Din carte… în lumea noastră

Scris de • 13 August 2014 • in categoria

Titlu: Inimă de cerneală
Numar pagini: 496
ISBN: 978-606-8044-83-5

De câte ori nu v-ați dorit să puteți sta de vorbă cu personajele dintr-o carte? Cred că pot spune în numele oricărui cititor că dorința de a petrece măcar câteva minute în compania unui erou de roman a încolțit în sufletul fiecăruia dintre noi, cel puțin o dată. Și cum orice scriitor este, înainte de toate, un cititor pasionat, Cornelia Funke s-a lăsat, la rândul ei, purtată de această premisă mai mult decât intrigantă. Rezultatul? O trilogie care reușește să captureze atenția fiecărui copil și iubitor de fantasy și care ne poartă pe tărâmurile infinite ale imaginației. Pentru că, datorită autoarei de origine germană, ni se răspunde în final cu o poveste plină de ingeniozitate la întrebarea nerostită. Cum ar fi dacă am putea aduce personajele în lumea noastră? Minunat, ați raspunde cei mai mulți dintre voi. Însă personajele din Inimă de cerneală sunt de altă părere...

Plonjând între paginile volumului, facem cunoștință cu Meggie și Mo, protagoniștii care ne vor ține companie pe parcursul lecturii. Cei doi alcătuiesc o familie destul de neobișnuită, deși nimeni nu ar putea spune asta la prima vedere. Mo, pe numele său întreg Mortimer Folchart este un adevărat „doctor pentru cărți”. Treaba lui este să restaureze orice volum care îi este încredințat, fiind un adevărat maestru în recondiționare. Pasiunea și grija lui pentru cărți a fost transmisă și fiicei sale în vârstă de doisprezece ani, Meggie, care devorează fiecare poveste cu aceeași aviditate cu care alții ar devora o prăjitură. Deși nu mai știe nimic de mama ei, care a dispărut subit când fetița avea trei ani, mica noastră protagonistă duce o viață liniștită și fericită alături de Mo. Asta până într-o seară, în care toată lumea lui Meggie este dată peste cap, odată cu venirea unui străin cu nume ciudat.

Într-o singură noapte, căminul, siguranța și tot ce știa eroina despre tatăl său, dispare ca prin farmec. Pentru că, în momentul în care Deget-de-praf își face apariția la ușa lor, ies la iveală secrete ascunse și tăinuite între paginile unei cărți-fantomă. Sub impresia unei simple excursii la o mătușă bibliomană, Mo și Meggie se avântă într-o adevărată aventură. Și curând fetița află un adevăr ce pare scos din cea mai fantastică poveste: tatăl ei poate scoate personajele dintr-o carte în lumea reală doar citind cu voce tare! O bandă de tâlhari dintr-un volum intitulat „Inimă de cerneală” este pe urmele lor și caută să îl răpească pe Mo, niciun loc nu este sigur și, pe langă toate acestea,... Meggie a moștenit talentul tatălui său!

De aici puțin mai este până când Cornelia Funke își introduce cititorul într-o lume plină de magie, suspans, aventură și, cum altfel, cărți!

Încă de la începutul volumului am avut senzația că scriitura Corneliei are aerul epic ce însoțește povestioarele celebrilor săi conaționali, frații Grimm. Fiecare propoziție este înțesată de un farmec aparte, care m-a făcut să mă gândesc cu plăcere la născocirile pe care le ascultam cu încântare când eram mică. Pe lângă talentul evident al autoarei, ideea originală și ingeniozitatea cu care își construiește personajele, conferă primului volum din trilogia omonimă (a căror următoare volume sper să le avem cât mai repede traduse de către editură) un plus de creativitate, pe care orice iubitor de fantasy îl va primi mai mult decât bucuros. Cu fiecare capitol lăsat în urmă, fiecare personaj începe să capete un contur tot mai clar... și totuși, la final suntem lăsați cu foarte multe întrebări și promisiunea unei continuități la fel de captivante, dacă nu cumva cu o intrigă și mai bogată. Personajele secundare sau episodice sunt la fel de bine scrise ca și cele care se află în prim-plan și nu o dată interesul mi-a fost sporit de trecutul încețoșat a lui Deget-de-praf și al jderului său neobișnuit sau al altor „figuranți”. Dar asta nu e tot! În Inimă de cerneală ne reîntâlnim și cu personaje celebre precum Tinker Bell, soldățelul de plumb din povestea lui H.C. Andersen sau Farid din „O mie si una de nopți” readuse la viață de Meggie sau tatăl sau.

Totuși, pe lângă toate aceste plusuri, cartea lui Funke are și câteva insuficiențe. Pentru un cititor care are destul de multe lecturi la purtător, antagonistul este searbăd, lipsit de farmec sau de scânteia care ar putea să îl facă memorabil. Scena în care se duce bătălia finală este, de asemenea, prea puțin complexă și totul se sfârșește cu o ușurință ce nu oferă satisfacție. Unele părți ale dialogului dau senzația de banalitate și înclină înspre nefiresc.

Chiar și așa, publicul țintă și cei mai mulți dintre consumatorii de fantasy vor fi încântați de ideea propusă în Inimă de cerneală, precum și de frumoasele ilustrații care sunt prezente la sfârșitul capitolelor. Rămâne de văzut cum evoluează totul în volumele următoare, în care abia aștept să mă aventurez!

Originalitatea, intriga foarte reușită și talentul scriitoricesc de care dă dovadă Cornelia Funke. Inimă de cerneală e o adevărată gură de aer proaspăt pe teritoriul fantasy-ului.

Antagonistul slab construit și superficialitatea cu care se încheie volumul, precum și replicile dialogurilor, care sunt, uneori, destul de monotone și lipsite de substanță. De asemenea, un alt inconvenient ar putea apărea din cauza felului în care a fost tehnoredactată cartea. Se nasc confuzii datorită lipsei de alineate și a replicilor deseori intercalate în descriere.

Cei mici vor îndrăgi fără dubiu lumea creată de Funke. Iubitorii de fantasy vor fi, de asemenea, încântați de caracterul inedit al volumului, deși cei mai obișnuiți cu genul nu vor putea trece ușor cu vederea minusurile prezentate mai sus.

Citeste cele 4 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. ady spune:

Avand in vedere cand a aparut acest prim volum, nu cred ca mai avem sanse sa le citim pe celelalte in romana.