Creta lui Kazantzakis

Scris de • 25 May 2015 • in categoria

Titlu: Căpitanul Mihalis - Libertate sau Moarte
Autor: ,
Numar pagini: 528
ISBN: 978-973-689-767-2

Nu cred că există cititor care să nu fi auzit numele lui Nikos Kazantzakis sau de romanele sale ca Zorba Grecul sau Ultima ispită a lui Hristos (citește recenzia). Kazantzakis şi-a câştigat locul bine meritat în literatură prin stilul său balcanic, minuţios, cu care ne-a învăţat, exuberant, zgomotos şi colorat, clocotind parcă de viaţă, prin care şi cele mai banale activităţi ale omului de zi cu zi capătă o notă aparte. Din aceste motive cred că oricine l-a citit pe Kazantzakis îl poate recunoaşte în Căpitanul Mihalis –Libertate sau moarte.

De această dată, scriitorul ne prezintă o lume a Cretei din 1889, în care cretanii au fost nevoiţi să trăiască alături de turci, o lume cunoscută scriitorului în copilărie, aşa cum acesta a mărturisit; scopul acestui roman complex a fost ,,să salvez, îmbrăcând-o în cuvinte, priveliştea lumii aşa cum au creat-o ochii mei de copil. Şi când spun priveliştea lumii vreau să spun priveliştea Cretei.”

Căpitanul Mihalis, posibil o întruchipare a propriului tată, reprezintă de asemenea şi o imagine metaforică a Cretei, zugrăvit uneori mai mult ca un semi-zeu decât ca un simplu muritor, acţiunile şi stările sale fiind mereu conectate cu ceea ce se întâmplă în Megalo Kastro. ,,Totdeauna zăvorât în sine, posac şi mohorât”, Mihalis e convins că atunci ,,când va fi eliberată Creta, voi râde şi eu.” (96) Mereu supărat, aprig şi violent la mânie, căpitanul e incapabil de a îi accepta pe ceilalţi sau de a se bucura de familia pe care o are. Aşa cum afirmă la începutul cărţii, plin de patos, ,,sunt supărat pe Dumnezeu că nu ne-a făcut trupuri de oţel nouă, cretanilor, să putem să durăm o sută, două sute, trei sute de ani, cât să eliberăm Creta; şi apoi să ne facem praf şi pulbere.” (pag. 13)

Fiecare grec sau turc prezent în carte are propria lui poveste, spirit şi culoare, dar încearcă să rămână fidel propriei sale religii sau propriului neam. Adeseori însă acestea se ciocnesc cu cele ale celeilalte nații şi de aici se nasc zeci de conflicte; asta nu înseamnă însă că în roman lipsesc momentele în care turcii şi grecii se înţeleg şi reuşesc să convieţuiască în pace. În ciuda pasiunii cu care prezintă Creta şi obiceiurile grecilor, scriitorul nu omite viaţa, greutăţile şi momentele de prietenie dintre invadatori şi cretani. De asemenea, este prezentată şi o prietenie atipică dintre Mihalis şi fratele său de cruce, Nourís-bei, turcul care îl admiră şi îl detestă în acelaşi timp pe cretan.

Indiferent de conflictele iscate, glasul cel mai vehement şi mai rebel pe parcursul întregii cărţi rămâne cel al căpitanului Mihalis, care intră în cafenelele turceşti în momentele sale de furie, sau îi dă afară pe turci din proprile locuri. Acţiunile sale, uneori necumpătate, ridică mânia şi teama nu doar a turcilor şi a paşei, dar şi a grecilor şi a mitropolitului.

Căpitanul Mihalis poate fi interpretat şi citit din mai multe perspective. El poate fi considerat o frescă socială a Cretei din secolul al XIX-lea, un roman despre naţionalism şi libertatea unei ţări, sau o scriere despre conflictul nu doar dintre două popoare, dar şi dintre minte, înţelepciune şi vitejie. Adeseori Mihalis îi priveşte de sus pe cei învăţaţi, pe învăţători, considerând până la un anumit punct că în acele zile Creta nu are nevoie de aşa ceva. Oricum am dori să citim acest roman, stilul lui Kazantzakis se resimte de la primul şi până la ultimul cuvânt: plin de pasiune, viu, colorat.

Stilul cu care Kazantzakis ne-a învăţat.

Sunt momente când patosul căpitanului, repetat de-a lungul romanului, îi poate deranja pe anumiţi cititori.

Iubitorilor de romane istorice şi celor pasionaţi de scrierile lui Kazantzakis.