Daimoni, urși și vrăjitoare

Scris de • 6 May 2015 • in categoria

Titlu: Luminile Nordului
Numar pagini: 408
ISBN: 9786068044859

Am avut nevoie de aproape o săptămână pentru a-mi aduna gândurile legate de primul volum al trilogiei Materiile întunecate și a le concentra sub forma unei recenzii. Încă nu știu sigur dacă sunt pregătit pentru această sarcină, deoarece am adorat romanul lui Philip Pullman și mi-e teamă ca nu cumva să ratez unele aspecte importante ale acestuia încercând să aștern totul într-un document.

De-a lungul cărții o urmărim pe Lyra, o fetiță destinată pentru lucruri mărețe, și încercările ei de a ajunge în Nord pentru a-și salva cel mai bun prieten din ghearele godlerilor – un grup de persoane lipsite de scrupule, care fac experimente interzise pe copiii. Călătoria nu este deloc simplă, pericolele pândind mereu din umbră, dar, în toată marea de nesiguranță, Lyra își face niște prieteni cu adevărat deosebiți, printre care o vrăjitoare și un urs. luminile-nordului1

Lumea imaginată de autor este una familiară (avem de-a face cu o mulțime de repere cunoscute, cum ar fi Londra), dar în același timp pare straniu de necunoscută, și asta din pricina elementelor de fantasy ingenioase, dintre care le amintesc pe următoarele trei:
- daimonii: un concept original și fermecător; practic, sufletele oamenilor iau o formă fizică în funcție de personalitatea acestora (sau personalitatea oamenilor suferă schimbări în funcție de înfățișarea daimonilor?), dar asta se întâmplă doar în pragul adolescenței, până atunci daimonii schimbându-și forma în ton cu sentimentele celor de care sunt legați;
- urșii în armură, numiți și panserbjørne, luptători loiali și neînfricați, stăpâni ai ținuturilor din Nord și importanți aliați pentru oricine reușește să-i atragă de partea lor;
- alethiometrul, misteriosul instrument de care Lyra se folosește pentru a afla adevărul și motivul pentru care este vânată de toată lumea.

Toate la un loc formează un amestec perfect credibil în cadrul lumii, laolaltă cu Praful, niște particule misterioase, încărcate de magie, care fac posibile lucruri despre care unii doar ar visa. Praful este menționat pe tot parcursul cărții, atât de antagoniști, cât și de aliații eroinei, iar Lyra face tot posibilul să-i înțelagă cât mai bine menirea și de ce este atât de important.

Vorbind de Lyra, mi s-a părut o alegere potrivită pentru a fi eroina seriei. Firea ei aprigă, dar sensibilă poate rezona atât cu un cititor mai tânăr, cât și cu unul mai experimentat. Cei mici o vor aprecia datorită apetitului ei pentru aventură și al încăpățânării atât de specifice vârstei, iar cei mari se vor îndrăgosti de ea pentru curajul de care dă dovadă și pentru că nu se dă în lături de la nimic atunci când își propune ceva. Tocmai din acest motiv Luminile Nordului este o lectură potrivită pentru toată lumea, indiferent de vârstă.

luminile-nordului2

Un aspect pe care trebuie neapărat să-l menționez îl reprezintă substraturile controversate ale poveștii. Am tot citit recenzii în care se erau menționate puternicele aspecte legate de religie pe care Philip Pullman le abordează în trilogie și, cum sunt un cititor care mai întâi caută să se bucure de poveste și abia la urmă încearcă să observe mesajele pe care autorul vrea să le transmită într-o manieră subtilă, mărturisesc că nu le-aș fi observat dacă nu aș fi știut de ele de la început. Le dau dreptate celor care susțin că paginile ascund mesaje antiîndoctrinare și că simbolistica folosită de autor nu ar fi chiar atât de potrivită pentru copii, dar nu cred că un cititor de 9-10 ani ar putea descoperi aceste aspecte ale cărții cu atâta ușurință precum un adult.

O lectură care te ține mereu cu sufletul la gură, care tratează teme pe care unii nu le consideră potrivite pentru vârsta publicului țintă a romanului, dar din care fiecare poate învăța câte ceva, Luminile Nordului este un început memorabil al unei trilogii care se anunță a fi cel puțin spectaculoasă.

Lumea detaliată și incredibil de frumos conturată și acțiunea alertă;

Luminile Nordului e acel gen de carte pe care o poți recomanda oricui.