cortazar prezintă o lume la răscruce, între tradițional şi modernitate, nu doar în ceea ce priveşte literatura, felul în care capitolele sunt împărţite şi jocul lui Persio – nebunie, filosofie, un alter ego diferit al autorului -, ci şi o lume la răscruce în ceea ce priveşte relaţiile dintre bărbat şi femeie, relaţiile homosexuale, sau condiţia femeii la acea vreme – pudica Nora, tradiţionalele mame, mama singură Claudia sau Paula – un personaj puternic conturat, intelectual şi în conflict cu ceea ce e tradiţional.

Julio Cortazar e cu siguranţă un scriitor care trebuie citit şi descoperit de cei care încă nu au ajuns la el, al cărui roman se învaţă a fi citit şi preţuit la adevărata sa valoare: ,,[…] pentru că autorul a renunţat la efecte, la frumuseţea formală, fără a aluneca în publicistică sau într-o monografie seacă. […] Cred că trebuie mers spre un nou stil, pe care l-am putea numi tot literatură, dacă vrei, deşi drept ar fi să i se schimbe numele cu oricare altul. Acest nou stil n-ar putea rezulta decât dintr-o nouă viziune asupra lumii. Dacă într-o bună zi ajungem aici, ce stupide o să ni se pară romanele pe care le admirăm astăzi, romane pline de trucuri infame, împărţite în capitole şi în subcapitole, cu intrări şi ieşiri bine calculate …” (p. 236)

Construcţia personajelor – simple, banale, dar în acelaşi timp puternice -, a acestei ,,corăbii a nebunilor”, echilibrul dintre tradiţional şi modern.

Iubitorilor prozei experimentale, a celor care îndrăgesc literatura argentineană.